W niedzielę 3 kwietnia Łódź pożegnała polskie autobusy marki Jelcz. Niegdyś znane praktycznie z całej Polski, dziś już coraz mniej widoczne na drogach. Ostatnia przejażdżka odbyła się z zajezdni Nowe Sady, a na autobusie widniał napis "Łódź żegna Jelcze".

Jelcz - 60 lat i trzy generacje autobusów

Polskie autobusy w MPK Łódź zaczęły swoją karierę w 1963 r. od popularnych "ogórków", czyli Jelczów 043.

"Jelcz to polski autobus, który miał trzy żony. Czeszkę, która była twórczynią słynnego modelu "ogórka"; od niego wszystko się zaczęło. Potem wybrał sobie za żonę Francuzkę, bo w latach 70. XX w. Jelcze produkowano we współpracy z Berlietem, a w latach 90. związał się z Niemką i już do końca jego konstrukcja związana była z niemieckim Mercedesem — powiedział dla PAP Prezes MPK-Łódź Zbigniew Papierski.

Na ostatnią podróż Jelczem wybrało się kilkadziesiąt osób, które zjawiły się w zajezdni Nowe Sady. Jelcze są autobusami, które kojarzą się z dzieciństwem kilku pokoleniom, dlatego robiono zdjęcia odchodzącemu pojazdowi. Przejażdżka była bezpłatna, a pasażerowie dostali pamiątkowe bilety z napisem "zakończenie eksploatacji autobusów marki Jelcz w Łodzi".

Idzie nowe

"Prawie 60 lat trwała era słynnych »ogórków«, »berlietów« czy »odkurzaczy« - cudów myśli technicznej inżynierów z Jelczańskich Zakładów Samochodowych. Z pewną nostalgią i łezka w oku, ale jednak z radością kończymy tę erę. Flota łódzkiego MPK przechodzi rewolucję. Ostatnio mieliśmy do czynienia z tzw. miękką hybrydą, a od niedawna po naszych ulicach jeżdżą też w pełni elektryczne autobusy. Do końca 2022 r. na łódzkie ulice wyjadą kolejne 52 nowe pojazdy — łącznie w naszej flocie będzie blisko 120 autobusów hybrydowych i elektrycznych" — powiedział wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik podczas briefingu.

Prezes MPK zaznaczył, że Jelcze były dość awaryjne i kłopotliwe. Nie miały one także całkowicie płaskiej podłogi, która dziś jest już standardem. Ich zaletą było z kolei to, że są tanie w eksploatacji. Ostatnie sześć egzemplarzy z taboru MPK zostanie niedługo wystawione na sprzedaż.

Łódź posiada 400 autobusów, z czego 350 jeździ po drogach. Są to głównie Solarisy i Mercedesy, choć zdarzają się też krótkie Isuzu i elektryczne Volvo.