Logo
WiadomościAktualnościNapęd quattro ma 30 lat, a ja mam fajne fotki z tej okazji

Napęd quattro ma 30 lat, a ja mam fajne fotki z tej okazji

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Idea napędu na cztery koła pojawiła się w głowie Jörga Bensingera w 1977 roku, gdy zdał sobie sprawę, że Volkswagen Iltis (brzydka terenówka z napędem 4x4 stworzona dla armii) jest szybszy na śniegu od każdego innego samochodu, nieważne jak mocnego.

Wtedy w głowie Jörga zapaliła się żarówka (kto wie, może był to LED i dlatego mają je nowe Audi?), po czym zakasał rękawy i wziął się do roboty.

Pracował trzy lata. Audi Quattro zadebiutowało w 1980 roku, po czym wyjechało na rajdowe trasy (jako pierwsze auto 4x4) i po prostu dało czadu. Było niepokonane, niezwyciężone, niedoścignione.

Zmieniło świat, wyznaczyło nowe standardy i sprawiło, że napęd quattro stał się swego rodzaju ikoną napędu na cztery koła.Choć musicie wiedzieć, że Audi wcale nie było pierwszą firmą, która wyposażyła auto osobowe w napęd na cztery łapy.

Tak naprawdę to nie wiadomo, kto był pierwszy. Już w 1883 roku pojawił się patent na napęd 4x4, a w przeddzień XX wieku Ferdynand Porsche pokazał elektryczne auto z napędem quattro.

Pierwszym autem z tym napędem i silnikiem spalinowym był natomiast holenderski Spyker (tak, to ten, który uratował Saaba). Potem kilka innych firm eksperymentowało z 4x4 i prezentowało mniej lub bardziej udane samochody, ale trzeba przyznać, że to firma spod czterech pierścieni go wypromowała, wprowadziła na salony i sprawiła, że ten typ napędu kojarzymy właśnie z Audi. Dobry marketing mają w Ingolstadt.

Udostępnij:
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Wiadomości
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium