Wynika toprzeprowadzonego przez TNS OBOP badania intencji zakupu samochodów.

Pomimo pewnego wzrostu sprzedaży nowych aut w 2007 roku, wśród kupionych w minionym roku samochodów nadal dominowały pojazdy pochodzące "z drugiej ręki".

Ponad połowa kupionych przez Polaków w roku 2007 samochodów (57 procent) to pojazdy mające dziesięć lat i więcej.

Jak wynika z badań, Polacy przeznaczają na samochód mniej pieniędzy: średnia cena samochodu zakupionego w 2007 roku to 15 063 złotych, a w 2006 roku - 17 376 złotych.

Pojazdy używane, podobnie jak w roku 2006, trafiały na polskie drogi najczęściej poprzez prywatny import (26 proc.). Na podobnym poziomie były też zakupy dokonywane od osób prywatnych (znajomych oraz krewnych) - 19 proc.

Natomiast ponad dwukrotnie w porównaniu z rokiem 2006 wzrosły zakupy samochodów za pośrednictwem internetu (z 7 proc. w 2006 r. do 15 proc. w 2007 r.). Wzrost znaczenia Internetu znalazł swoje odbicie w spadku zainteresowania pozostałymi źródłami zakupu samochodów takimi jak ogłoszenia prasowe (spadek o 6 proc. do 11 proc. w roku 2007) oraz komisy (spadek o 4 proc. do 14 proc.).

Dane pochodzą z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP między 24 stycznia - 11 lutego 2008 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów to 1952.

Źródło: TNS OBOP, PAP