W obecnej sytuacji na rynku firmy szukają oszczędności i rozwiązań jak zmniejszyć koszty, unikając zwalniania pracowników oraz zmniejszania potencjału przedsiębiorstwa. Często wybieranym sposobem na ograniczenie wydatków jest system do zarządzania flotą. Rozwiązanie to umożliwia precyzyjną analizę oraz pozwala na efektywne wykorzystanie pojazdów w firmie. Osoby zarządzające mogą, przysłowiowo, trzymać rękę na pulsie poprzez otrzymywane raporty o charakterystyce pracy poszczególnych pojazdów, co pozwala we właściwy sposób wykorzystać flotę.

Według badania firmy AutoGuard, przeprowadzonej wśród firm z sektora MŚP, które korzystają z systemu wspierającego zarządzanie flotą, jedną z głównych korzyści jest uzyskanie realnych oszczędności. Równie istotna jest bieżąca informacja na temat położenia i parametrów jezdnych pojazdu.

Po prostu się opłaca

Korzystanie z systemu telematycznego do zarządzania flotą jest opłacalne praktycznie w każdej firmie, bez względu na to, czy dysponuje kilkoma, czy też większą liczbą samochodów. W Polsce tego rodzaju systemy nadal jeszcze nie są doceniane przez wiele małych i średnich firm, gdyż właścicielom wydaje się, że sami doskonale zarządzają pojazdami, nie zdając sobie sprawy, ile tracą cennego czasu, np. na rozmowy telefoniczne. Dodatkowo przedsiębiorcy obawiają się reakcji swoich pracowników, którzy dowiedzą się, że ich praca jest nadzorowana. Paradoksalnie, właśnie w małych i średnich firmach częściej dochodzi do nadużyć. Wśród dużych firm świadomość korzyści wynikających z funkcjonowania systemów do zarządzania pojazdami jest o wiele wyższa.

- Pozytywnym zjawiskiem na rynku jest fakt, że firmy szukają sposobu, jak znacząco obniżyć koszty utrzymania floty. Klienci AutoGuard przekonali się, że nie muszą podejmować drastycznych decyzji, by flota stała się tańsza. Przede wszystkim muszą przyjrzeć się generowanym kosztom - powiedział Robert Rozesłaniec, prezes zarządu AutoGuard S.A.

Amortyzacja w dwa lata

Profesjonalny system wspierający zarządzanie flotą oferuje bardzo wiele wymiernych korzyści, dlatego jest opłacalny nawet w niewielkich przedsiębiorstwach. W przypadku firmy dysponującej 50 pojazdami osobowymi koszt wdrożenia i eksploatacji systemu wynosi ok. 100 tys. zł. Podczas gdy suma oszczędności związanych jedynie z paliwem i amortyzacją może wynieść w skali dwóch lat ponad 155 tys. zł. System do zarządzania pojazdami jeszcze lepiej sprawdza się w przypadku samochodów ciężarowych. W przypadku firmy transportowej dysponującej 50 pojazdami szacunkowe oszczędności wynikające z eksploatacji systemu wynoszą nawet 1,6 mln zł w skali jednego roku. Składa się na to redukcja zużycia paliwa, ograniczenie czasu pracy kierowców oraz oszczędności na kosztach komunikacji i ubezpieczeń. Zużycie paliwa, które stanowi około 40% kosztów przewozu, może zostać ograniczone od 15 do nawet 40%.

Obecnie, kiedy ceny paliw są wysokie, tylko oszczędności związane z ograniczeniem jego zużycia mogą być zbawienne dla firmy borykającej się z kłopotami finansowymi. Dodatkowo nie można zapomnieć o takich korzyściach jak bardziej efektywne planowanie trasy przejazdu i zarządzanie czasem pracy kierowcy. Oszczędność to ok. 13% wydatków na pensje kierowców oraz ograniczenie o ok. 3% kosztów dostępu do infrastruktury i innych opłat drogowych. Do korzyści należy doliczyć usprawnienie komunikacji kierowcy ze spedytorem oraz ograniczenie jej kosztów o 25%. Objęcie floty stałym monitoringiem wiąże się również z poprawą bezpieczeństwa kierowcy i przewożonego ładunku oraz możliwością negocjowania dużo wyższych zniżek na ubezpieczenie pojazdów.

- Monitoring daje nam pełną informację, co działo się z autem w każdej minucie każdego dnia, możemy dokładnie prześledzić przejechaną trasę, długość przejazdów i postojów, liczbę tankowań i ubytków paliwa, skoki temperatury auta, średnie prędkości. Dzięki systemowi, wiemy, jak bardzo eksploatowany jest samochód, a przede wszystkim wiemy, o której pracownik zaczyna pracę, o której kończy, ile czasu spędza u klienta, a ile poświęca na dojazdy - powiedziała Małgorzata Dudzik z firmy ANB Sp. z o.o. korzystającej z systemów AutoGuard.

Śledzić na dwa sposoby

Firma BURY Technologies z Mielca, opracowała dwa różne systemy telematyczne.Pierwszy system pozwala na monitorowanie przebiegu pojazdów drogowych po przebytej trasie w domu lub w biurze przy komputerze. Jest technologicznie zaawansowaną elektroniczną książką pojazdu z funkcją ostrzegania przed niebezpieczeństwami na drodze (np. radary).

Drugi system pozwala monitorować poruszający się pojazd w czasie rzeczywistym poprzez moduł BF 1150 i współpracujący z nim portal internetowy "BURY Fleet Manager". System ten składa się z nawigacji z modułem GSM i Bluetooth oraz z dostępu do portalu zarządzania pojazdami.

Zdaniem Roberta Guretzkiego, marketing managera w firmie Bury Sp. z o. o., dostawcy systemów telematycznych, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy posiadanie takich rozwiązań jest opłacalne: "Zależy to głównie od specyfiki firmy i miejsc powstawania kosztów. Weźmy np. firmę, która posiada niewielką liczbę samochodów i ma przeważnie stałe trasy. Nad taką flotą jest dużo łatwiej zapanować. Oszczędności w paliwie, czasie pracy, optymalizacji trasy można doszukać się głównie wprowadzając kontrolę po przejechanej trasie. Według doświadczeń z zachodnich rynków, koszty zakupu jednego urządzenia zwracają się średnio jeszcze w tym samym roku. Urządzenia telematyczne zmniejszają koszty, ułatwiają życie i pracę. Małe przedsiębiorstwa związane z transportem i logistyką w przyszłości będą dążyły do posiadania systemów telematycznych. Będzie to tak oczywiste jak posiadanie telefonów komórkowych lub nawigacji. Urządzenia tego typu staną się potężnym narzędziem niezbędnym do pozostania na rynku."

Sebastian Gołąb, dyrektor handlowy IMPEL Monitoring:

Podstawowe korzyści dla firm korzystających z usług monitoringu pojazdów to z całą pewnością optymalizacja kosztów związana z bieżącą eksploatacją samochodów. W usłudze IMPEL Monitoring moduł Logistyka skierowany jest głównie do osób zarządzających flotami pojazdów i daje dostęp do precyzyjnych map z trasami całej Europy. Umożliwia to wyznaczanie tras i tzw. korytarzy przejazdu pojazdu, a w razie odstępstwa od zadanego planu przejazdu natychmiastową informację alarmową do wskazanych osób. W ramach realizowanej usługi monitorujemy sygnał z czujników badających szereg parametrów pracy samochodu, co daje osobie zarządzającej dodatkową możliwość kontrolowania kierowców, np. czas pracy (przejazdu), czas postoju, podziału na jazdę służbową i prywatną, poziom paliwa w zbiorniku (rejestracja ew. nagłych ubytków) itp. Jest to szczególnie korzystne rozwiązanie dla firm transportowych oraz handlowych, gdzie samochody są podstawowym narzędziem pracy, ale również jednym z głównych elementów powstawania kosztów w firmie.

Nasze wieloletnie doświadczenie i obserwacje jasno pokazują, że po wprowadzeniu monitoringu pojazdów w firmach z kilkoma samochodami oszczędności sięgają od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych na jednym pojeździe. Kolejnym istotnym aspektem naszej usługi jest zwiększenie bezpieczeństwa - zarówno kierowcy, pojazdu, jak i przewożonego ładunku. Dzięki usłudze Aktywna Ochrona, minimalizujemy ryzyko utraty pojazdu i cennego ładunku. Każde niepożądane zjawisko monitorowane jest przez profesjonalnych operatorów Bazy Monitoringu Alarmów i w razie potrzeby inicjowane są działania grup interwencyjnych a także powiadamiane są służby porządkowe. Dzięki tej usłudze, zmniejsza się ryzyko kradzieży pojazdu - IMPEL zapobiega utracie mienia, którego koszt to często wiele dziesiątek bądź nawet setek tysięcy złotych.

Dawid Nowicki, prezes zarządu Neptis Sp. z o.o., operatora systemu Flotis.pl/Yanosik.pl:

Kluczem do sukcesu rynkowego jest oferowanie klientowi maksymalnych korzyści przy minimalizacji nakładów po jego stronie. Pojawianie się systemów monitoringu pojazdów we flotach firm sektora MSP możliwe było nie tylko po dokonaniu przez usługodawców modyfikacji oferty od strony funkcjonalnej, ale - co wydaje się nie mniej ważne - po urealnieniu cen. Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że nie tylko korporacje, ale też małe i średnie przedsiębiorstwa chcą efektywnie wykorzystywać pojazdy w firmie, bez względu na wielkość posiadanej floty. W ich przypadku bardzo ważną kwestią jest koszt wdrożenia i eksploatacji systemu. O ile korporacje są w stanie wydać kilkaset tysięcy złotych rocznie na obsługę zaawansowanych systemów monitorujących, o tyle przedsiębiorstwom z sektora MSP zależy na niskich kosztach eksploatacji. Dlatego na rynku coraz dynamiczniej rozwijają się nowatorskie systemy, które charakteryzuje niski koszt wdrożenia (zakup urządzenia monitorującego oraz niska opłata abonamentowa), łatwość obsługi przy równoczesnym zachowaniu szerokich funkcjonalności dopasowanych do potrzeb małych i średnich firm. Ponadto wykorzystywane w usłudze terminale coraz częściej mogą realizować wiele dodatkowych funkcji, w tym, między innymi, informować o sytuacji na trasie, kontrolach drogowych czy aktualnych czasach przejazdu, pełniąc rolę asystenta kierowcy.

Rafał Chaba GLOBTRAK Polska Sp. z o.o.:

Istotą sprawnego działania firmy w obecnych czasach jest niewątpliwie racjonalne i efektywne zarządzanie. System Monitorowania Globtrak zapewnia dostęp do wszystkich informacji dotyczących pracy floty samochodów firmowych on-line (przebieg, czas pracy pojazdu, urządzeń dodatkowych, pomp, pługów, piaskarek, HDS-ów, odwiedziny klientów, wykonanie zaplanowanej trasy, i wiele innych), pozwalając managerowi podejmować trafne i precyzyjne decyzje. Jednakże sektor firm MŚP to mocno zróżnicowana grupa przedsiębiorców, którzy reprezentują indywidualne potrzeby. Stąd ideą działania Globtrak jest aby dobierać funkcjonalność systemu monitorowania dla każdej firmy według jej specyfiki działania. Jako twórcy systemu jesteśmy przekonani, że tylko system dobrany "na miarę" pozwoli na sprawne zarządzanie w małej lub średniej firmie. Będzie stanowił przydatne, funkcjonalne i potrzebne narzędzie pracy fleet managera zamiast zasypywać go ogromem niepotrzebnych informacji.