Auto Świat Wiadomości Aktualności Motocykl czy czołg?

Motocykl czy czołg?

Jeden z najdziwniejszych pojazdów 2 wojny światowej zawsze wzbudzał wielkie zainteresowanie nie tylko swoim wyglądem, ale też rozwiązaniami technicznymi.

Motocykl czy czołg?
Onet
Motocykl czy czołg?

Jego zastosowanie wojenne jest bardzo dyskusyjne biorąc pod uwagę ogromną komplikację konstrukcji, a co za tym idzie przypuszczalnie wysokie koszty wytwarzania. Jako ciekawostkę trzeba podać, że był także produkowany w szczecińskich zakładach motoryzacyjnych Stoewer. W murach tego zakładu po 2 wojnie światowej powstawały między innymi nasze motocykle Junak.

Konstrukcja i przeznaczenie pojazdu

Tuż przed rozpoczęciem II wojny światowej Wehrmacht potrzebował pojazdu, który wypełniałby lukę pomiędzy samochodami terenowymi a motocyklami z bocznym wózkiem, jak BMW R75 Sahara czy Zündapp Sahara. Założeniem tego nowego pojazdu terenowego było, aby mógł się poruszać po piaskach Sahary, pokonywać górskie i lesiste tereny, a przy tym mógł dowieźć amunicję do gniazd karabinów maszynowych MG 34 i MG 42 na specjalnych przyczepkach. Jednocześnie powinien móc ciągnąć lekkie armatki typu Pak 37 czy też Flak 20. Tego zadania podjęła się firma NSU w Neckarsulm produkująca motocykle. Wehrmacht żądał od konstruktorów, aby nowy pojazd był pomocnikiem żołnierza. I tak się też stało. W praktyce, w czasie działań wojennych na wielu frontach miał szerokie zastosowanie i zdobył przydomek Ein Madchen fur alles - czyli dziewczyna do wszystkiego. Został również uhonorowany na znaczkach pocztowych przez niemiecką Reichspost.

Jeśli chodzi o konstrukcję pojazdu - układ napędowy, jezdny - zastosowano rozwiązania znane z czołgów plus układ kierowania motocykla. Podczas jazdy w terenie i na ostrych skrętach kierowanie następuje przez hamowanie lewego lub prawego bębna mechanizmu różnicowego, jak w czołgu, ale poprzez układ dźwigni połączonych z kolumną kierownicy motocyklowej, a nie drążków sterowych. Innymi słowy, można powiedzieć, że jest to skrzyżowanie motocykla z czołgiem. Pojazd posiada 13 kół. 8 kół nośnych jezdnych jest resorowanych na krótkich wahaczach za pomocą drążków skrętnych. Gąsienice posiadają nakładki gumowe i są łożyskowane na łożyskach igiełkowych - razem 4800 sztuk igieł. Każde ogniwo ma zbiornik na smar (towot + olej), a ogniw łańcucha jest 80 sztuk.

Z uwagi na małe opory toczenia pojazd rozwija prędkość maksymalnie do 70 km/h. Jest napędzany górnozaworowym silnikiem Opla Olimpii o pojemności 1500 ccm i mocy 36 KM. Przekładnia posiada 3 biegi plus wsteczny i reduktor terenowy, razem 6 biegów plus 2 wsteczne. Biegi są niesynchronizowane, wymagają jak to w instrukcji napisano, Fingerspitzergefuh, tzn. operowania z wielkim wyczuciem, a redukcję z międzygazem.

Przez cały okres wojny od 1940 do 1945 roku wyprodukowano zaledwie 8350 sztuk tych pojazdów. Duża część Kettenkradów pozostała na piaskach pustyni w Afryce i w Rosji na froncie wschodnim. Dzisiaj pojazd jest chętnie poszukiwany przez kolekcjonerów pojazdów militarnych, jako że pozostało ich bardzo niewiele i jest to konstrukcja unikatowa sama w sobie.

Powiązane tematy:AutomobilistaMoto (Serwis)
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków