Jego ojcem – pośrednio – jest Carlos Ghosn – szef sojuszu Renault-Nissan utworzonego w 1999 r. Nissan wówczas przeżywał duże kłopoty, połączenie z Renault było szansą przetrwania japońskiego koncernu. Japończycy schowali wówczas swoją dumę do kieszeni i zgodzili się na rzecz wcześniej niewyobrażalną – aby kierował nimi europejski menadżer.
Ghosn miał wizję – gruntowną zmianę nieciekawych, nieatrakcyjnych modeli Nissana. Na pierwszy ogień poszła Almera. Jednak po 9 miesiącach prac projektowych sami konstruktorzy uznali, że nie będzie to projekt, który zafascynuje i zachęci klientów do kupna. Wtedy padł pomysł, aby stworzyć model, którego... nie ma na rynku – małego SUV-a.
Dziś wydaje się to oczywiste, ale w 2002 roku myślenie i klientów i projektantów było tradycyjne – dominowały sedany i hatchbacki, a SUV-y dopiero miały zdobyć rynek. Konstruktorzy Nissana za wzór wzięli dużego SUV-a, czyli Murano i postanowili zaprojektować jakby jego miniaturę. Dzięki temu udało im się połączyć najlepsze cechy SUV-a i hatchbacka. To, co opracowali, nazwali crossoverem.
Wersję koncepcyjną nowego modelu pokazano na salonie samochodowym w Genewie w marcu 2004 r. Nazwa była trudna do wymówienia i napisania – Qashqai. Czy to coś znaczy? Tak. To nazwa plemienia nomadów z Iranu.
Qashqaia przyjęto niezbyt entuzjastycznie. Krytykowano nie tylko trudną nazwę, lecz także brak własności terenowych. Spece od marketingu Nissana przekonywali jednak, że tylko nieliczni właściciele SUV-ów wykorzystują swe auta w terenie, znakomita większość używa ich do jazd miejskich i w trasie.
Debiut seryjnej wersji Nissana Qashqaia miał miejsce jesienią 2006 r. na salonie w Paryżu. Sprzedaż rozpoczęto w lutym 2007 r. Marketingowcy Nissana tryumfowali – Qashqai sprzedawał się jak ciepłe bułeczki. Do końca 2007 r. kupiło go w Europie ponad 100 tys. klientów. Na Qashqaia spadł też deszcz różnych nagród i wyróżnień.
W 2008 roku pojawiła się wersja 7-osobowa (Qashqai+2) z wydłużonym o 21 mm nadwoziem. W Europie sprzedano 235 tys. tej wersji. W 2010 r. pojawił się odnowiony Qashqai – mocno zmieniono przód auta, wprowadzono udoskonalone rozwiązania techniczne, m.in. kamery 360 stopni ułatwiające parkowanie. Nowy model zadebiutował na salonie w Genewie w 2014 roku – Qashqai drugiej generacji był o 5 cm dłuższy.
Qashqai nie tylko uratował Nissana od upadku, pozwolił firmie odnieść sukces na rynku europejskim i światowym. Do końca 2016 r. w Europie sprzedano 2,3 miliona Qashqajów, na całym świecie ten model kupiło 3,3 miliona klientów.
Galeria zdjęć
Nissan Qashqai 1. generacji. Charakterystyczne duże lampy przednie
Nissan Qashqai 1. generacji po liftingu przeprowadzonym w 2008 r.
Nissan Qashqai 1. generacji po liftingu przeprowadzonym w 2008 r.
Nissany Qashqai 1. generacji po liftingu sprzedane firmie Danon
Kierunkowskazy w zewnętrznych lusterkach
Nissan Qashqai 2. generacji – wnętrze
Nissan Qashqai 2. generacji – wnętrze
Składana kanapa
Po złożeniu kanapy powstaje płaska podłoga bagażnika
Reflektor Qashqaia 2. generacji
Produkcja w Sunderland – W. Brytania
Qashqai 2. generacji
2-milionowy Nissan Qashqai na linii produkcyjnej
Qashqai 2. generacji
Qashqai 2. generacji