Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowa platforma Subaru

Nowa platforma Subaru

Jedna konstrukcja – wiele możliwości. Podobnie jak inni producenci, także Subaru przestawia swoje modele na jedną wspólną bazę techniczną. Jakie są korzyści Subaru Global Platform?

Subaru Global Platform
Zobacz galerię (4)
Subaru
Subaru Global Platform

Strategia wykorzystywania tych samych technicznych „klocków” w różnych modelach samochodów jest stosowana w motoryzacji już od wielu lat. Pozwala producentom stosunkowo niskim nakładem kosztów i czasu rozbudowywać ofertę modelową oraz elastycznie zarządzać procesami produkcyjnymi. Im więcej samochodów korzysta np. z jednego silnika, tym tańsza staje się produkcja każdej jednostki. Efekt skali daje na tyle wymierne korzyści ekonomiczne, że unifikacja wnika coraz głębiej w konstrukcję samochodu.

Dziś, projektując nową platformę, robi się to od razu z myślą o całej rodzinie modeli, niekoniecznie dzielących te same parametry rozstawu osi czy nawet kół, wyrastających poza schemat „hatchback, liftback, kombi, cabrio”. Co więcej, te same podzespoły techniczne występują już nie tylko w obrębie marek jednej grupy, lecz coraz częściej są dzielone przez konkurujące ze sobą koncerny. A era aut elektrycznych oznacza jeszcze większą unifikację kluczowych części.

Platforma SGP jest dostosowana zarówno do silników spalinowych, jak i napędów hybrydowego i elektrycznego.
Platforma SGP jest dostosowana zarówno do silników spalinowych, jak i napędów hybrydowego i elektrycznego.Subaru

Subaru też ma w swojej historii takie kooperacje, m.in. sportowy model BRZ powstał w ramach porozumienia z Toyotą. To jednak niszowy model. Firma oferująca głównie auta w popularnych segmentach, ale jako stosunkowo mały producent, ma niełatwe zadanie przed sobą. Z jednej strony Subaru chce bronić swojej niezależności i unikalnej filozofii budowy aut, z drugiej – musi pozostać konkurencyjne, kontrolować koszty badań i rozwoju oraz produkcji. Subaru Global Platform jest kluczem do sprostania temu wyzwaniu. To modułowa płyta podłogowa, lepsza od poprzednich pod względem sztywności nadwozia, tłumienia drgań i wytrzymałości w razie wypadku. W tym celu w konstrukcji wykorzystuje się więcej wysokowytrzymałej stali, formowanej na gorąco.

Platforma została stworzona z myślą o nowych modelach Subaru, które mają niezmiennie dostarczać radości z jazdy, pozwalać kierowcy dobrze zespolić się z samochodem i bezpiecznie podróżować. Obecnie sprzedawane XV, Impreza i Forester już korzystają z SGP, kolejne modele są opracowywane. Co więcej, platforma pozwala na stosowanie nie tylko spalinowej jednostki, lecz także na hybrydowe i elektryczne układy napędowe. Pewnym modyfikacjom poddano też zawieszenie: usztywniono mocowania wahaczy, zmniejszono masy nieresorowane, a w kolumnach McPhersona rozdzielono siły tłumienia amortyzatorów i siły działające od sprężyn, które teraz bezpośrednio opierają się o nadwozie. Bez rewolucyjnych modyfikacji przeniesiono zaś do nowej platformy kluczowy element techniczny Subaru – słynny napęd na 4 koła.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków