Auto Świat Wiadomości Aktualności MŚ chce znieść 500-złotową opłatę recyklingową

MŚ chce znieść 500-złotową opłatę recyklingową

Ministerstwo Środowiska chce znieść opłatę recyklingową w wysokości 500 zł od pojazdów sprowadzanych z zagranicy. Taka zmiana znalazła się w przygotowanej przez resort nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Używane auta
Onet
Używane auta

Do 19 listopada można zgłaszać uwagi do projektu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Rzeczniczka ministra środowiska Magdalena Sikorska poinformowała, że projekt ustawy przygotowany przez resort, zakłada zniesienie takiej opłaty wprowadzonej w 2005 r., ponieważ stworzono już system recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

W połowie 2010 r. w kraju działało 689 stacji demontażu pojazdów oraz 117 punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Eksperci oceniają, że w Polsce sieć stacji demontażu pojazdów jest w kraju wystarczająca - poinformowała Sikorska.

500-złotowa opłata pobierana była przy rejestracji pojazdów sprowadzonych zza granicy. Opłata była pobierana w związku z dużym napływem takich pojazdów i przekazywana m.in. na działania związane ze zbieraniem i demontażem pojazdów.

Oprócz opłaty od pojazdów sprowadzonych zza granicy, zniesiona ma zostać też opłata od pojazdów zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Do tej pory opłata recyklingowa nie była pobierana przy oddawaniu do demontażu jedynie wówczas, gdy samochód był zarejestrowany w kraju.

Wyeksploatowane pojazdy będą musiały trafić do profesjonalnych stacji demontażu. Wszystkie stare pojazdy mają być przekazywane do legalnie działających stacji i tam we właściwy sposób przetwarzane - w sposób bezpieczny dla zdrowia ludzi i dla środowiska - chce resort.

Resort chce też, by warunkiem wypłaty ubezpieczenia za "szkodę całkowitą" pojazdu było przedstawienie zaświadczenia o demontażu lub rachunku za naprawę pojazdu.

Wszyscy wprowadzający pojazdy na polski rynek - m.in. producenci i importerzy, będą musieli zapewnić sieć ich zbierania i przetwarzania o mocy równej co najmniej 70 proc. liczby pojazdów wprowadzonych na rynek w roku poprzednim.

Zmieni się też miejsce składania informacji o demontowanych pojazdach - zamiast Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie je zbierać Główny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ) oraz - jak dotychczas - marszałkowie województw. GIOŚ otrzyma też od dyrektorów Izb Celnych informację o tym, kto wpłacił podatek akcyzowy za sprowadzony samochód.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków