Tworząc Tiidę, konstruktorzy Nissana uwzględnili wiele dynamicznych cech stylistycznych, występujących w ostatnich modelach Nissana. „Grill” Tiidy i stroma linia maski nawiązują do efektownego przodu uznanego Murano, podczas gdy romboidalne tylne światła hatchback’a Tiida czerpią inspirację z 350Z.

Podobnie linia dachu, zarówno modelu hatchback, jak i sedana, nawiązuje do delikatnie wznoszącego się profilu „skoczni narciarskiej”, po raz pierwszy oglądanego u Note i stworzonego po to, aby zwiększyć przestrzeń na głowy z tyłu samochodu, jednocześnie wyróżniając model pod względem stylistycznym.

Absorbując różne wpływy w ogólnym pakiecie stylistycznym, Tiida – sama w sobie - osiągnęła wyszukany wygląd. Odważne potraktowanie przodu i wysoko podniesiona linia „talii” nadwozia nadają Tiidzie wrażenie bezpieczeństwa i wytrzymałości.

Skromna elegancja

Skromną elegancję samochodu odzwierciedla paleta dostępnych dziesięciu kolorów nadwozia. Obejmuje one dwa kolory niemetaliczne (czarny i biały) i pięć kolorów „metalicznych”, dwa wykończenia powłoką perłową oraz stylowy odcień „metalik tytanowy”, nazwany „ciepłym srebrem”.

Do aspektów praktycznych należą duże, szeroko otwierające się drzwi, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie – tylne drzwi w obu wersjach mają całkowicie prostokątne ramy okienne, aby maksymalnie ułatwić dostęp do części tylnej – podczas gdy bagażnik i jego pokrywę ukształtowano tak, aby zapewnić nisko położoną krawędź i doskonały dostęp do przestrzeni ładunkowej.

W swoim dążeniu do praktyczności konstruktorzy Nissana zadbali też o to, by widoczność we wszystkich kierunkach – szczególnie “przez ramię”, trzy czwarte do tyłu - nie była zakłócona przez grube słupki A, B i C.

Zmiany stylistyczne tylko dla Europy

Niezależnie od tego, gdzie są produkowane czy sprzedawane, modele Tiida są pod wieloma względami identyczne. Jednak w modelach przeznaczonych dla Europy zderzak przedni i „grill” przekonstruowano w ten sposób, by bardziej odpowiadały gustom europejskim i miały większe szanse na uzyskanie spodziewanej 4-gwiazdkowej oceny EuroNCAP.

Pod względem wymiarów Tiida plasuje się na czele segmentu C. Obie wersje mają wiodący w klasie wymiar rozstawu osi 2600mm, szerokość 1695mm i wysokość 1535mm.

Mając 4474mm długości, sedan jest o 179mm dłuższy niż 4295mm hatchback. Te dodatkowe milimetry, które można znaleźć za tylnymi kołami, zwiększają przestrzeń ładunkową sedana do 500 litrów. Warto zauważyć, że hatchback – ze złożonymi tylnymi fotelami – dysponuje jednak znacznie mniejszym bagażnikiem. Tiida Hatchback posiada 300 litrów przestrzeni bagażowej, którą, po złożeniu foteli, można zwiększyć do 463 litrów.

WNĘTRZE

Kolejna korzyść, wynikająca z większych niż przeciętne wymiarów, kryje się wewnątrz samochodu. Tiida jest nie tylko najbardziej obszerna w swojej klasie, ale mogłaby wprawić w zakłopotanie wiele większych samochodów.

Z kabiną o długości 1839mm, Tiida łatwo pokonuje inne samochody segmentu C, jak Volkswagen Golf (1741mm) i Peugeot 307 (1720mm).

Więcej miejsca niż u większych rywali

Co jeszcze ważniejsze, Tiida ma kabinę dłuższą niż Opel Vectra (o 52mm) i Volkswagen Passat (o 55mm).

Dodatkowa przestrzeń sprzyja dobremu jej wykorzystaniu. Tiida zapewnia więcej przestrzeni - na głowy pasażerów z przodu i z tyłu, a także na kolana z tyłu - niż większość jej wywali; posiada również więcej przestrzeni bagażowej.

Uniwersalna i wygodna

Przy wszechstronności i komforcie uważanych za warunki konieczne, tylne fotele, zarówno w wersji hatchback jak i sedan, składają się do przodu aby powiększyć przestrzeń bagażową, bądź też mogą być odchylane do tyłu dla podwyższenia komfortu. Ponadto tylne siedzenie wersji „hatchback” pozwala przesuwać się do przodu i do tyłu do 240mm, dla zwiększenia – w zależności od potrzeb - przestrzeni bagażowej lub miejsca na nogi.

Najważniejszym wymiarem jest zapewne optymalny tzw. wymiar punktu biodrowego, co w połączeniu z dużymi drzwiami ogranicza pionowy ruch bioder oraz maksymalnie ułatwia wsiadanie do i wysiadanie z samochodu. Tiida oferuje znacznie wyższy punkt biodrowy, zarówno z tyłu, jak i z przodu, niż wszyscy rywale jej klasy. Wysoka pozycja siedziska, uważana przez klientów za kluczowy atut, nie jest na ogół dostępna wśród bezpośrednich konkurentów Tiidy.

Bardzo duże fotele

Tiida jest nie tylko przestronna, ale również niebywale wygodna. Bardzo duże fotele zapewniają miejsce do siedzenia niemal tak szerokie, jak w Nissanie Murano. Dla zapewnienia maksimum komfortu, fotele posiadają wewnętrzną sekcję wykonaną z pianki o dużej gęstości z miękką górną warstwą z poliuretanu.

Nowatorską cechą sprzyjającą powiększeniu przestrzeni wewnętrznej są dźwignie pozwalające na odchylanie i regulację wysokości foteli, umieszczone po stronie wewnętrznej przednich foteli obok centralnej konsoli. Pozwala to na zamontowanie foteli bliżej słupka drzwiowego, celem zapewnienia maksymalnej szerokości na wysokości barków, bez utrudniania operowania dźwigniami bądź narażania bezpieczeństwa pasażera. Każdy samochód Tiida jest wyposażony w boczne poduszki powietrzne.

Eleganckie wnętrze podkreśla luksusowy komfort samochodu. Na desce rozdzielczej i w wykończeniu drzwi zastosowano miękkie w dotyku materiały, podczas gdy strefy stałego kontaktu – takie jak centralne przednie podłokietniki – posiadają „super miękkie” strefy dotyku, zapewniające do 10mm „ugięcia”.

„Odczuwalna” jakość

Cała kabina Tiidy zapewnia wygląd i wrażenie wysokiej jakości, jakie rzadko można znaleźć w samochodach segmentu C. Szczeliny w tapicerce i linie podziału są wąskie, spójne i w pełni zharmonizowane z pozostałymi elementami wyposażenia wnętrza.

Dyskretne łącza na szwach dodają subtelnej elegancji, zaś użyte materiały są najwyższej jakości. Na przykład zagłówki okryto materiałem trykotowym o miękkich oczkach (siatce), podczas gdy zamszopodobny trykot zastosowano jako wykładzinę siedzeń w modelach o podstawowych poziomach wyposażenia.

Cechą innych wersji jest kombinacja tkanin z wkładkami skórzanymi w modelach luksusowych, które również posiadają wariant całkowicie skórzanej tapicerki.

Dwie możliwości wyboru koloru wnętrza

Dostępne są dwie tonacje koloru wnętrza: nowoczesna czerń (modern black) i harmonijny, dwuodcieniowy beż piaskowy. Ogólny efekt jest wzmocniony przez wyrafinowane użycie srebrzystych elementów wykończenia oraz pokrywanych natryskowo wykończeń do wielu elementów, w tym nawiewów powietrza i ramion kierownicy.

Jak można oczekiwać u Nissana, wnętrze obfituje w przydatne schowki. Jest również ogromny, 11,2 litrowy „schowek na rękawiczki” – wystarczająco obszerny, by pomieścić instrukcję (podręcznik) użytkownika, torebkę i zestaw płyt CD; kieszenie drzwiowe z łatwością pomieszczą mapę formatu A4 i butelkę z napojem.

Wygodny schowek na drobiazgi

Nad systemem audio znajduje się kieszeń na 3 CD, jak również – w konsoli centralnej - półki (tacki) na drobiazgi. Telefon komórkowy i inne cenne drobiazgi można też schować pod pokrywą w centralnym podłokietniku. W zależności od wersji, dostępny jest jeszcze pojemnik na okulary słoneczne, znajdujący się nad głową, oraz kieszenie na mapy na tylnej powierzchni przednich foteli.

Tiida jest dostępna w trzech wersjach wyposażenia i wykończenia, które nawiązują do tradycyjnej praktyki Nissana: poziom wejściowy to Visia, po którym następuje Acenta, na szczycie z Tekną.

Standardowe elementy wyposażenia

Standardowe elementy wyposażenia modelu Visia obejmują: manualną klimatyzację, dostęp do auta bez użycia kluczyka, wszystkie szyby sterowane elektrycznie, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne oraz regulację wysokości siedziska fotela kierowcy. W wersjach hatchback tylna wycieraczka działa automatycznie, kiedy samochód się cofa, a przednie wycieraczki są włączone.

Innym standardem jest wysokiej jakości system nagłaśniania z radiem 2-DIN FM i jednopłytowym odtwarzaczem CD, czterema głośnikami typu DSP (Digital Sound Processing – cyfrowe przetwarzanie dźwięku). Przyciski sterowania są umieszczone na kierownicy.

Z systemem tym jest w pełni zintegrowana łączność Bluetooth. Z chwilą, gdy wyposażony w Bluetooth osobisty telefon komórkowy zostanie połączony z centrum komunikacyjnym Tiidy, można wykonywać i odbierać rozmowy - nawet wtedy, gdy telefon znajduje się głęboko w torebce.

Układ stereofoniczny jest automatycznie wyciszany kiedy trzeba odebrać rozmowę telefoniczną; elementy sterowania, znajdujące się na kierownicy, pozwalają kierowcy odebrać rozmowę bez odrywania rąk od kierownicy.Dla optymalnej jakości wysoko umieszczony mikrofon jest częścią systemu, który również identyfikuje rozmówcę; wewnętrzna książka telefoniczna jest w stanie przechować do 60 kontaktów, w tym sześć szybkich połączeń.

Wyposażenie służące bezpieczeństwu występuje jako standard w całej gamie, w tym trzy elektroniczne układy wspomagania hamulców – ABS (wykorzystujący najnowszą technologię serii Bosch 8.1), BAS i EBD – plus aktywne zagłówki i cztery poduszki powietrzne. Przednia poduszka pasażera może być wyłączona w razie zamocowania na tym fotelu odwróconego tyłem (do kierunku jazdy) fotelika dziecięcego. Układ ESP jest opcjonalny dla całego szeregu.

Poprawione bezpieczeństwo pieszych

Struktura nadwozia o dużej wytrzymałości zawiera boczne belki wzmacniające, wzmocnienia drzwi i antyuderzeniową strukturę drzwi, podczas gdy zmodernizowany zespół przedniego zderzaka i maska silnika o stromej linii pomagają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych.

Modele Acenta posiadają dodatkowo wzbogaconą kombinację tkanin, którymi wyłożone są fotele, podczas gdy system audio-komunikacji jest rozbudowany do sześciu głośników. „Inteligentne” elementy wyposażenie obejmują automatycznie załączane reflektory i wycieraczki reagujące na deszcz - plus komputer pokładowy.

Wrażeniu komfortu i stylu służą: automatyczna klimatyzacja, przednie i tylne podłokietniki, stylizowane na aluminium blachy zabezpieczające oraz kieszenie na mapy, znajdujące się „na plecach” przednich foteli.

Konsola dachowa ze schowkiem na okulary słoneczne jest standardem od poziomu Acenta; podobnie kurtyny gazowe – opcjonalnie dostępne w modelach Visia.

Inteligentny klucz

“Topowy” model linii – Tekna - posiada dodatkowo fotele częściowo wyłożone skórą (w pełni skórzana tapicerka jest dostępna jako opcja), tempomat, wyłożoną skórą kierownicę, składane lusterka boczne, tzw. ”inteligentny kluczyk”, pozwalający na zamknięcie lub otwarcie samochodu i uruchomienie silnika bez konieczności wyjmowania kluczyka z kieszeni lub torebki. Elementy wykończenia obejmują: przednie lampy przeciwmgielne, 15-calowe tarcze kół ze stopów lekkich i 6-cio płytową zmieniarkę CD, jako standard; reflektory ksenonowe dostępne są opcjonalnie.

Modele Acenta posiadają dostępny szereg opcji pakietów: pakiet comfort (Comfort Pack) zawiera tempomat i wyłożoną skórą kierownicę, pakiet techniczny (Technology Pack) dodaje inteligentny kluczyk i regulowane elektrycznie lusterka boczne, podczas gdy pakiet „wyglądu” (Look Pack) zawiera tarcze kół ze stopów lekkich i przednie lampy przeciwmgielne.

Nawigacja satelitarna

Oba modele - Acenta i Tekna - mogą być również wyposażone w okno dachowe, i co ważniejsze – oparty na DVD sprzęt nawigacji satelitarnej najnowszej generacji. Oparty na systemie po raz pierwszy wprowadzonym w Nissanie Pathfinder, jest on jednym z najbardziej „intuicyjnych” w użytkowaniu.

Zasięg obejmuje 26 krajów z corocznymi aktualizacjami map, dostępnymi każdej wiosny. System zawiera rozpoznawanie głosu w siedmiu językach, podczas gdy 7-calowy, kolorowy ekran posiada ulepszoną grafikę, oferując obrazy wielopoziomowe z widokiem skrzyżowań i rozjazdów.

W sumie Nissan Tiida reprezentuje atrakcyjny pakiet, ukierunkowany na zaspokojenie niedoścignionych potrzeb nabywców samochodów w tym segmencie rynku.