Logo
WiadomościAktualnościMniejszy i lepszy?

Mniejszy i lepszy?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Nie, to nie jest auto terenowe ani jakiśSUV! Takie zastrzeżenie robią wszyscy pracownicy BMW indagowani w sprawie segmentu rynkowego, do którego należałoby zaliczyć nowy model X3. Prawidłowym określeniem jest w tym przypadku "SAV".

Mniejszy i lepszy?
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Mniejszy i lepszy?

To skrót od Sport Activity Vehicle, a więc chodzi o samochód sportowy i rekreacyjny zarazem.Ma to w praktyce oznaczać, że w razie konieczności można, i to nawet bez większego wahania, zjechać modelem X3 z szosy. Ale w gruncie rzeczy jest to samochód do podróżowania po drogach asfaltowych. I tu według BMW ma jeździć znacznie lepiej niż wszystkie off-roadery i SUV-y razem wzięte.Uspokajające jest, że ten wielki ładunek ambicji bardzo spokojnie opakowano - czyżby Chris Bangle (szef designu BMW) był akurat na urlopie? A może po prostu już wybudował pomnik swych wizji (seria 7) i we wszystkich pozostałych modelach nie jest już takim fundamentalistą? Najważniejsze, że X3 naprawdę dobrze wygląda i nie budzi kontrowersji. Jest w miarę dostojny i nie przesadza stylistycznie w żadną stronę. Może nawet stał się aż zbyt spokojny...Także wewnątrz zrezygnowano z eksperymentów, urządzając kokpit po prostu estetycznie i praktycznie. Ale i tak przeżyjemy tu zaskoczenie: w kabinie X3 jest niebywale przestronnie! Szczególnie, gdy zajmie się miejsce z tyłu, zaczyna się zastanawiać, po co właściwie jest X5?Wprowadzany w styczniu 2004 samochód może mieć dwa 3-litrowe silniki, benzynowy i diesla. Benzynowy rozwija moc 231 KM i prędkość maksymalną 210 km/h (z pakietem Sport 224 km/h). Także diesel dzięki 204 KM rozpędza auto do 210 km/h (po "usportowieniu" 218). Seryjnie napędzają one koła za pomocą 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów, 5-stopniowy automat stanowi opcję.Co prawda, obie te jednostki napędowe są dla miłośników BMW starymi znajomymi, ale wysokoprężny silnik dopiero co poddano gruntownej optymalizacji. Natomiast układ przeniesienia napędu xDrive (wprowadzany również w nowym wcieleniu X5 po liftingu) to nowość zupełna. Jego sercem jest elektronicznie sterowane sprzęgło tarczkowe, które bezstopniowo i zmiennie (dynamicznie) rozdziela siłę napędową pomiędzy osie przednią i tylną. Co najciekawsze, system ten reaguje z niesamowitą szybkością - zanim jeszcze koło zacznie buksować! Wydaje się, że to czary, ale rzeczywiście tak działa dzięki czujnikom DSC (ESP w BMW). Jedna z funkcji tego znakomicie dopracowanego systemu to wyręczanie DSC w przywracaniu auta na właściwy tor jazdy - xDrive rozpoznaje pod- lub nadsterowność jeszcze szybciej niż żyroskopy DSC. Błyskawicznie przydzielając siłę napędową, w większości przypadków likwiduje te skłonności.Pierwsze wrażenie z ostrej jazdy w zakresie granicznym: wszystko to funkcjonuje wręcz perfekcyjnie! X3 zachowuje się zwinnie jak łasica - uczciwie trzeba przyznać, że tak znakomicie nie jeździł jeszcze żaden SUV, żaden off-roader nie pokonywał jeszcze tak pewnie zakrętów.Benzynowy silnik bez najmniejszego trudu napędza 1,8-tonowe auto, układ kierowniczy jest precyzyjny, a na zakrętach karoseria prawie nie wychyla się. Także w terenie jeździć się da, pomaga w tym nie reduktor, a ADB-X (terenowa odmiana ASR) oraz HDC (wsparcie zsuwania się po pochyłości). W seryjnym wyposażeniu auta znajdziemy jeszcze stabilizację przyczepy.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: