Nazwa Kazamai w języku japońskim oznacza wirujący wiatr boczny. To wyrażenie dostatecznie charakteryzuje wygląd nadwozia, które rozwija trendy nakreślone koncepcyjnym modelem Nagare. Karoseria Kazamai wyróżnia się trójwymiarowymi krzywiznami, które wizualnie pokrywają cały samochód, są one zainspirowane zjawiskami przyrody. Kształty mają również respektować specyficzne wymagania stylistyczne rosyjskiego rynku.
Rozmiary zewnętrzne są nieco większe niż u aktualnej generacji modelu Mazda 3. Na długość Kazamai ma 4520 mm, szerokość wynosi 1930 mm, a wysokość zaledwie 1500 mm. Wspólnie z krótkimi zwisami uzyskano wrażenie masywnego i dynamicznego samochodu, który łączy świat SUV-ów i kompaktowych coupe. W błotnikach ukrywają się 22-calowe koła, a przednia maska jest pośrodku obniżona. Wbrew nawiązaniu do stylistyki obecnych modeli japońskiego producenta model Kazamai wygląda niekonwencjonalnie i oryginalnie.
Napęd auta zapewnia nowa generacja silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa 2,0 DISI, nad którym Mazda właśnie pracuje. Konstrukcyjnie bazuje na jednostce z modelu CX-7. Bezpośredni wtrysk paliwa razem z kierowanym spalaniem, systemem zmiennych faz rozrządu i nową generacją katalizatora przyniesie znaczne oszczędności w zużyciu paliwa – w porównaniu do obecnego silnika 2,0 MZR nawet o 30 %. Silnik połączony jest z odciążonym 6-biegowym automatem, a siła napędowa przekazywana jest na wszystkie koła.
Moskwa stała się również miejscem europejskiej premiery dużego SUV-a CX-9. Rosja staje się dla marki Mazda ważnym rynkiem zbytu, od roku 2004 sprzedaż firmy wzrosła tu z 8500 egzemplarzy do ponad 50 tys. w zeszłym roku. Mniejszego SUV-a CX-7 w przeciągu niespełna roku zakupiło 7900 klientów, tak więc Rosja jest najważniejszym europejskim rynkiem zbytu tego modelu.