Dane z ostatnich trzech lat, zebrane przez Samar, pokazują, że ceny w roku 2020 roku rosną w najszybszym, dwucyfrowym tempie. Dla porównania w latach 2019/2018 wzrosty miesięczne nie przekraczały 6 procent. Eksperci twierdzą jednak, że w tym przypadku główną przyczyną nie jest wzrost inflacji i trudna sytuacja makroekonomiczna wywołana pandemią i lockdownem, ale głównie konieczność obniżania emisji CO2, jaką na producentów narzuciła Unia Europejska. Co więcej, według prognoz w ostatnim kwartale średnia cena prawdopodobnie jeszcze bardziej wzrośnie.

Ceny nowych aut kontra nasze zarobki

Z jednej strony zarówno ceny nowych aut (a dokładnie średnia ważona), jak i statystyczne wynagrodzenia Polaków rosną. Na tym jednak kończą się dobre wiadomości. Po pierwsze nie wszyscy mogą liczyć na podwyżki u pracodawcy, a w ostatnim okresie wiele osób musiało raczej „przełknąć” obniżkę wynagrodzenia. Po drugie ci, którzy dostali takie podwyżki, nie mogą liczyć, że będzie stać ich na większe zakupy czy lepsze auto. Z wyliczeń wynika, że tempo wzrostu wynagrodzeń jest niemal identyczne jak cen samochodów, a w dłuższej perspektywie wychodzi na to, że musimy pracować dłużej na zakup samochodu.

W styczniu 2018 roku na zakup nowego samochodu osobowego w średniej cenie przeciętny Polak musiał pracować przez blisko 2 lata i 7 miesięcy (warunek, że cała pensja była przeznaczona na zakup auta). We wrześniu 2020 roku na taki zakup musiał już pracować o ponad jeden miesiąc dłużej.

Które auta zdrożały najbardziej?

Niekwestionowanym liderem wzrostu średnich ważonych cen jest Smart, który zdrożał średnio o ponad 80 proc. W tym przypadku jest jednak proste wytłumaczenie – wycofanie ze sprzedaży modeli z silnikami spalinowymi. Smart od kilku miesięcy dostępny jest wyłącznie w wersji elektrycznej.

Drugie miejsce należy do Porsche (+19,0 proc), a trzecie do Lamborghini (+ 14,2 proc.). W przypadku tej niszowej marki, za wzrost odpowiada większa sprzedaż (5 sztuk) najdroższego modelu Aventador, kosztującego blisko 2 mln zł.

Z kolei uwzględniając poszczególne modele, pierwsze trzy miejsca zajęły trzy zelektryfikowane auta: Skoda Citigo (+120,2 proc.), Smart Forfour (+93,3 proc.) oraz Smart Fortwo (+71,4 proc.). Tuż za nimi znalazło się Subaru Impreza (+36,3 proc.), które „zhybrydyzowano”, a na piątym nowy Peugeot 2008 (+33,4 proc).

Lista 10 modeli, których średnie ważone ceny wzrosły najbardziej przez ostatni rok:

Miejsce Model Wzrost średniej ważonej ceny
1 Skoda Citigo +120,2%
2 smart forfour +93,3%
3 smart fortwo +71,4%
4 Subaru Impreza +36,3%
5 Peugeot 2008 +33,4%
6 DS3 +30,3%
7 Mazda MX-5 +29,0%
8 Subaru XV +25,1%
9 Mazda2 +24,1%
10 Opel Corsa +22,8%