Prezentacja zmodernizowanego modelu odbyła się w Krakowie, mieliśmy okazję odbycia nim pierwszej przejażdżki.

Na zewnątrz - największe zmiany widoczne są w przedniej części nadwozia, którą gruntownie przeprojektowano. Nowa maska, przedni zderzak, błotniki, grill i reflektory podkreślają elegancję modelu. Nowy przód samochodu jest identyczny, jak w modelu Qashqai+2.

Dwa wypukłe przetłoczenia na masce są teraz dłuższe i sięgają bliżej jej przedniej krawędzi. Sama krawędź maski w miejscu, w którym spotyka się z kloszami reflektorów minimalnie na te klosze zachodzi, co wraz ze zwężeniem szczelin między obydwoma elementami podkreśla precyzję i jakość montażu. Dolna część zderzaka wokół wlotu powietrza została inaczej ukształtowana w celu zoptymalizowania dopływu powietrza do chłodnicy, a także nadania przodowi auta bardziej zdecydowanego wyglądu.

Podobną rolę spełnia agresywny wręcz kształt reflektorów, dzięki któremu nowa "twarz" Qashqaia wydaje się bardziej spłaszczona i rozciągnięta na narożniki pojazdu. Podkreślono także poszczególne elementy konstrukcyjne reflektora, wyodrębniając sekcje świateł mijania, drogowych i kierunkowskazów.

Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia Foto: Auto Świat
Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia

Poziome szczeliny grilla w dotychczasowym Qashqaiu zamieniono na siatkę z oczkami w kształcie plastra miodu, co wygląda bardziej sportowo i prestiżowo.

Kształt tylnych świateł pozostał taki sam, ale zastosowano bardziej przezroczyste klosze. W górnej białej części znajdują się światła cofania i kierunkowskazy, a w dolnej - czerwonej światła stop i światła pozycyjne. Dzięki zastosowaniu 12 diod świetlnych dodatkowe światło "stop" jest teraz mocniejsze i wyraźniejsze. Zamontowany w górnej części tylnej klapy spojler nieznacznie zmienił kształt, co było podyktowane względami aerodynamiki.

Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia Foto: Auto Świat
Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia

Pod kątem obniżenia oporów powietrza zmieniono także niektóre elementy podwozia. Po zastosowaniu bardziej płaskiej podłogi pod komorą silnika, dodatkowych paneli wzdłuż podwozia oraz zoptymalizowanych deflektorów wokół przednich i tylnych kół współczynnik oporu powietrza Qashqaia zmniejszył się z 0,34 do 0,33.

Wprowadzono nowe kolory nadwozia: czerwony Warm Red i szary Style Grey. Obydwa kolory harmonizują z koncepcją subtelnego i eleganckiego wzornictwa przyjętą przy modernizacji modelu. Dostępne są także dwa nowe wzory aluminiowych obręczy kół. Pięcioramienne obręcze w wersji 16- lub l7-calowej harmonizują z powściągliwym stylem modelu Qashqai.

Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia Foto: Auto Świat
Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia

WnętrzeNa desce rozdzielczej pojawiły się nowe, bardziej przejrzyste i czytelniejsze wskaźniki. Dwa podstawowe instrumenty - prędkościomierz i obrotomierz - mają czarne tarcze, białe cyfry i czerwone wskazówki. Tarcze otoczono chromowanymi obwódkami. W obrębie tarczy obrotomierza po lewej stronie panelu instrumentów umieszczono mniejszy wskaźnik temperatury. Analogiczną pozycję na tarczy prędkościomierza zajął wskaźnik poziomu paliwa. Pomiędzy tarczami znajduje się przeprojektowany wyświetlacz komputera pokładowego, na którym prezentowane są takie informacje, jak średnie zużycie paliwa, przebieg oraz ustawienia tempomatu i ogranicznika prędkości.

Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia Foto: Auto Świat
Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia

W ofercie wyposażenia znalazła się nowa odmiana popielatej skórzanej tapicerki, której towarzyszy czerń w górnej części boczków drzwi i deski rozdzielczej oraz jasnopopielaty kolor dolnej części kabiny, który rozjaśnia i ociepla wnętrze. Podobne zadanie spełnia dodatkowe oświetlenie przypodłogowe, które przydaje się zwłaszcza przy wsiadaniu.

Komfort użytkowania podnoszą liczne schowki, w tym nowa przegródka w dolnej CZęSCl konsoli centralnej, gdzie idealnie mieści się telefon komórkowy lub przenośny odtwarzacz muzyczny. W wersjach wyposażonych w napęd na jedną oś (czyli takich, w których nie zamontowano przełącznika ALL MODE), pomiędzy fotelami, tuż obok dźwigni zmiany biegów znajduje się jeszcze jedna przegródka na bilety parkingowe, klucze lub karty magnetyczne.

Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia Foto: Auto Świat
Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia

Pierwsze wrażenia z jazdyPodróżowanie Qashqaiem stało się bardziej komfortowe dzięki lepszej izolacji przed hałasem i wibracjami. W samochodzie zastosowano zupełnie nowy wielowarstwowy materiał izolacyjny na przegrodzie oddzielającej komorę silnika od kabiny, a także nową szybę czołową zapewniającą lepszą izolację akustyczną. Zmiana uszczelek szyb przyczyniła się do zmniejszenia hałasu wywołanego przez powietrze opływające przednie słupki.

Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia Foto: Auto Świat
Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia

W zawieszeniu pojazdu postanowiono wprowadzić drobne, ale istotne zmiany, które podnoszą zarówno dynamikę jego pracy, jak i komfort jazdy.

Wraz z udoskonalonymi właściwościami aerodynamicznymi pojawi się wreszcie nowa wersja Eco z obniżoną emisją CO2. Po innowacyjnych zmianach opracowanych przez inżynierów z Nissan Technical Centre Europe w Bedfordshire (Wielka Brytania) Eco Qashqai, wyposażony w silnik Diesla 1.5 dCi i oznaczony emblematem Pure Drive, będzie jednym z najwydajniejszych pojazdów w gamie modeli Nissana.

Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia Foto: Auto Świat
Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia

Dzięki zredukowaniu masy pojazdu, zastosowaniu aerodynamicznych kołpaków osłaniających obręcze kół, zaślepieniu gniazd lamp przeciwmgielnych, zamontowaniu opon o zmniejszonych oporach toczenia i wydłużeniu przełożenia przekładni głównej udało się obniżyć emisję CO2 ze 137 do 129 g/km.

Funkcjonująca na rynku dłuższa i wyższa wersja: Qashqai+2 została zaprojektowana jako samochód z bardziej przestronnym wnętrzem, a większa funkcjonalność przedziału pasażerskiego wynika głównie z obecności trzeciego rzędu foteli, które można złożyć, jeżeli nie są używane.

Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia Foto: Auto Świat
Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia

Obydwa Qashqaie są dostępne w wersjach z napędem na przednią oś lub napędem ALL MODE na cztery koła. Pod maską montowane są silniki benzynowe 1.6 lub 2.0 o mocy 115 lub 140 KM oraz diesle 1.5 i 2.0 dCi o mocy odpowiednio 106 i 150 KM.

Zarówno Qashqai, jak i Qashqai+2 zostały zaprojektowane w Nissan Design Europe w londyńskim Paddington. Rozwiązania konstrukcyjne opracowano w Nissan Technical Centre Europe w Bedfordshire (Wielka Brytania), a samochody produkowane są w fabryce Nissana w Sunderland w północno-wschodniej Anglii.

Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia Foto: Auto Świat
Nissan zaprezentował zmodernizowanego Qashqaia

CENYNissan Qashqai:

Modele - ceny podstawowe Visia Acenta I-Way Tekna
Benzyna
1.61 84kW(115 KM) 67700 73500 79200 83000
2.01103 kW (140 KM) 74700 80500 86200 90000
2.0 I CVT 103 kW (140 KM) 86500 92200 96000
Diesel
1.5 dCi 78 kW (106 KM) 76700 82500 88200 92000
2.0 dCi 110 kW (150 KM) 83700 89500 95200 99000
2.0 dCi AlT (6-biegowa aulomatyczna) 110 kW (150 KM) 4x4 103500 109200 113000

Nissan Qashqai+2

Modele - ceny podstawowe Visia Acenta I-Way Tekna
Benzyna
1.61 84 kW(115 KM) 75700 81500 84900 88800
2.01103 kW (140 KM) 82700 88500 91900 95800
2.01.CVT 103 kW (140 KM) 4x4 96700 102500 105900 109800
Diesel
1.5 dei 78 kW (106 KM) 84700 90500 93900 97800
2.0 dCi 110 kW(150 KM) 91700 97500 100900 104800
2.0 dCi AlT (6-biegowa aulomatyczna) 110 kW (150 KM) 4x4 105700 111500 114900 118800
Model 1.6 benzynowy 2,0 benzynowy 1.5 turbo-diesel 2.0 turbo-diesel
Kod silnika HR160E MR200E K9K M1D
Liczba cylondrów 4 4 4 4
Liczba zaworów na cylinder 4 4 2 4
Pojemność (cm3) 1598 1997 1461 1995
Średnica cylindra x skok (mm) 78,0 x 83,6 84,0 x 90,1 76,0 x 80,5 84,0 x 90,0
Max. moc silnika (kW/KM - obr./min.) 84/115 - 6000 84/115 - 6000 104/140 - 6000 78/106 - 400078/106 - 4000 110/150 - 4000
Max. moment obrotowy (obr./min.) 156 / 4400 196 / 4800 240 / 2000 320 / 2000
Prędkość maks. (km / godz.) 178 195 (2WD), 193 (4WD) 177 194 (2WD), 193 (4WD)
Przyspieszenie 0-100 km/godz. (sek.) 11,8 10,1 (2WD), 10,6 (4WD) 12,2 9,5 (2WD), 9,9 (4WD)
Układ wtryskowy Wielopunktowy wtrysk paliwa wtrysk bezpośredni typu Cemmon rail
Typ sprzęgła Mechaniczne, z suchą tarczą (przetwornik momentu obrotowego)
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna 6-biegowa manualna / CVT 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna / 6-biegowa elektroniczna automatyczna
Napęd przód pzród / 4x4 pzród przód / 4x4
Zawieszenie przód Niezależne kolumny Mac Phersona, sprężyny śrubowe
Zawieszenie tył Belka wielowahaczowa, sprężyny śrubowe
Układ kierowniczy Wspomaganie elektryczne, zębatkowy
Układ hamulcowy Tarcze przód i tył, wspomagany z ABS, EBD i wspomaganiem hamulców
Rozmiar felg 16x6.5JJ stalowe lub 17x6.5JJ aluminiowe lub 18x6.5JJ aluminiowe
Rozmiar opon 215/65 R 16 1ub 215/60 R 17 1ub 215/55 R 18
Długość (mm) 4330
Szerokość (mm) 1783
Wysokość (mm) 1615
Rozstaw osi (mm) 2630
Rozstaw kół przednich (mm) 1540
Rozstaw kół tylnych (mm) 1550
Pojemność bagażnika (l) 410
Pojemność zbiornika paliwa (l) 65
Zużycie paliwa - cykl miejski (1/100 km) 8.3 10.4 (2WD), 10,8 (4WD) 5.9 8.2 (2WD), 8,5 (4WD)
Cykl pozamiejski (1/100 km) 5,6 6.3 (2WD), 6,7 (4WD) 4.7 5,4 (2WD), 5,7 (4WD)
Cykl mieszany (1/100 km) 6.6 7,8 (2WD), 8,2 (4WD) 5,1 6,4 (2WD), 6,7 (4WD)
Emisja C02 (g/km) 155 184 (2WD), 194 (4WD) 135 167 (2WD), 177 (4WD)
Minimalny promień skrętu (m) 10.6

Marcin Karaczun