Auto Świat Wiadomości Aktualności Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy A

Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy A

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Miesiąc przed pierwszym gwizdkiem Euro 2012 sprawdzamy, co każdy z występujących w pucharze krajów reprezentuje w dziedzinie motoryzacji. Co tydzień inna grupa – zaczynamy od A

Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy A
Auto Świat
Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy A

Co futbol ma wspólnego z motoryzacją? Bardzo wiele. Firmy samochodowe chętnie sponsorują drużyny i dają piłkarzom auta do dyspozycji (np. Audi i FC Bayern czy FC Barcelona). Ci natomiast są częstymi gośćmi w salonach ekskluzywnych marek.

A czym charakteryzuje się krajobraz motoryzacyjny nacji, które za miesiąc wyjdą na murawy w Polsce i na Ukrainie? Postanowiliśmy przedstawić kilka statystyk pozwalających ogólnie ustalić, które z krajów są najbardziej godne uznania w kwestii osiągnięć motoryzacyjnych. Zgodnie z grupowym podziałem mistrzostw w pierwszej kolejności przyjrzeliśmy się Grupie A – Czechom, Grecji, Polsce i Rosji.

Co z tego zestawienia wynika? Na przykład że dotknięta kryzysem Grecja pozostaje w tyle: wysoka liczba wypadków, brak produkcji aut i drastyczny spadek ich sprzedaży. Na przeciwnym biegunie Czechy, które posiadają bogate tradycje budowy samochodów i skorzystały na przemianach ustrojowych.

Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy A
Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy AŻródło: Auto Świat

Grecja -W Grecji produkuje się śladowe ilości aut: na licencji (NAMCO Pony) lub przebudowuje na potrzeby wojska (m.in. Hummery). Mieszkańcy Hellady kochają jednak samochody, o czym świadczy spore ich zagęszczenie i pełen temperamentu styl jazdy – okupiony niestety wieloma ofiarami.

Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy A
Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy AŻródło: Auto Świat

W Polsce swoje zakłady mają VW (Poznań) i Opel (Gliwice). Choć lokalizacje fabryk nad Wisłą są wysoko cenione w świecie motoryzacji (fachowość i atrakcyjne koszty), w ostatnich latach przegraliśmy ze Słowacją i Węgrami w walce o nowe inwestycje Mercedesa i Hyundaia. Dumni możemy być za to z produkowanego w Mielcu ekskluzywnego roadstera – Leoparda.

Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy A
Moto Euro 2012: panorama motoryzacji grupy AŻródło: Auto Świat

Nieodłącznym elementem krajobrazu są jednak wytwarzane w najlepsze Wołgi i Łady – trwająca od 40 lat produkcja bazującego na Fiacie 124 modelu 2107 ma się zakończyć w tym roku. Jego następczyni – Granta – już zjeżdża z taśm w Togliatti. W Rosji powstają jednak też superauta, jak np. prezentowana na dole Marussia. Bogaci Rosjanie są jednymi z największych odbiorców luksusowych aut na świecie, które dzięki bogatym złożom ropy mogą też tanio tankować.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków