Kiedy sześć lat temu model X-TRAIL wprowadzano na europejski rynek, Nissan planował sprzedaż na poziomie 23 000 egzemplarzy rocznie. Okazało się, że firma nie doceniła popularności, jaką może zyskać X-TRAIL. W najlepszym roku w całej Europie zakupiono 64 tysiące egzemplarzy tego samochodu.
W sumie w Europie sprzedano 275 000 egz. modelu X-TRAIL (dwa razy więcej, niż pierwotnie planowano), zaś sprzedaż na całym świecie przekroczyła 800 tysięcy.
Model kupowały rzesze Europejczyków doceniających mieszankę funkcjonalności, możliwości i wszechstronności auta. Nie inaczej będzie zapewne i z pojazdem nowej generacji. Chociaż pojazd został zaprojektowany i jest produkowany w Japonii, firma Nissan po raz pierwszy postanowiła rozpocząć jego sprzedaż właśnie w Europie, jeszcze przed premierą na rodzimym rynku!
W segmencie kompaktowych SUV-ów spodziewany jest dynamiczny wzrost popytu, nawet o 55 procent do 2011 r. w stosunku do sytuacji z 2006 roku. W tym samym czasie coraz więcej klientów będzie rezygnować z silników benzynowych na rzecz diesli. Silniki wysokoprężne już napędzają ponad 60 procent kompaktowych SUV-ów sprzedawanych w Europie, aczkolwiek odsetek ten jest wyższy na rynkach, na których pozycja diesli jest tradycyjnie silna.
W przypadku X-TRAIL’a popularność diesli w stosunku do jednostek benzynowych jest jeszcze wyższa i sięga 98 procent we Włoszech, 97 procent w Niemczech i Francji oraz 93 procent w Hiszpanii. Nawet w Wielkiej Brytanii, gdzie zainteresowanie dieslami zaczęło rosnąć od niedawna, odsetek ten wynosi 84 procent.
Dzięki rozbudowanej ofercie silników wysokoprężnych nowy X-TRAIL jest jeszcze lepiej przygotowany do pełnego wykorzystania możliwości, jakie stwarza sytuacja na rynku.
- Pierwszy X-TRAIL okazał się właściwym pojazdem, który pojawił się we właściwym momencie, jako wszechstronny kompaktowy SUV z prawdziwie terenowymi właściwościami, i tym zdobył sympatię swoich właścicieli – mówi Pierre Loing, Wiceprezes ds. Planowania Produktów w Nissan Europe. Udoskonalając model X-TRAIL pod wieloma względami, a jednocześnie zachowując jego podstawowe atuty, jesteśmy przekonani, że nie tylko pozyskamy nowych klientów, ale także zwiększymy lojalność dotychczasowych.
Jest lepszy
Zupełnie nowy Nissan X-TRAIL wygląda znajomo. Podobnie, jak poprzednik jest autem wszechstronnym – jednak nowe podwozie i silniki, bogatsze wyposażenie, wyższy poziom komfortu, większa przestronność sprawiają, że od pierwowzoru różni się tylko tym, że jest po prostu... jeszcze lepszy. Tak przynajmniej twierdzi Nissan!
To, czy samochód spełnia wszystkie stawiane mu oczekiwania, najlepiej oceniają klienci. Zapłaciwszy za auto i użytkując go tygodniami, miesiącami i latami, mogą wydać ostateczny werdykt...
Mimo że zmieniono wszystkie elementy nadwozia, nowy model jest wyraźnie podobny do poprzednika. Powód jest prosty: takie było życzenie klientów.
X-TRAIL z 2007 r. otrzymał nowe podwozie i nadwozie oraz bogatszą paletę silników, charakteryzujących się lepszymi osiągami i niższym zużyciem paliwa. Przybyło miejsca w przedziale pasażerskim i w bagażniku. Znacznie podniesiono jakość wykończenia wnętrza.
Jest też większy od poprzednika. Długość pojazdu wzrosła o 175 mm (do 4630 mm), zaś rozstaw osi zwiększono o 5 mm (do 2630 mm). Samochód jest też nieco wyższy – 1685 mm (czyli o 10 mm więcej) oraz szerszy – 1785 mm (o 20 mm więcej).
Mimo zwiększonych gabarytów, nowy X-TRAIL pozostał autem terenowym z dużym, bo dwustumilimetrowym prześwitem i krótkimi zwisami z przodu i z tyłu.
Stylistyka zewnętrzna
Podstawowym elementem stylizacyjnym, wspólnym dla pierwszej i drugiej generacji X-TRAIL’a jest linia dachu. Nie obniża się ona w tylnej części pojazdu, przez co bagażnik zachowuje praktyczny, niemal prostopadłościenny kształt. Proste okna i wyraźnie zarysowana linia boczna, biegnąca równolegle do dachu, podkreślają mocną i solidną konstrukcję sylwetki.
Użebrowanie dachu z relingami zwiększa jego wytrzymałość. Jedną z opcji wyposażenia są potężne relingi dachowe Hyper z wbudowanymi lampami z przodu.
Maska silnika biegnie niemal poziomo od podszybia, zaś tylna klapa jest prawie pionowa. Dzięki temu kierowca ma doskonałe wyczucie konturów pojazdu.
Całkowicie zmieniono układ przednich reflektorów, a opcjonalne lampy ksenonowe mają jeszcze bardziej techniczny styl. Obydwa zderzaki są bardziej wyraziste i mocniej podkreślają sylwetkę pojazdu.
Osłona chłodnicy przypomina tę znaną z pierwszej generacji, ale siatka z oczkami w kształcie plastra miodu jest bardziej ażurowa i została ozdobiona dwiema pionowymi listewkami – podobnie, jak w innych modelach 4x4 marki Nissan.
Sam „grill” jest elementem rozpoznawczym wersji modelu: w wersji podstawowej XE pionowe listewki są polakierowane w kolorze nadwozia, natomiast w wersjach SE i LE są one chromowane. W wersjach XE i SE klamki mają kolor czarny. W wersji SE chromowane klamki są dodatkiem opcjonalnym, zaś w wersji LE należą już do wyposażenia standardowego. Klamki także są bardziej eleganckie: zamiast - kasetowych, znanych z poprzedniego modelu, zastosowano pojedynczy uchwyt z owalnym przetłoczeniem w panelu drzwi.
Tylna szyba w kształcie dużego „D” i wynikający z tego bardziej dynamiczny kształt ostatniego słupka bocznego i całego tyłu. Z kolei lampy nadal otaczają tylną szybę, ale zostały całkowicie przeprojektowane. Światła cofania przeniesiono na zderzak, obok lampy przeciwmgielnej.
Zmieniła się też pozycja trzeciego światła stop, które umieszczono w górnej części tylnej klapy, nad przyciemnianą szybą.
Krawędź tylnej klapy przebiega niżej w porównaniu z rozwiązaniem zastosowanym w poprzednim modelu, a niższy próg ułatwia załadowanie bagażu. Dolna część klapy i podwozie osłonięte są panelem z solidnego plastiku. Taki sam ciemnografitowy kolor mają osłony z przodu auta, we wnękach kół oraz na progach.
Nowa paleta obejmuje osiem kolorów, w tym trzy nowe dla modelu X-TRAIL i kolejne trzy zupełnie nowe w ofercie Nissana. Do pastelowego czerwonego i metalizowanego srebrnego dołączył czarny i biały lakier perłowy, metalizowany beż, metalizowany niebieski Shapphire Blue,ciemnopopielaty Precision Grey oraz elegancki metalizowany fiolet.
W wersji XE samochód wyposażony jest w 16-calowe pięcioramienne obręcze kół, natomiast wersje SE i LE mają sześcioramienne obręcze o średnicy 17 cali.
Wnętrze
We wnętrzu nowego samochodu X-TRAIL zastosowano lepszej jakości materiały oraz bardziej wyrafinowany rozkład kabiny, które dają poczucie klasycznej elegancji oraz wygody. Model chlubi się najlepszą w swojej klasie pojemnością bagażnika: jest on znacznie większy niż poprzednio oraz posiada zmyślną szufladę, która wsuwa się pod podwójną podłogę.
Wszystkie obszary, które mogą być dotykane przez osoby znajdujące się w pojeździe, w tym płaty drzwi, podłokietniki i inne powierzchnie, zostały wykończone miękkimi w dotyku materiałami, natomiast przednie słupki oraz - w zależności od modelu - wnętrze schowka na desce rozdzielczej posiadają wypukły wzór. Klamki wewnętrzne są chromowane, natomiast wykończenia wokół instrumentów i elementów sterowania w wersjach XE i SE są lakierowane na srebrno, natomiast w najwyższej wersji LE posiadają wyrafinowane wykończenie tytanowe (wersja ta posiada także wykończoną w kolorze srebrnym listwę ochronną w bagażniku).
Wszystkie wersje posiadają wnętrze wykończone w dwóch odcieniach, z pasmem jaśniejszego koloru, otaczającym kabinę od środka deski rozdzielczej, przez górne części drzwi, do tyłu. W wersjach XE oraz SE dolna część kabiny jest czarna z delikatnym szarym akcentem, natomiast w przypadku wersji LE ze skórzaną tapicerkąmożna wybierać pomiędzy kolorami czarnym i szarym oraz czarnym i piaskowym.
Szyberdach o powierzchni 0.59 m2, wyposażony w funkcję automatycznego zamykania, ma ponad 80 cm długości i rozciąga się głęboko nad tylnym przedziałem pasażerskim.
Zmieniono położenie zestawu wskaźników, który został przesunięty z konsoli centralnej do tyłu, za wielofunkcyjne koło kierownicy.
Schowek na dokumenty, wcześniej znajdujący się przed kierownicą, znajduje się teraz nad centralna konsolą i jest jeszcze większy niż poprzednio: można w nim zmieścić 10 płyt CD w standardowych pudełkach, lub jedno pełnej wielkości pudełko chusteczek.
Duży schowek na rękawiczki to 15,7 litra przestrzeni, dodatkowo wyposażony jest w specjalną część na instrukcje obsługi pojazdu. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się schładzany schowek, który mieści przynajmniej 13 płyt CD w pudełkach lub cztery 350 ml puszki napojów. Pokrywa schowka pełni też funkcje podłokietnika. Każde z drzwi przednich posiada dwa schowki – jeden z nich jest wystarczająco głęboki by zmieścić w nim czasopismo formatu A4, mapę lub 500 ml butelkę wody. Modele LE posiadają pojemną kieszeń z tyłu przedniego fotela pasażera oraz schowek na okulary na konsoli dachowej.
Pojazd wyposażony jest w sześć uchwytów na kubki, z których cztery mogą być w zależności od potrzeb schładzane lub podgrzewane.
Tylna kanapa w nowym modelu podzielona jest w układzie 40/20/4, dzięki temu długie przedmioty, takie jak narty, można przewozić wraz z dwoma pasażerami z tyłu.
Inteligentny napęd i liczne systemy
Serce nowego X-TRAIL’a stanowi sterowany elektronicznie, „inteligentny” napęd na cztery koła, nazywany ALL MODE 4x4-i. Jest to najnowsza wersja opracowanego przez firmę Nissan systemu ALL MODE.
Podstawowe udoskonalenia polegają na zastosowaniu czujników monitorujących boczne, przednie i tylne przeciążenia, ślizg oraz kąty skrętu. Poprawiają one stabilność X-TRAIL’a oraz dają dodatkową, dynamicznąpewność w skrajnych warunkach, przekazując moc na koło, które ma najlepszą przyczepność.
W normalnych warunkach drogowych oraz podczas jazdy terenowej pomaga to redukować nad- i podsterowność. System działa w połączeniu z innymi zaawansowanymi systemami pokładowymi, takimi jak ósmej generacji program stabilizacji elektronicznej, (ESP), układ kontroli trakcji (TCS), korektor hamowania (ABS) oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD).
Aby zapewnić kierowcy większą kontrolę podczas jazdy po stromych pochyłościach zastosowano systemy DDS (Downhill Drive Support – wspomaganie jazdy w dół) oraz USS (Uphill Start Suport – wspomaganie startu na podjeździe).
Samochód prowadzi się bardzo neutralnie, gdyż podsterowność zostaje praktycznie wyeliminowana niezależnie od prędkości pojazdu, podczas gdy stabilność przy dużej prędkości oraz sprzężenie zwrotne układu kierowniczego są także poprawiane. System ALL MODE 4x4-i także sprawdza się wyjątkowo dobrze na nawierzchniach, zapewniających małą przyczepność, lub nawierzchniach o zróżnicowanej strukturze, kiedy ciągłe monitorowanie poziomu przyczepności zapewnia trakcję tam, gdzie jest ona potrzebna.
Hamulce tarczowe wyposażone w standardowy korektor hamowania (ABS) dodatkowo posiadają układ wspomagania hamowania Brake Assist oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania – Electronic Brake Force Distribution (EBD).
Silniki
W modelu zastosowano cztery jednostki napędowe – dwa silniki wysokoprężne i dwa silniki benzynowe. Zwiększono także wybór skrzyń biegów, po raz pierwszy w ofercie dostępny jest silnik wysokoprężny z automatyczną skrzynią biegów. Jest to opcja niezbyt często dostępna w kompaktowych pojazdach SUV i zapewnia Nissanowi dodatkową przewagę na wysoce konkurencyjnym rynku.
Obie wersje silnika 2.0 dCi posiadają w standardzie samoczynnie regenerujący się filtr cząstek stałych. Kiedy filtr się zapełni silnik uruchamia cykl regeneracji, wykonując fazę wtórnego wtrysku, aby celowo przegrzać spaliny, utlenić sadzę w filtrze i tym samym przywrócić zdolność urządzenia.
Standardem w obu wersjach wysokoprężnych jest sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów, natomiast model 110 kW dostępny jest także w wersji z nową, automatyczną, sześciobiegową skrzynią biegów. Obie wersje silników benzynowych wyposażone są standardowo w sześciobiegowe manualne skrzynie biegów, ale dostępne są także z bezstopniową automatyczną skrzynią biegów (CVT) z funkcją sterowania ręcznego.
W celu zapewnienia bardziej sportowej jazdy skrzynia biegów CVT w modelu z silnikiem benzynowym 2,5 litra posiada możliwość przełączenia na sterowanie ręczne, oznaczone jako system M-CVT. Dzięki centralnej dźwigni zmiany biegów można przełączać pomiędzy sześcioma przełożeniami, przesuwając dźwignię do przodu lub do tyłu.
Silnik benzynowy o pojemności 2,0 litra dostępny jest w wersji z napędem na dwa i cztery koła.
Uwaga: jazd po poligonie nie traktowaliśmy jako testu, stąd nie przedstawiamy naszych odczuć z "podróżowania" nowymX-TRAILem, choć były one pozytywne. Zrobimy to dopiero po przeprowadzeniu standardowych jazd testowych.
Ceny
Znane są ceny modelu z trzema wersjami silnikowymi.
I tak w wersji z silnikiem benzynowym 2,0 (napęd 4x4 - 141 KM) zakres cen wynosi od 97 000 (XE) do 106 400 (SE) złotych.
Z silnikiem wysokoprężnym 2,0 dCi (4X4 - 150 KM) z manualną skrzynią biegów waha się od 109 900 (XS) do 118 400 (SE) złotych, natomiast z automatyczną skrzynią wynosi 124 900 (SE) złotych.
Za samochód z silnikiem 2,0 dCi (4x4 - 173 KM) i manualną skrzynią biegów trzeba zapłacić 126 400 złotych.