Z pewnością stacja paliw nigdy nie zmieni swojego podstawowego zadania, jakim jest sprzedaż paliwa. Wszystkie dodatkowe ułatwienia dla klientów są i pozostaną wartością dodaną, jednak równocześnie - jak pokazują badania marketingowe - jest grupa klientów, dla których te niestandardowe usługi świadczone przez stacje mają duże znaczenie. Możliwość załatwienia w jednym miejscu kilku spraw (np. mycie samochodu czy opłacenie rachunków), przy okazji tankownia samochodu, może być przyczyną wyboru tej, a nie innej stacji paliw. Równocześnie według analiz prowadzonych przez koncerny paliwowe, jest spora grupa klientów, dla których wartości dodane, inne niż możliwość zatankowania paliwa dobrej jakości, nie mają najmniejszego znaczenia. Dla nich głównym kryterium wyboru stacji paliw jest cena paliwa. Świadomość istnienia tych dwóch grup klientów najlepiej widać na przykładzie PKN Orlen. Koncern ten posiada bowiem dwa segmenty stacji - Premium z logo Orlenu i segment ekonomiczny znany jako stacje Bliska. Na stacjach pierwszego segmentu dostępne są liczne usługi dodatkowe, na stacjach Bliska ograniczone są one  minimum, a ceny na nich bywają dzięki temu nieznacznie niższe.

Sklep całodobowy

W wielu miastach stacje funkcjonują jako jedyne sklepy nocne. Służą swoim asortymentem, gdy nagła potrzeba zmusza do zrobienia zakupów. Jak deklarują właściciele i kierownicy stacji, przychody ze sprzedaży produktów sklepowych nie generują znacznych zysków, co najwyżej kilka procent ogólnych przychodów. Dla wielu klientów możliwość zrobienia zakupów na stacji jest jednak nierzadko zbawienna. Przystacyjne sklepy oferują najczęściej wybór słodkich i słonych przekąsek najpopularniejszych produktów w Polsce oraz gamę alkoholi i napojów. Standardem jest również codzienna gazeta i najważniejsze tytuły magazynów. W ofercie znajdują się także artykuły kosmetyczne oraz produkty pielęgnacyjne i eksploatacyjne dla samochodu. Oferta zabawek z kolei stanowi doskonałe rozwiązanie na prezent "w ostatniej chwili". Wybór filmów i muzyki może uprzyjemnić natomiast domowy wieczór lub wspólną drogę.

Czas na przerwę

Dla osób spędzających dużo czasu w podróży niezwykle ważną wartością dodaną do stacji paliw stanowią mini restauracje dające możliwość zjedzenia szybkiego obiadu czy wypicia kawy. Niektóre koncerny posiadają sieć restauracji z własnym logo, inne zapraszają pod swój dach znane marki sieciowe. Przykładem jest współpraca BP z Wild Bean Cafe, czyli siecią kawiarni, oferujących klientom smaczną kawę i przekąski pozwalające zaspokoić głód w podróży.

Drobne naprawy

Niektóre stacje należące do sieci koncernów paliwowych prowadzących działalność w Polsce dają swoim klientom także możliwość dokonania drobnych czynności związanych z dbałością o należyty stan techniczny pojazdów. Przy okazji napełniania baku swojego samochodu benzyną można skorzystać z usług wymiany żarówek, sezonowej wymiany opon czy regulacji wybranych podzespołów pojazdu. Przykładem bardziej specjalistycznych warsztatów zgrupowanych w sieć powiązaną ze stacjami paliw z konkretnym logo, jest Shell Autoserv. To rodzaj fast-fitu, w którym  klienci mogą dokonać drobnych napraw swoich pojazdów

Mycie auta

Kierowcom odwiedzającym stacje koncerny proponują także usługę mycia pojazdów zarówno w myjniach automatycznych, ręcznych oraz myjniach przeznaczonych dla aut ciężarowych. Oczywiście nie wszystkie stacje posiadają myjnie, większość koncernów dąży jednak do tego, by w regionie znajdowało się co najmniej kilka stacji umożliwiających umycie samochodu. To ważne zwłaszcza dla firm korzystających z kart paliwowych danego koncernu, by ich kierowcy mogli skorzystać z myjni i mieli możliwość rozliczenia się za to bezgotówkowo w ramach usług oferowanych umową związaną z obsługą kart paliwowych.

Wypożyczalnie

Dodatkowa oferta stacji paliw to wreszcie różnego rodzaju wypożyczalnie. Na przykład na wielu stacjach Statoila istnieje możliwość wypożyczenia przyczepki, gdy pojawia się nagła potrzeba przewiezienia większego ładunku. Zaletą tego typu wypożyczalni jest ich całodobowa aktywność. Pozwala to na wypożyczenie o każdej porze przyczepki o potrzebnej ładowności, choć najwięcej w wypożyczalniach działających przy stacjach jest niewielkich przyczep, jednoosiowych o ładowności do pół tony. Na wybranych stacjach Statoila można natomiast wypożyczyć większe, dwuosoiwoe przyczepy o ładowności 965 kg i 2500 kg.

Programy lojalnościowe

Niczym sieci handlowe, stacje paliw oferują także swoim klientom programy lojalnościowe, polegające na zbieraniu punktów zarówno za zakup paliwa, jak za jakiekolwiek inne płatności dokonane na stacji. Karty służące do zbierania punktów mają Orlen, Lotos, BP, Shell i Statoil. Ten ostatni  daje nawet możliwość zbierania punktów podczas zakupów w niektórych punktach handlowych i gastronomicznych. Programy lojalnościowe oczywiście służyć mają przywiązaniu klienta do danej marki i w przypadku sieci paliwowych na ogół służą temu dość skutecznie. Charakterystyczne jest także to, że usługi inne, niż lanie paliwa do baku, najczęściej punktowane są korzystniej. Oczywiście ma to dodatkowo motywować klientów do traktowania stacji paliw jako miejsca, w którym niekoniecznie trzeba tylko i wyłącznie tankować paliwo do samochodu. Nie wszystkie koncerny obecne w Polsce uruchomiły jednak programy lojalnościowe. Lukoil na przykład takiego programu nie ma, argumentując tę decyzję nastawieniem na konkurencję z innymi sieciami stacji paliw przede wszystkim ceną paliw.

Chwyt marketingowy

Oczywiście stacje paliw na zawsze pozostaną przede wszystkim miejscem kupowania benzyny, oleju napędowego lub gazu napędzających pojazdy. Sklepy, warsztaty i kawiarnie są tylko dodatkiem, który stanowi jednak równocześnie znakomity chwyt marketingowy. Jeśli chęć kupienia batona za dwa złote skłoni kogoś do zjazdu na stację paliw, jest szansa, że przy okazji zatankuje paliwo za 200 złotych. Wszystkie usługi oferowane przez stacje paliwowe mogą sprzyjać budowaniu pozytywnego wizerunku i budować obraz solidnego dostawcy paliw, bo o to właśnie chodzi przede wszystkim paliwowym dostawcom. Choć trudno nie doceniać usługowego zaplecza współczesnych stacji paliw, trudno równocześnie nie uznać, że w Polsce wciąż dla zdecydowanej większości kierowców, głównym kryterium wyboru stacji pozostaje cena paliwa.