2 października bieżącego roku miała miejsce konferencja prasowa, podczas której Wojewoda Helena Hatka podsumowała dotychczasowe prace związane z budową lubuskiego odcinka autostrady A2 oraz drogi ekspresowej S3. Wojewoda na pytania dziennikarzy odpowiadała wraz ze Sławomirem Ratajczakiem dyrektorem ds. przygotowania inwestycji w zielonogórskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Helena Hatka potwierdziła także, że dwie największe lubuskie inwestycje drogowe zostaną zakończone na czas i oddane do użytku przed rozpoczęciem Euro 2012.

Pod koniec sierpnia 2008 roku zakończyły się negocjacje w sprawie ustalenia warunków komercyjnych na budowę i eksploatację 105,9 km odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Ten fragment trasy ma budować Autostrada Wielkopolska S.A. (wykonawcą projektu będzie firma Strabag Austria). Zamknięcie finansowe, czyli ostateczna akceptacja instytucji finansowych kredytujących przedsięwzięcie, planowane jest na początek 2009 roku. W takim wypadku budowa ruszyłaby już w marcu przyszłego roku, a gotowa droga zostałaby oddana do użytku pod koniec 2011 roku.

Koszty budowy zachodniego odcinka autostrady A2 to prawie 1,3 mld euro. Jest to koszt kompleksowy, zawierający w sobie także projekt budowlany oraz wszystkie prace przygotowawcze jakie spółka musi wykonać przed rozpoczęciem budowy. Uwzględnia także pełne wyposażenie autostrady, m.in. Punkty Poboru Opłat, systemy alarmowe i Miejsca Obsługi Podróżnych. Dodatkowo dzięki staraniom Wojewody Lubuskiego w pierwszym etapie budowy drogi zamiast planowanych dwóch węzłów drogowych, powstanie sześć. Zapewni to pełne powiązanie autostrady z systemem komunikacyjnym całego województwa lubuskiego.

Wojewoda Lubuski w tej chwili oczekuje na harmonogram realizacji planowanej inwestycji z podziałem na etapy. Z harmonogramu wynikać będzie kiedy inwestor (GDDKiA) wystąpi do Wojewody o pozwolenie na budowę oraz w jakich etapach będzie realizowana inwestycja. W przypadku prawidło złożonego wniosku decyzja zostanie wydana w ciągu 2 miesięcy.

W przypadku drugiej inwestycji, czyli drogi ekspresowej S3, wojewoda Helena Hatka zaznaczyła, że budowa tej trasy jest znacznie bardziej złożona. Cały kraj czeka na dostosowanie polskich przepisów w zakresie ochrony środowiska do unijnego prawa. Jest to niezbędne do wydawania pozwoleń na budowę i decyzji środowiskowych. Nowa ustawa wejdzie w życie 15 listopada. Do tego czasu służby wojewody razem z GDDKiA w Zielonej Górze przygotują dokumentację, tak aby dotrzymać wszystkich terminów realizacji.

Zaczęła się już budowa odcinka S3 od Gorzowa Wielkopolskiego do granicy z województwem zachodniopomorskim. Na pozostałe odcinki decyzje środowiskowe będą musiały być zgodne z nową ustawą. Wojewoda wydała już także decyzję o ustaleniu lokalizacji na odcinkach: obwodnica Międzyrzecza, zachodnia obwodnica Gorzowa, północne obejście Nowej Soli, droga od węzła Międzyrzecz Południe do węzła Sulechów, droga od Gorzowa do Węzła Międzyrzecz Północ, droga od granicy województwa zachodniopomorskiego do węzła Gorzów Północ oraz droga ekspresowa Gorzów - Szczecin. Dwie nitki S3 przebiegające przez województwo lubuskie i zachodniopomorskie mają być gotowe w 2012 roku. Koszt prac szacowany jest na ponad 4,7 mld zł.