Dodge Viper SRT10 ACR jest najnowszym „członkiem rodziny” samochodów typu wyczynowego spod znaku SRT (Street and Racing Technology) koncernu Chrysler LLC. Ma wszelkie szanse dominacji na torach wyścigowych – choć jest także dopuszczony do normalnego ruchu na drogach publicznych (street legal). Tak więc zagorzali entuzjaści wyczynu będą mogli tym samym autem dojechać na tor, pościgać się z rywalami – a potem przywieźć swoje trofea do domu.

LA Auto Show 2007: Dodge Viper SRT10 ACR - jeszcze więcej jadu! Foto: Auto Świat
LA Auto Show 2007: Dodge Viper SRT10 ACR - jeszcze więcej jadu!

Sercem nowego Vipera SRT10 w wersji ACR jest pochodzący ze standardowego Vipera SRT10 – zmodernizowany silnik V-10 o pojemności 8,4 litra, rozwijający moc 600 KM i moment obrotowy 760 Nm.

Nowy Dodge Viper SRT10 ACR powstał w myśl pięciu zasad, jakim hołduje każda konstrukcja SRT: niezwykły silnik, agresywna stylizacja zewnętrzna, wnętrze inspirowane wyczynem, modelowa skuteczność hamowania oraz własności jezdne klasy światowej w całym zakresie dynamiki pojazdu.

Agresywna stylizacja nadwozia

Obok agresywnej estetyki – stylizacją nadwozia Dodge Vipera SRT10 ACR kierowały także względy funkcjonalne na torze wyścigowym. Stąd „wyostrzony” przedni dyfuzor o zmiennej geometrii, ruchomy spojler tylny wyprofilowany w oparciu o reguły numerycznej mechaniki płynów (CFD) oraz optymalizacja przednich płatów karoserii.

Celem maksymalnego ograniczenia masy własnej, nowe elementy aerodynamiczne wykonane są z jednokierunkowego laminatu karbonowego i formowane w reaktorze ciśnieniowym. Dyfuzor i płaty przednie pokryte są wszystkich modelach Vipera SRT10 ACR warstwą ochronną w formie splotu karbonowego. Sam dyfuzor jest odporny na drobne odkształcenia i stabilizowany stalowymi linkami nośno-napinającymi, a przed uszkodzeniami oraz zużyciem wskutek tarcia zabezpieczają go trzy demontowane listwy ochronne.

Aerodynamikę Dodge Vipera SRT10 ACR podporządkowano maksymalnemu zwiększeniu siły docisku do podłoża i przyczepności poprzecznej.

Wyposażenie samochodu obejmuje także ‘track extension’ – element aerodynamiczny, stosowany w miejsce środkowej listwy ochronnej przedniego spojlera podczas wyścigów na szybkich torach zamkniętych. Jest to sposób na redukcję oporów powietrza i podniesienie siły docisku przednich kół do podłoża o niemal jedną trzecią. Z listy wyposażenia pojazdu zniknęły jako dodatkowy ciężar – przednie lampy przeciwmgielne.

Nadwozie Vipera SRT10 ACR odznacza się charakterystyczną dwutonową kolorystyką – z czarną sekcją centralną. Dodatkowy „driver’s stripe” (pas przecinający czarną sekcję po stronie kierowcy) dostępny jest opcjonalnie dla lakierów Viper Red lub Viper Black ACR i odpowiada mu wszywka na skórzanym kole kierownicy. W tych wersjach kolorystycznych warstwą ochronną w formie splotu karbonowego pokryto również i spojler tylny.

LA Auto Show 2007: Dodge Viper SRT10 ACR - jeszcze więcej jadu! Foto: Auto Świat
LA Auto Show 2007: Dodge Viper SRT10 ACR - jeszcze więcej jadu!

Na wzór samochodu Viper SRT10 przewidziana jest także jednobarwna kolorystyka zewnętrzna – wraz z tylnym spojlerem w kolorze nadwozia oraz dwoma „wyścigowymi” pasami wzdłuż karoserii.

Dodge Viper SRT10 ACR 2008 oferowany będzie w pięciu kolorach: odcieniu czerwonym Viper Red, czarnym Viper Black, Viper Violet, błękitnym Viper Bright Blue Metallic oraz pomarańczowym Viper Very Orange. Jako uzupełnienie unikalnych lakierów nadwozia, odkuwane z lekkiego stopu aluminium obręcze Sidewinder emaliowane są na czarno.

Wnętrze inspirowane wyczynem

Chociaż wnętrze Vipera SRT10 ACR niewiele różni się od kabiny „zwykłego” Vipera SRT10 – zagorzali entuzjaści wyczynu docenią to, o czym zawsze marzyli: maksymalne odchudzenie pojazdu. W opcjonalnym pakiecie „Hard Core” nie znajdziemy systemu audio, izolacji akustycznej pokrywy silnika, mat wygłuszających kabiny oraz zestawu naprawczego kół.

Miejsca radia zajmuje płytka maskująca, w której zamontować można zegar mierzący czas okrążeń, a miejsce głośników drzwiowych – lekkie zaślepki karbonowe. Pakiet ten pozwala zmniejszyć masę pojazdu o ponad 18 kilogramów, ma więc istotne znaczenie dla osiągów tak w jeździe szosowej jak i torowej.

Własności jezdne klasy światowej

Dodge Viper SRT10 ACR 2008 został specjalnie zmodyfikowany pod kątem osiągów w jeździe torowej. Amortyzatory firmy KW Suspensions pozwalają na regulację siły tłumienia oraz wysokości zawieszenia. Mogą być ustawiane bez zdejmowania kół (oszczędność czasu na torze) w szerokim zakresie twardości i odbojności. Wykonane z aluminium i mocowane na łożyskach kulistych amortyzatory KW są zoptymalizowane pod względem charakterystyki przy minimalnej masie własnej.

Dla redukcji przechyłów podczas jazdy Viper SRT10 ACR otrzymał także sztywniejszy przedni stabilizator poprzeczny.

W celu obniżenia mas nieresorowanych, do optymalizacji odkuwanych obręczy z lekkiego stopu aluminium zastosowano metodę analizy elementów skończonych. Felgi emaliowane są na czarno i „obute” w dopuszczone do ruchu drogowego wyczynowe opony Michelin Pilot Sport Cup, zapewniające zwiększoną przyczepność na torze wyścigowym.

Na podwyższenie osiągów znaczny wpływ mają liczne rozwiązania ograniczające masę pojazdu, m.in. ogumienie Michelin Pilot Sport Cup, lekkie koła Sidewinder oraz tarcze hamulcowe StopTech. Dzięki lekkim elementom aerodynamicznym i zawieszenia Viper SRT10 ACR jest o ponad 18 kg lżejszy niż „zwykły” Viper SRT10.

Opcjonalny pakiet „Hard Core” wnętrza obniża masę o kolejne 18 kg – tak więc łączna oszczędność na masie pojazdu przekracza 36 kg.

Modelowa skuteczność hamowania

I tak już modelowa skuteczność hamowania Vipera SRT10 nabiera innego wymiaru w wersji SRT10 ACR. Lekkie dwuczęściowe, nacinane łukowo tarcze hamulcowe StopTech (patent firmy) oraz zaciski Brembo (z Vipera SRT10) pozwalają zredukować inercję wirującą i masy nieresorowane, znacznie zwiększyć intensywność chłodzenia hamulców oraz ograniczyć ich fading nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach.

Tarcze hamulcowe StopTech w połączeniu z oponami Michelin Pilot Sport Cup i obręczami Sidewinder powodują łączne obniżenie nieresorowanej masy wirującej o 27,2 kg. Droga hamowania samochodu Dodge Viper SRT10 ACR od prędkości 96 do 0 km/h wynosi 30,4 m.

Niezwykły silnik

Do napędu Dodge Vipera SRT10 ACR zastosowano znaną już z Vipera SRT10 jednostkę widlastą V-10 o pojemności 8,4 litra, która rozwija niesamowitą wprost moc 600 KM i „palący gumy” moment obrotowy 760 Nm. Silnik ten ma aluminiowy kadłub o wzmocnionej konstrukcji „deep skirt”, komory spalania w głowicach cylindrów obrabiane numerycznie (Computer Numerically Controlled) oraz powiększonej średnicy zawory pracujące w układzie zmiennych faz rozrządu VVT.

System ten poprawia skuteczność przewietrzania silnika optymalizując otwarcie zaworów wydechowych w zależności od prędkości obrotowej i chwilowego obciążenia. Powietrze dolotowe płynie przez polerowane przewody do komór podwójnego kolektora ssącego – a stamtąd przez niskooporowy filtr i dwie elektronicznie sterowane przepustnice do kanału wlotowego silnika.

Mieszankę paliwową zapalają platynowe świece zapłonowe zasilane indywidualnymi cewkami w pokrywach głowic cylindrowych. Dla podwyższenia odporności obciążeniowej pływające sworznie tłokowe wyposażono w tulejki brązowe. Dla podwyższenia wytrzymałości zmęczeniowej w odkuwanych ze spieków korbowodach zastosowano śruby o jakości typowej dla technologii lotniczych.

W układzie smarowania pracuje pompa o większej wydajności oraz ruchomy smok olejowy – elementy adaptowane z silnika wersji wyczynowej Vipera. W ten sposób zapewniono prawidłowe ciśnienie oleju przy najwyższych obrotach wału korbowego i w warunkach występowania znacznych sił odśrodkowych podczas jazdy po ciasnych łukach.

LA Auto Show 2007: Dodge Viper SRT10 ACR - jeszcze więcej jadu! Foto: Auto Świat
LA Auto Show 2007: Dodge Viper SRT10 ACR - jeszcze więcej jadu!

Produkcja

Samochody Dodge Viper SRT10 ACR 2008 produkowane będą ręcznie przez zakład Conner Avenue Assembly Plant w Detroit, USA. Do salonów sprzedaży zaczną docierać w drugim kwartale 2008 a ich sugerowana przez producenta cena detaliczna nie przekroczy stu tysięcy dolarów amerykańskich...

Bardziej szczegółowe informacje cenowe podane zostaną w terminie późniejszym.

Street and Racing Technology

Konstrukcje SRT należą do najbardziej ambitnych i wyrazistych w skali Chrysler LLC. Są wyrazem wizji tworzenia pojazdów o modelowych osiągach za możliwie konkurencyjną cenę w sposób konsekwentny i wiarygodny oraz ilustracją pięciu podstawowych zasad, którym podporządkowany jest każdy produkt SRT: współbrzmiąca z markowym image stylizacja nadwozia, inspirowane wyczynem wnętrze, światowej klasy własności jezdne w całym zakresie dynamiki, modelowa skuteczność hamowania oraz niezwykłe pod każdym względem jednostki napędowe.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: 8,4 V10
Cylindry / zawory na cylinder: 10 / 2
Pojemność skokowa (cm3): 8359
Moc (kW / obr./min): 450 / 6100
Maksymalny moment obrotowy (Nm /obr./min): 760 / 5000
Średnica x skok (mm): 103,0 x 100,6
Wtrysk: sekwencyjny, wielopunktowy
Stopień sprężania: 10,2 : 1
Maksymalna prędkość obrotowa (obr./min): 6250
Pojemność układu olejowego (l): 9,5
Pojemność układu chłodzenia (l): 15
Własności eksploatacyjne:
Zużycie paliwa - miasto/poza/mieszany (l/100 km): bd.
Średnica zawracania (m): 12,34
Siła docisku do podłoża przy 240 km/h (kg): 454
Zalecane paliwo: benzyna bezołowiowa min. LO 91
Skrzynia biegów: manualna, sześciostopniowa
Pojemność zbiornika paliwa (l): 70
Wymiary i nośność:
Ilość miejsc: 2
Przestrzeń na głową (mm): 926
Przestrzeń na nogi (mm): 1077
Szerokość na poziomie ramion (mm): 1375
Zakres regulacji poziomej foteli(mm): 192
Kąt pochylania oparć foteli (°): 45
Ogumienie przód / tył: P295/30 ZR18/P345/30 ZR19
Rozmiar kół jezdnych przód / tył (): 18 x 10 / 19 x 13
Masa własna (kg): 1552
Rozkład masy przód / tył (%): 49,5 / 50,5
Hamulce:
Rodzaj: tarczowe
Rozmiar - przednie / tylne (mm): 355 x 32 / 355 x 32
Tarcze: wentylowane 2-częściowe StopTech nacinane łukowo
Zaciski: przeciwbieżne Brembo 44/40
Wspomaganie: dwumembranowy siłownik podciśnieniowy o zerowym skoku jałowym
Wymiary zewnętrzne:
Długość (mm): 4459
Szerokość (mm): 1911
Wysokość (mm): 1210
Rozstaw osi (mm): 2510
Rozstaw z przodu (mm): 1565
Rozstaw z tyłu (mm): 1547
Prześwit (mm): 130