Wizytówką tego super-wyczynowego samochodu sportowego jest wyjątkowy pakiet technologiczny na który składają się:aluminiowe nadwozie oparte na ramie przestrzennej z drzwiami otwierającymi się do góry;

6,2-litrowa jednostka napędowa V8 AMG w technologii smarowania przy suchej misce olejowej, umieszczona za przednią osią auta, rozwijająca moc maksymalną 420 kW / 571 KM'siedmiobiegowy zespół przeniesienia napędu z podwójnym sprzęgłem w układzie „transaxle" (skrzynia biegów umieszczona na tylnej osi);sportowe zawieszenie wyposażone w układ dwóch aluminiowych łączników poprzecznych.

Idealny rozkład masy między oś przednią i tylną w stosunku 48 do 52 procent, a także nisko umieszczony środek ciężkości pojazdu to ucieleśnienie bezkompromisowej koncepcji samochodu wyścigowego.

- Nowy SLS AMG to ekscytujący samochód sportowy, który z pewnością przyprawi wszystkich entuzjastów motoryzacji o przyśpieszone bicie serca. Model SLS AMG to emocje w czystej postaci, kwintesencja marki Mercedes-Benz, pojazd, który niewątpliwie doczeka się miana jednego z najbardziej pożądanych aut sportowych naszych czasów - mówi Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

- Dzięki SLS AMG nasi klienci będą cieszyć się dorobkiem doświadczeń naszej sportowej marki Mercedes-AMG, budowanym przez ponad 40 lat obecności na torach wyścigowych, a także błyskotliwością stylistyki typowej dla naszej stajni wyczynowych aut marki Mercedes-Benz - twierdziVolker Mornhinweg, prezes Mercedes-AMG GmbH.

Nowy Mercedes-Benz SLS AMG to niepowtarzalna stylistyka, doskonała dynamika jazdy oraz uosobienie funkcjonalności i bezpieczeństwa. Opracowując nowy model ze „skrzydłami mewy”, konstruktorzy AMG oparli sie na bezcennej wiedzy specjalistów z Centrum Technologicznego Mercedesa (Mercedes Technology Center, MTC) w Sindelfingen. Celem wspólnego projektu obu placówek była synteza atutów marek Mercedes-Benz i AMG.

Zastosowanie lekkich materiałów

Rewolucyjna konstrukcja dynamicznego super-auta wyczynowego napędzanego nisko umieszczonym, przesuniętym w stronę kabiny silnikiem, znajduje swoją kontynuację także w proporcjach samochodu, a także zoptymalizowanej koncepcji lekkiego nadwozia: po raz pierwszy Mercedes-Benz i AMG prezentują samochód, którego podwozie i nadwozie wykonano z aluminium.

W porównaniu do tradycyjnych rozwiązań z zastosowaniem konstrukcji stalowej, uzyskano znaczącą redukcję masy, co jasno pokazuje zakładana masa własna pojazdu (DIN) wynosząca, bez kierowcy, 1620 kilogramów.

Karoseria SLS AMG to nowa konstrukcja oparta na ramie przestrzennej wykonanej z aluminium. Owo unikalne rozwiązanie łączy w sobie inteligentną technologię lekkich materiałów z wyjątkową wytrzymałością – gwarantując tym samym niedoścignione parametry jezdne.

Oczywiście aluminiowa struktura przestrzenna spełnia wszelkie wymagania w zakresie bezpieczeństwa biernego i typowej dla marki Mercedes-Benz jakości wykonania, którą poszczycić się może każdy samochód z trójramienną gwiazdą na masce. Pomimo niskiej pozycji za kierownicą, charakterystycznej dla aut wyczynowych, wsiadanie i wysiadanie nie stwarza problemów, dzięki szeroko otwieranym drzwiom w stylu „skrzydeł mewy”.

Podrasowany silnik V8 AMG

Doskonale zestrojony 6,2-litrowy, ośmiocylindrowy silnik AMG osiąga moc maksymalną 420 kW / 571 KM przy 6800 obr. / min., co sprawia, że SLS AMG to jeden z najpotężniejszych samochodów sportowych w swoim segmencie.

Stosunek moc-masa o wartości 2,84 kg / KM osiągnięto dzięki niskiemu ciężarowi auta. Ośmiocylindrowa jednostka napędowa o zapłonie iskrowym oferuje maksymalny moment obrotowy w wysokości 650 Nm, dostępny przy 4750 obr. / min. „Gullwing” przyspiesza od 0 do 100 km / godz. w 3,8 sekundy, aby następnie rozpędzić się do maksymalnych 315 km / godz. (wszystkie dane orientacyjne).

Noszący wewnętrzne oznaczenie M159, silnik wysokoobrotowy V8, o pojemności 6208 centymetrów sześciennych, został poddany gruntownej modernizacji w porównaniu z motoremwyjściowym o oznaczeniu M156 i posiada wszelkie walory charakteryzujące potężne silniki montowane pod maską samochodów wyścigowych.

Wśród głównych rozwiązań skutkujących podniesieniem mocy, wymienić można całkowicie nowy układ dolotowy, udoskonalony mechanizm rozrządu wraz z wałkami rozrządu o nowej geometrii, zastosowanie zoptymalizowanego pod kątem przepływu układu wydechowego. Efekt to o wiele lepsze napełnianie cylindrów, które skutkuje wzrostem mocy.

Silnik V8 reaguje momentalnie na naciśnięcie pedału gazu, odznaczając się znacznie większą elastycznością w całym zakresie obrotów silnika. Postawienie na technologię smarowania przy suchej misce olejowej przeniosło się także na o wiele niższe położenie silnika w pojeździe.

Z kolei obniżenie środka ciężkości samochodu umożliwiło osiągnięcie wyższych wartości przyspieszenia poprzecznego i zapierającej dech w piersiach dynamiki jazdy.

Połączenie lekkiej konstrukcji i siły

Zastosowanie elementów wysokowytrzymałych rekompensuje zwiększone obciążenie silnika związane ze wzrostem mocy. Kute tłoki, wzmocnione łożysko wału korbowego, zoptymalizowana konstrukcja skrzyni korbowej, gwarantują, obok lepszego smarowania dzięki wysokowydajnej pompie olejowej, optymalną żywotność podzespołu.

Pomimo zwiększonych obciążeń, masa jednostki napędowej oznaczonej symbolem M159 jest nawet mniejsza niż w przypadku poprzedniczki. Szczególnie ważną rolę odgrywa tu konstrukcja tłoków, jako elementów podlegających drganiom. Dzięki ukierunkowanym staraniom mającym na celu ograniczenie masy własnej silnika, udało się zejść do poziomu 206 kilogramów, co oznacza relację mocy do masy równą 0,36 kg / KM. Dzięki temu silnik V8 AMG o pojemności 6,2 litra charakteryzuje się parametrami znacznie przewyższającymito, co do zaoferowania mają konkurenci.

Zaawansowana technologia reakcji katalitycznej spalin gwarantuje spełnienie obecnych i przyszłych norm emisji gazów spalinowych, takich jak EU 5, LEV 2, czy ULEV. Powłoka ścian cylindrów, wykonana w zoptymalizowanej pod kątem tarcia technologii TWAS – technologii pozostającej wyłączną własnością AMG – również przyczynia się do zmniejszenia poziomu spalania paliwa, podobnie jak ergonomiczny układ doprowadzania oleju i regulacja zarządzania pracą alternatora.

Dzięki przemyślanemu zastosowaniu rozwiązań mających na celu podniesienie wydajności układów samochodu, spalanie paliwa modelu SLS AMG wynosi około 13 litrów benzyny wysokooktanowej na 100 kilometrów (wg testu mieszanego NEDC, dane szacunkowe).

Zespół przeniesienia napędu z podwójnym sprzęgłem w układzie „transaxle" z rurą reakcyjną usztywniającą karoserię i zespół napędowy

Ośmiocylindrowy silnik AMG o pojemności 6,2 litra dostarcza swą potężną moc za pośrednictwem ultralekkiego, wykonanego z włókna węglowego, wału napędowego na tylną oś. Podobne rozwiązanie jest stosowane w wyścigowej Klasie C biorącej udział w rajdach cyklu DTM. Układ przeniesienia napędu montowany jest na tylnej osi („transaxle”) i jest połączony z blokiem silnika poprzez rurę reakcyjną, która dodatkowo usztywnia karoserię i zespół napędowy.

Wał napędowy z włókna węglowego obraca się z prędkością równą obrotom silnika w rurze reakcyjnej. Zalety tego zaawansowanego technologicznie rozwiązania wiążą się z istnieniem sztywnego połączenia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, co, z kolej, skutkuje optymalnym wsparciem dla powstających sił i momentu obrotowego. Nowa, siedmioprzekładniowa skrzynia biegów, wyposażona w podwójne sprzęgło, odpowiada za przeniesienie napędu.

Skrzynia charakteryzuje się szybką zmianą przełożeń, bez straty dynamiki pociągowej. Kierowca ma do swojej dyspozycji cztery różne tryby pracy napędu, od komfortowego aż po wyczynowy, a także funkcję RACE START („procedura startowa”). Pojazd zawdzięcza swoją optymalną trakcję zastosowaniu zintegrowanego mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu wewnętrznym, umieszczonego w zwartej obudowie skrzyni biegów.

Zastosowane rozwiązanie, z silnikiem przesuniętym w stronę kabiny i układem typu „transaxle”, gwarantuje idealny rozkład masy między oś przednią i tylną w stosunku 48 do 52 procent. Umieszczenie silnika za przednią osią auta umożliwiło uzyskanie optymalnych parametrów dynamiki jazdy, charakteryzujących się precyzją prowadzenia, doskonałymi osiągami, niskimi wartościami sił bezwładnościowych podczas gwałtownych zmian kierunku jazdy, czy wyjątkowymi walorami trakcyjnymi.

Technologia zawieszenia w niczym nie ustępuje tak wysoko postawionym standardom: położenie kół zapewnia zespół podwójnych wahaczy i nośników piasty wykonanych z lekkiego, kutego aluminium. Model „Gullwing” jest standardowo wyposażony w trójzakresowe ESP®, oferujące kierowcy, za naciśnięciem guzika, trzy tryby pracy: „ESP ON” („ESP włączone”), „ESP SPORT” oraz „ESP OFF” („ESP wyłączone”).

Hamulce kompozytowe, opływowe koła

Wyczynowe hamulce AMG wykonane z materiałów kompozytowych montowane na wszystkich kołach gwarantują niezwykle krótką drogę hamowania, nawet przy ogromnych obciążeniach. Dostępne w opcji, ceramiczne hamulce kompozytowe nowej konstrukcji o większych tarczach zapewniają jeszcze lepsze parametry hamowania i niższe wartości masy nieresorowanej.

Ceramiczne tarcze hamulcowe zachowują doskonałe walory funkcjonalne przy jeszcze wyższych temperaturach eksploatacji, a to dzięki większej twardości, przy jednoczesnym imponującym ograniczeniu masy własnej o około 40 procent. Lekkość konstrukcji stanowiła także kluczowy punkt odniesienia jeśli chodzi o budowę kół: zoptymalizowane pod kątek ciężaru koła AMG ze stopów lekkich metali – 9,5 x 19 cali (przód) i 11,0 x 20 cali (tył) – oparte na innowacyjnej zasadzie opływowości, przyczyniają się do zmniejszenia proporcji masy nieresorowanej, podnosząc jednocześnie parametry dynamiczne i komfort zawieszenia.

Opony 265/35 R 19 (przód) i 295/30 R 20 (tył), opracowane specjalnie na potrzeby AMG, zapewniają optymalną trakcję. Prace konstrukcyjne omawianego superwyczynowego auta sportowego rozpoczęły się w ostatnim kwartale 2006 r. Intensywny program testów samochodu zostanie zakończony przed upływem roku 2009.

Debiut rynkowy następcy legendarnego modelu „Gullwing” planowany jest na wiosnę 2010 roku.