Najważniejsze, co można powiedzieć o nowym Mini Countrymanie to fakt, że zdecydowanie urosło w porównaniu z poprzednią generacją oraz to, że zyskało bardziej oszczędne silniki. I jeszcze jedno: do jego gamy w przyszłym roku dołączy pierwsza hybryda tej brytyjskiej marki należącej od lat do BMW.

Jakie są wymiary nadwozia Countrymana drugiej generacji? Ma 4,3 m długości, czyli o 20 cm więcej niż poprzednik. Jest też o 3 cm szerszy, a jego rozstaw osi zwiększono o 7,5 cm. Wbrew pozorom to bardzo duże zmiany, które – w parze z lepszym wykorzystaniem wnętrza – sprawiają, że nowy SUV Mini ma naprawdę bardzo przestronną kabinę. Co więcej, można swobodnie dysponować tym miejscem, bo przesuwając tylną kanapę możemy zwiększyć bagażnik kosztem pasażerów. Jego maksymalna pojemność to 450 litrów, a po złożeniu kanapy – aż 1309 litrów. W Mini twierdzą, że ta zmiana sprawia, że teraz Countryman to pełnoprawny kompaktowy SUV, który może z swobodnie konkurować z Audi Q3, a nawet VW Tiguanem.

Kolejna ważna zmiana to kokpit, który jest całkowicie nowy, a nie zapożyczony z innego modelu Mini. Na środku mamy wielki, okrągły ekran w miejscu, w którym w dawnych Mini był prędkościomierz. Wloty powietrza z klimatyzacji są jednak teraz prostokątne, co jest odejściem od tradycyjnych, okrągłych. Jakość materiałów i wykończenia są oczywiście bardzo dobre, choć przedstawiciele Mini zapewniają, że w tym modelu są jeszcze lepsze niż w innych. Tak, by Countryman mógł skuteczniej rywalizować w klasie premium.

Na początku sprzedaży, która rozpocznie się w pierwszych miesiącach 2017 roku, będzie można wybrać jedną z dwóch wersji benzynowych i dwóch z dieslem. Każdy silnik wykorzystuje przy tym technologię TwinPower Turbo. Najskromniejszą wersję napędza 3-cylindrowy, 1,5-litrowy silnik na benzynę o mocy 136 KM. Mocniejszą alternatywą, w Cooperze S, będzie 2-litrowa jednostka o mocy 192 KM. Najsłabsze z aut z dieslem to Cooper D z 2-litrowym silnikiem o mocy 150 KM, mocniejsze – Cooper SD z tą samą jednostką, lecz w 190-konnej wersji.

Standardem będzie 6-biegowa, ręczna skrzynia, opcją zaś – 6-biegowy automat w podstawowym wariancie lub w 8-biegowy w wersjach Cooper S i Cooper D. W Cooperze SD 8-biegowy Steptronic będzie w standardzie. Nieco później dostępna też będzie hybryda z 1,5-litrowym silnikiem na benzynę i wspomagającym go elektrycznym – łączna moc całego systemu to 224 KM. Oczywiście do wyboru będzie tez napęd 4x4 o rynkowej nazwie ALL4. W standardzie Countryman będzie mieć napęd tylko na przednie koła.

Sprzedaż nowego Countrymana rozpocznie się w lutym 2017 roku, ale jego ceny poznamy jeszcze w tym roku.