Zespół podjął także zdecydowane kroki w kwestiach rozwoju programu ochrony środowiska, dzięki wprowadzeniu wielu rozwiązań opracowanych przez Mitsubishi Technology, oraz ścisłej współpracy ze swoimi partnerami – Repsol, Valeo i BFGoodrich.

Mitsubishi Motors Corporation (MMC), oraz sportowy dział koncernu MMSP, ustanowiły cele dla zespołu w nadchodzącym sezonie, oraz plan na „Dakar” 2009, który zorganizowany zostanie w całkowicie nowym otoczeniu, rozpoczynając i kończąc się w Buenos Aires, z jednym dniem odpoczynku w Valparaiso, na wybrzeżu Pacyfiku w Chile.

Najnowszym wyzwaniem dla ekipy w 2008 r. jest prezentacja nowej wersji utytułowanego Mitsubishi Pajero Evolution, napędzanej turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym. Nowa jednostka o pojemności 2997 cc w układzie V6 jest wynikiem prac opartych o długoletnie doświadczenie koncernu, nad silnikami Diesla z niskim ciśnieniem sprężania i wysokim ciśnieniem wtrysku.

Repsol Mitsubishi Ralliart planuje zacieśnić i zintensyfikować swoją współpracę na polu ekologii, ze swoimi strategicznymi partnerami – Repsol, Valeo i BFGoodrich – którzy, pod względem troski o środowisko, są liderami i pionierami w swych dziedzinach. „W tej chwili, nasza działalność związana ze sportami motorowymi, została wzniesiona na inny poziom, skupiając się na przyjaznym środowisku technologiach Mitsubishi Motors”, podkreślił nowy prezes MMSP SAS, Osamu Nakayama.

Repsol, pojawienie się wysokoprężnego Mitsubishi Pajero Evolution MPR14 postrzega jako idealną okazję do przedstawienia swych nowych technologii wysoce wydajnych paliw, oraz biodiesla nie wytwarzanego przy udziale surowców spożywczych. Hiszpański koncern olejowy otrzymał ostatnio status „Gold Class” w prestiżowym roczniku przygotowywanym przez PricewaterhouseCoopers i Sustainable Asset Management (SAM), niezależną firmę zajmującą się przygotowaniem opracowań i szacunków na potrzeby Dow Jones Sustainability Index.

Michelin Group – która jest właścicielem marki BFGoodrich – zawsze kładła nacisk na transfer technologii pomiędzy sportem a produktami oponiarskimi powszechnego użytku. Koncern kładzie nacisk na programy badawcze zajmujące się m.in. obniżeniem oporów toczenia opon, w którym kluczową rolę odgrywa współpraca z takimi partnerami, jak Mitsubishi. W 1990 r. Michelin był pierwszym producentem, który przedstawił linię proekologicznych opon do samochodów i ciężarówek, z której wywodzi się zdobywająca szereg nagród opona Energy Saver.

Długoletnie doświadczenie Valeo w pracy nad systemami elektronicznymi w przemyśle samochodowym, także walnie przyczyniło się do powstania nowego, wysokoprężnego Mitsubishi Pajero Evolution MPR14. Firma w tym przypadku skupiła się nad pracami związanymi ze specyficznym układem chłodzenia, wykorzystującym architekturę UltimateCooling. Inżynierowie Valeo mają ogromny wkład w skonstruowanie energooszczędnych systemów oświetlenia wykorzystywanych w samochodzie, takimi jak lampy LED z przodu i z tyłu, mających także wpływ na dalsze ograniczenie zużycia paliwa.

Program startów

W związku z planowanymi testami i pracami rozwojowymi, zespół Repsol Mitsubishi Ralliart, ma przyjemność ogłosić, że w pierwszej połowie 2008 r. weźmie udział w trzech imprezach. Cztery samochody startują aktualnie w inauguracyjnym rajdzie Dakar Series 2008 – Central Europe Rally. Najnowsze, wysokoprężne Mitsubishi Pajero Evolution MPR14 wykorzystują Hiroshi Masuoka i Pascal Maimon (Japonia/Francja), natomiast trzema MPR13 jadą Luc Alphand i Gilles Picard (Francja), Stephane Peterhansel i Jean-Paul Cottret (Francja), oraz Joan Nani Roma i Lucas Cruz (Hiszpania).

- Nasz tegoroczny program startów został dopasowany do projektu wystawienia w „Dakarze” 2009 wysokoprężnych Pajero Evolution - mówi dyrektor zespołu MMSP Dominique Serieys. W naszym kalendarzu znalazły się Central Europe Rally na Węgrzech i w Rumunii, Transiberico w Portugalii oraz Baja Espana w Hiszpanii.

Dokładna lista załóg, jakie wezmą udział w tych imprezach zostanie niebawem podana, podobnie jak i program startów teamu w drugiej połowie roku.

Outlander samnochodem serwisowym

Przygotowany według europejskiej specyfikacji Mitsubishi Outlander będzie wykorzystany jako pojazd serwisowy podczas Central Europe Rally, wspomagając startujące tam Mitsubishi Pajero Evolution. Wejdzie w skład floty 13 pojazdów zaplecza, w której znajduje się 5 ciężarówek, terenówki Pajero, L200 oraz Outlandery.

Pierwszy w historii Outlander wykorzystany jako samochód serwisowy w rajdzie cross-country, jest SUV-em o miejskim charakterze. Mimo tego, jego mocnymi stronami są ten sam układ napędowy z elektroniczną kontrolą 4WD, jaki pracuje w Mitsubishi Pajero i czteronapędowym L200. Ponadto ten egzemplarz dodatkowo przygotowano do przetrwania trudów rajdu Dakar.

Wykorzystane w CER auto, jest Outlanderem w europejskiej specyfikacji, napędzanym wysokoprężnym turbodieslem o poj. 2,2 l., współpracującym z sześciobiegową przekładnią manualną. Samochód został oklejony w identyczny sposób, jak rajdowe Pajero Evolution i wyposażono go stosownie do potrzeb rajdu, montując klatkę bezpieczeństwa, fotele kubełkowe, sportowe zawieszenie oraz osłony.

Silnik, układ przeniesienia napędu i elektroniczny system 4WD nie zostały w żaden sposób zmodyfikowane, jedynie przeprowadzono ich kalibrację, przygotowując do trudnych warunków, jakim będą musiały sprostać. W samochodzie zamontowano także większy zbiornik paliwa, co zapewni stosowny zasięg.