Firma Mercedes-Benz poszerza gamę czystych diesli BlueTEC, wprowadzając na rynek USA trzy kolejne modele z oszczędnymi 6-cylindrowymi jednostkami napędowymi. Widlasta jednostka bazuje na silniku 3,0 CDI, który w Europie dostępny jest w modelu E 300 BlueTEC. Teraz silnik trafia pod maskę klasy R (R 320 BlueTEC), GL (GL 320 BlueTEC) oraz odmłodzonego ML (ML 320 BlueTEC).
Silnik we wszystkich modelach oferuje moc 155 kW (211 KM) przy 3400 obr./min i maksymalny moment obrotowy 540 Nm dostępny w zakresie 1600-2400 obr./min. Gigantyczny SUV GL przyśpiesza z tym silnikiem od 0 do 60 mil (96 km/h) w 9,2 s, a zużycie paliwa podczas jazdy na autostradzie wynosi 10,2 l oleju napędowego na 100 km. W ten sposób staje się w USA liderem pomiędzy dużymi SUV-ami.
Zmiany, które producent przeprowadził dotyczą obniżenia stopnia sprężania z 17,5:1 do 16,5:1, zastosowania wtryskiwaczy piezoelektrycznych, nowej turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek, nowego systemu recyrkulacji spalin z wyższym udziałem cyrkulującej mieszanki oraz użycia ceramicznych świec żarowych ułatwiających starty na zimno przy niższym stopniu sprężania.
Udoskonalony proces spalania dopełniają systemy oczyszczania spalin. Katalizator utleniający obniża ilość dwutlenku węgla oraz niespalonych węglowodanów, natomiast filtr cząstek stałych eliminuje sadze. Trzecim elementem jest łapacz tlenków azotu, który dzięki wykorzystaniu amoniaku zapewnia niebywale niskie ilości NOx.
Modele BlueTEC otrzymają poszerzone wyposażenie standardowe, które obejmuje m. in. skórzaną kierownicę wielofunkcyjną z manetkami skrzyni biegów, fotel z pasem lędźwiowym regulowanym w czterech kierunkach, mocny zestaw audio, system zapobiegania wypadkom PRE-SAFE czy zagłówki chroniące kręgi szyjne NECK-PRO. Pierwsze egzemplarze trafią na rynek już jesienią.