Silnik Toyoty o pojemności 1598 cm3 legitymuje się mocą 136 KM (przy 6800 obr./min) oraz generuje 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego mamy, który jest do dyspozycji przy 4400 obr./min. Charakterystyka motoru zachęca kierowcę do wkręcania go na wysokie obroty. Napęd na tylną oś przenoszony jest poprzez nową, 6-stopniową skrzynię biegów. W połączeniu z lekką konstrukcją Lotusa (876 kg masy własnej), umieszczony centralnie silnik zapewnia przyzwoite osiągi (0-100 km/h w 6,5 s).Jednostka 1ZR-FAE została w całości opracowana i wyprodukowana przez koncern z Tokyo i będzie montowana w podstawowej wersji Lotusa Elise rok modelowy 2011. Motor dysponuje najnowszymi rozwiązaniami technicznymi w zakresie sterowania pracą zaworów ssących i wydechowych (Valvematic i dual VVT-i). To zapewnia wysoki poziom mocy (136 KM) powiązany z niskim średnim zużyciem paliwa (6,28 l na “setkę”) i emisją spalin (149 g CO2/km).