Auto Świat Wiadomości Aktualności Wiemy już wszystko o nowych przepisach UE o prawie jazdy. Dużo zmian, ale bez rewolucji

Wiemy już wszystko o nowych przepisach UE o prawie jazdy. Dużo zmian, ale bez rewolucji

Wiemy już, jak będą wyglądały nowe unijne przepisy dotyczące prawa jazdy. Ustalono m.in. kwestię obowiązkowych badań lekarskich, kierowców-seniorów oraz elektronicznego, unijnego prawa jazdy. Choć zapowiadano wielką rewolucję, to polskich kierowców można uspokoić.

Prawo jazdy
DarSzach / Shutterstock
Prawo jazdy

W Unii Europejskiej kończy się praca nad nową dyrektywą regulującą zasady wydawania i korzystania z prawa jazdy. Propozycje obejmują m.in. wprowadzenie cyfrowego dokumentu obowiązującego w całej UE, okresu próbnego dla nowych kierowców oraz obniżenie minimalnego wieku zdobywania uprawnień. Rozstrzygnęła się też sprawa kierowców-seniorów. UE wybrała bardzo rozsądne rozwiązanie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zacznijmy od najważniejszego. Badania lekarskie i kwestia starszych kierowców

Dyrektywa przewiduje również wprowadzenie obowiązkowych badań lekarskich przed uzyskaniem prawa jazdy. W Polsce takie wymagania funkcjonują od dawna, jednak państwa członkowskie, które dotychczas nie miały podobnych regulacji, będą musiały je wdrożyć. Co więcej, maksymalny okres ważności prawa jazdy ma wynosić 15 lat – to kolejna zmiana, która w Polsce już obowiązuje i nie stanowi nowości dla kierowców.

To, w jaki sposób realizowane będą badania lekarskie przy wymianie dokumentu dla starszych kierowców, pozostawiono krajom członkowskim do indywidualnej decyzji.

To ta kwestia tak bardzo rozpalała kierowców, bo mówiono o bardzo rygorystycznych rozwiązaniach. Unia miała wręcz zabierać prawa jazdy seniorom i kierować ich od razu na badania. Wydaje się jednak, że wybrano najrozsądniejsze rozwiązanie. Jeśli każdy kraj wdroży system terminowych praw jazdy oraz obowiązkowych badań lekarskich, to lekarz będzie przy wymianie oceniał, w jakiej formie znajduje się kierowca. Jeśli będzie zdrowy, to dostanie uprawnienia na dłużej, jeśli lekarz stwierdzi, że konieczne będzie sprawdzenie stanu zdrowie np. za dwa albo trzy lata, to na tyle wystawi nowy dokument.

Przeczytaj także: Zaparkował na darmowym parkingu, za wycieraczką znalazł coś takiego. Teraz ma problem

Prawo jazdy dla młodszych kierowców. Co już wiemy?

Nowa dyrektywa przewiduje znaczące zmiany dotyczące wieku uprawniającego do uzyskania prawa jazdy. W przypadku kategorii B minimalny wiek ma zostać obniżony do 17 lat, przy czym do osiągnięcia pełnoletności młody kierowca będzie musiał prowadzić pojazd w towarzystwie dorosłego opiekuna. Dopuszczalny wiek dla kierowców ciężarówek ma zostać zredukowany z 21 do 18 lat, a dla prowadzących autobusy – z 24 do 21 lat.

Na prawo jazdy od 17. roku życia?
Na prawo jazdy od 17. roku życia?PV Productions / Shutterstock

Okres próbny i limity dla młodych kierowców

Jednym z kluczowych założeń nowej dyrektywy jest dwuletni okres próbny dla świeżo upieczonych kierowców. W tym czasie obowiązywałby ścisły zakaz spożywania alkoholu przed prowadzeniem pojazdu, wprowadzony na całym terytorium Unii Europejskiej. Dodatkowo osoby w okresie próbnym będą musiały oznaczać swoje pojazdy specjalną plakietką. Unijni urzędnicy planują opracowanie jej wyglądu w ciągu sześciu miesięcy od przyjęcia dyrektywy.

Okres próbny ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza wśród młodych kierowców, którzy statystycznie częściej są uczestnikami wypadków. Obowiązujące przepisy mają objąć wszystkich, którzy po raz pierwszy zdobywają uprawnienia do prowadzenia pojazdów.

Nowe unijne prawo jazdy: cyfrowe i transgraniczne

Parlament Europejski i Rada Europy osiągnęły porozumienie w kwestii nowej dyrektywy dotyczącej prawa jazdy. Jeżeli zmiany zostaną ostatecznie zaakceptowane, wszystkie kraje członkowskie UE będą musiały dostosować swoje przepisy w ciągu czterech lat od wejścia w życie regulacji. Jedną z nowości, którą zostawiliśmy na koniec, jest elektroniczne prawo jazdy. Nowe unijne prawo jazdy ma być dostępne w formie cyfrowej i będzie można z niego korzystać we wszystkich państwach członkowskich.

System ten ma przypominać polską aplikację mObywatel, która pozwala kierowcom na elektroniczne okazanie swojego dokumentu. Obecnie takie rozwiązanie jest dostępne wyłącznie na terenie Polski, ale od 2030 r. posiadacze europejskiego prawa jazdy będą mogli legitymować się nim w swoim telefonie w całej Unii. Dokument znajdzie się w Europejskim Portfelu Tożsamości Cyfrowej, który ma zapewniać pełną interoperacyjność w obrębie UE.