Po okresie używania 2,4-litrowych, wolnossących silników V8 do Formuły 1 wraca era turbo. Wyścigowe bolidy zostały teraz wyposażone w 1,6-litrowe, turbodoładowane jednostki V6, które kręcą się do 15 tys. obr./min. Nowe silniki generują moc około 600 KM. Ponadto system odzyskiwania energii cieplnej z turbosprężarki zapewni dodatkowe 161 KM przez 33 sekundy na okrążeniu.
W bieżącym sezonie pojawi się również ograniczenie w zużyciu paliwa. Na wyścig będzie musiało wystarczyć 100 kg. Przy okazji nowych silników zmieniono także skrzynie biegów. W tym roku będzie osiem przełożeń, ale zespoły muszą je ustalić przed startem pierwszych zawodów. Nie będzie można ich zmieniać, jak to było dotychczas podczas każdego wyścigu. Dopusczalna jest tylko jedna zmiana w ciągu sezonu.
Podniesiono też minimalną wagę bolidów z 642 kg do 691 kg. Ten jeden kilogram dodano w ostatniej chwili ze względu na cięższe opony.
Zasadniczo zmienił się wygląd tegorocznych samochodów Formuły 1. Charakterystyczną cechą nowych aut stały się dziwne konstrukcje nosa pojazdu. Regulamin mówi, że czubek nosa nie może być połóżony wyżej niż 185 mm od podłoża. Ma to zapobiec wypadkom wzbicia się w powietrze bolidu po najechaniu na poprzedzający pojazd. Zmniejszono również szerokość przedniego skrzydła do 1650 mm. Tylne skrzydło jest teraz bardziej płytkie, zakazano montowania dolnego płata umieszczanego nad dyfuzorem.
Po raz pierwszy w historii wprowadzono stałe numery kierowców na całą karierę w Formule 1. Jedynkę zarezerwowano dla mistrza świata, który i tak ma drugi zablokowany przez siebie numer, gdyby nie obronił tytułu.
W bieżacym sezonie w wyścigach Grand Prix debiutuje trójka młodych kierowców: Duńczyk Kevin Magnussen, Rosjanin Daniił Kwiat i Szwed Marcus Ericsson.
Nowością jest także system punktów karnych dla zawodników. Uzbieranie dwunastu oznacza zawieszenie na kolejny wyścig. Wprowadzano również dodatkową karę za mniejsze wykroczenia – 5 sekund postoju przed pit stopem.
Ostatni tegoroczny wyścig będzie podwójnie punktowany. Zwycięzca Grand Prix Abu Zabi otrzyma zamiast 25 punktów aż 50. Organizatorzy mistrzostw liczą, że dzięki temu walka o tytuł będzie trwała aż do ostatniej rundy.
LISTA STARTOWA FORMUŁY 1 - 2014
1 Sebastian Vettel (D) Red Bull RB10-Renault3 Daniel Ricciardo (AUS) Red Bull RB10-Renault6 Nico Rosberg (D) Mercedes F1 W0544 Lewis Hamilton (GB) Mercedes F1 W057 Kimi Räikkönen (FIN) Ferrari F14 T14 Fernando Alonso (E) Ferrari F14 T8 Romain Grosjean (F) Lotus E22-Renault13 Pastor Maldonado (YV) Lotus E22-Renault20 Kevin Magnussen (DK) McLaren MP4-29-Mercedes22 Jenson Button (GB) McLaren MP4-29-Mercedes11 Sergio Pérez (MEX) Force India VJM07-Mercedes27 Nico Hülkenberg (D) Force India VJM07-Mercedes21 Esteban Gutiérrez (MEX) Sauber C33-Ferrari99 Adrian Sutil (D) Sauber C33-Ferrari25 Jean-Éric Vergne (F) Toro Rosso STR9-Renault26 Daniił Kwiat (RUS) Toro Rosso STR9-Renault19 Felipe Massa (BR) Williams FW36-Mercedes77 Valtteri Bottas (FIN) Williams FW36-Mercedes4 Max Chilton (GB) Marussia MR03-Ferrari17 Jules Bianchi (F) Marussia MR03-Ferrari9 Marcus Ericsson (S) Caterham CT05-Renault10 Kamui Kobayashi (J) Caterham CT05-Renault
CZYTAJ WIĘCEJ