Jego ojcem – pośrednio – jest Carlos Ghosn – szef sojuszu Renault-Nissan utworzonego w 1999 r. Nissan wówczas przeżywał duże kłopoty, połączenie z Renault było szansą przetrwania japońskiego koncernu. Japończycy schowali wówczas swoją dumę do kieszeni i zgodzili się na rzecz wcześniej niewyobrażalną – aby kierował nimi europejski menadżer.
Ghosn miał wizję – gruntowną zmianę nieciekawych, nieatrakcyjnych modeli Nissana. Na pierwszy ogień poszła Almera. Jednak po 9 miesiącach prac projektowych sami konstruktorzy uznali, że nie będzie to projekt, który zafascynuje i zachęci klientów do kupna. Wtedy padł pomysł, aby stworzyć model, którego... nie ma na rynku – małego SUV-a.
Dziś wydaje się to oczywiste, ale w 2002 roku myślenie i klientów i projektantów było tradycyjne – dominowały sedany i hatchbacki, a SUV-y dopiero miały zdobyć rynek. Konstruktorzy Nissana za wzór wzięli dużego SUV-a, czyli Murano i postanowili zaprojektować jakby jego miniaturę. Dzięki temu udało im się połączyć najlepsze cechy SUV-a i hatchbacka. To, co opracowali, nazwali crossoverem.
Wersję koncepcyjną nowego modelu pokazano na salonie samochodowym w Genewie w marcu 2004 r. Nazwa była trudna do wymówienia i napisania – Qashqai. Czy to coś znaczy? Tak. To nazwa plemienia nomadów z Iranu.
Qashqaia przyjęto niezbyt entuzjastycznie. Krytykowano nie tylko trudną nazwę, lecz także brak własności terenowych. Spece od marketingu Nissana przekonywali jednak, że tylko nieliczni właściciele SUV-ów wykorzystują swe auta w terenie, znakomita większość używa ich do jazd miejskich i w trasie.
Debiut seryjnej wersji Nissana Qashqaia miał miejsce jesienią 2006 r. na salonie w Paryżu. Sprzedaż rozpoczęto w lutym 2007 r. Marketingowcy Nissana tryumfowali – Qashqai sprzedawał się jak ciepłe bułeczki. Do końca 2007 r. kupiło go w Europie ponad 100 tys. klientów. Na Qashqaia spadł też deszcz różnych nagród i wyróżnień.
W 2008 roku pojawiła się wersja 7-osobowa (Qashqai+2) z wydłużonym o 21 mm nadwoziem. W Europie sprzedano 235 tys. tej wersji. W 2010 r. pojawił się odnowiony Qashqai – mocno zmieniono przód auta, wprowadzono udoskonalone rozwiązania techniczne, m.in. kamery 360 stopni ułatwiające parkowanie. Nowy model zadebiutował na salonie w Genewie w 2014 roku – Qashqai drugiej generacji był o 5 cm dłuższy.
Qashqai nie tylko uratował Nissana od upadku, pozwolił firmie odnieść sukces na rynku europejskim i światowym. Do końca 2016 r. w Europie sprzedano 2,3 miliona Qashqajów, na całym świecie ten model kupiło 3,3 miliona klientów.