Auto Świat Wiadomości Aktualności Wjechali na przejazd kolejowy, chociaż nie powinni. Nagle półzapory zaczęły się opuszczać

Wjechali na przejazd kolejowy, chociaż nie powinni. Nagle półzapory zaczęły się opuszczać

Co rusz wielu kierowców udowadnia, że podczas jazdy wykazuje się całkowitym brakiem zdrowego rozsądku. Tę tezę potwierdza jedno z najnowszych nagrań opublikowanych na kanale Stop Cham. Widać na nim kierowców wjeżdżających na przejazd kolejowo-drogowy pomimo migających czerwonych sygnałów, a co gorsza cały czas opuszczonej jednej z czterech półzapór.

Kierowcy wjechali na przejazd, chociaż jedna z półzapór nawet nie zaczęła się podnosić
Kierowcy wjechali na przejazd, chociaż jedna z półzapór nawet nie zaczęła się podnosićAuto Świat/YouTube/Stop Cham

Wydawać by się mogło, że przepisy związane z pokonywaniem przejazdów kolejowo-drogowych są bardzo proste. Zgodnie z art. 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym kierującemu pojazdem zabrania się objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone. Oczywiście na przejazd nie wolno wjeżdżać także przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych.

Auta na przejeździe, chociaż zapory jeszcze nie zostały podniesione

Nagranie opublikowane na kanale Stop Cham w serwisie YouTube pokazuje, że dla niektórych kierowców te proste zasady są i tak zbyt skomplikowane. Drugą możliwością jest brak znajomości tych przepisów lub zwyczajne ich ignorowanie.

Jak widać na filmie, po przejechaniu pociągu na przejeździe kolejowo-drogowym w pobliżu miejscowości Zabrnie w woj. podkarpackim zaczynają podnosić się półzapory. Część kierowców nie czekając, aż szlabany podniosą się całkowicie, zaczyna wjeżdżać na przejazd. Problem w tym, że jedna z półzapór zablokowała się i nawet nie zaczęła się podnosić. W efekcie kierowcy, którzy wjechali na przejazd, chcąc z niego zjechać, musieli poruszać się częścią drogi przeznaczoną dla kierowców jadących w przeciwnym kierunku.

Pikanterii całej sytuacji dodaje fakt, że zanim kierowcy zdołali zjechać z przejazdu, półzapory zaczęły się opuszczać. Doprowadziło to do naprawdę niebezpiecznej sytuacji, bo kierujący nie mogli wiedzieć, czy szlabany zostają opuszczone, aby jeszcze raz spróbować podnieść wszystkie cztery półzapory (jak było w rzeczywistości), czy też dlatego, że nadjeżdża pociąg.

Warto pamiętać, że za objeżdżanie półzapór lub zapór, które już zaczęły się opuszczać lub jeszcze nie zostały całkowicie podniesione, grozi mandat w wysokości 2 tys. zł (4 tys. zł w przypadku recydywy) oraz 15 punktów karnych. Taka sama kara grozi za wjazd na przejazd przy wyświetlanym czerwonym sygnale, przy czym jest to wykroczenie z innego artykułu niż objeżdżanie zapór lub półzapór. To oznacza, że w tym przypadku możemy mówić o zbiegu wykroczeń.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków