Idealnie imituje zachowanie pieszego - jest nieobliczalny. Bob możenagle się pojawić się na trasie jazdy samochodu - zza zaparkowanego samochodulub zza rogu - manekin jest bowiem podwieszany na żurawiu, który przenosi go wpole widzenia kierowcy. Dzięki temu eksperci Volvo Cars są w stanie symulowaćrealistyczne i często występujące scenariusze zdarzeń na drodze. Nieobliczalne zachowanie Boba stanowi wyzwanie dla najnowszego systemu bezpieczeństwaczynnego Volvo.

Zadaniem nowej technologii jest zarejestrowanie przechodnia(przez urządzenia monitorujące systemu) znienacka pojawiającego się na torzejazdy samochodu, a następnie uruchomienie hamulców, jeśli kierowca niezareaguje odpowiednio szybko.

Bob istnieje również w wersji dziecięcej- to Bob Junior. Wkrótce pojawi sięrównież żeńska wersja manekina.Zasady działania manekina zderzeniowego. Obecniew testach zderzeniowych Volvo bierze udział ponad 100 manekinów. Są toegzemplarze imitujące osoby dorosłe obojga płci (różnego wzrostu i wagi) orazdzieci.

Najmniejszy manekin to niemowlę o wadzę 3 kilogramów. Skonstruowaniejednego z nich to koszt około 150 000 EURO. Każdy manekin posiada około 100punktów pomiaru, które służą do rejestrowania sił wywieranych na głowę, szyję,kręgosłup, klatkę piersiową, biodra i nogi manekina w czasie kolizji.

„Bardzotrudno jest skonstruować manekiny do testów zderzeniowych. Priorytetem jestosiągniecie wysokiego podobieństwo do istoty ludzkiej. Jednocześnie taki manekin musi być twardym narzędziem. Jeden z naszych najlepszych pochodzi jeszcze z lat 90.tych, z czasu, gdy szwedzcy badacze opracowali manekinstosowany w przypadku zderzeń z udziałem tylnej części samochodu. Manekin tenwyposażono w bardzo dokładnie odwzorowany kręgosłup. Obecnie jest stosowany nacałym świecie do oceny urazów kręgosłupa spowodowanych szarpnięciem" -powiedziała Lotta Jakobsson, biomechanik i specjalista techniczny CentrumBezpieczeństwa Volvo Cars.

Manekiny do testów zderzeniowych codziennie uderzająw różnego rodzaju przeszkody. Każde zderzenie poprzedzają dni dokładnychprzygotowań. Wytrzymują około pięciu zderzeń zanim konieczna będzie ponownakalibracja, a wiec proces, w czasie któregopoddaje się je badaniom idostosowuje do nowych testów. Złamane elementy są wymieniane. Eksperci Volvotestują różne parametry pomiarowe. Ważne jest, by manekin zachowywał siękonsekwentnie w każdym teście, dlatego też kalibruje się je regularnie.

Dzięki możliwości naprawy manekinów i zastąpienia ich elementów są one prawieniezniszczalne. Prawdziwi weterani centrum Cars liczą sobie ponad 30 lat. W tym czasie wzięli udział w setkach kolizji.Informacje pozyskiwane dzięki manekinompozwalają inżynierom na dokładną analizę siły, jaką musiał wytrzymać manekinoraz jej rozłożenia w trakcie zderzenia. Dzięki badaniom biomechanicznyminżynierowie mogą określić jaki poziom fizycznego nacisku mogą znieść różneczęści ciała ludzkiego, zanim dojdzie do poważnego urazu.

Pierwsze, początkowobardzo standardowe, manekiny do testów zderzeniowych opracowano w połowie lat60.tych XX wieku. Obecnie istnieje wiele różnych typów - europejskie,amerykańskie oraz zaprojektowane indywidualnie do różnych celów - jak zderzenia czołowe, boczne i tylne oraz najnowszy - manekin imitujący pieszego. Dodatkowoeksperci Volvo wykorzystują w badaniach również wirtualne manekiny. Ichniewątpliwą zaletą jest możliwość łatwej zmiany wagi i wzrostu, dzięki czemu owiele prościej można osiągnąć podobieństwo manekina do ludzi o różnej budowieciała.

źródło: Volvo