W ub. tygodniu firma zapowiedziała, że Mueller zastąpi Michaela Machta, który z kolei 1 października zajmie miejsce Jochema Heizmanna jako dyrektor ds. produkcji Volkswagena. Mueller kierował wcześniej działem zarządzania produkcją w Audi przez 4 lata do roku 2007, po czym przeszedł do firmy-matki.

W pierwszych 9 miesiącach sprzedaż modeli Boxster i Cayman spadła o 12% do 7630 szt. czyli wynosi mniej niż połowę sprzedaży czołowego modelu Cayenne. Aby zatrzymać spadek, Porsche wprowadziło w lutym model Boxster Spyder (w cenie 67 tys. dol.), który ma 3,4-litrowy 6-cylindrowy silnik i jest zaprojektowany do jazdy ze zdjętym płóciennym dachem.

- Musimy poczynić postępy z Porsche. Mueller jest właściwą osobą, by to osiągnąć. Ma znakomite pomysły i jasną koncepcję zintegrowania oferty nowych produktów - mówił dziennikarzom podczas imprezy pod Monachium prezes Volkswagena Martin Winterkorn.

Nominacja Muellera uwydatnia dążenie Winterkorna, by w następnym roku dokończyć fuzję z producentem samochodów sportowych. Volkswagen, który chce wyprzedzić Toyotę pod względem sprzedaży i rentowności do roku 2018, przejmuje dział produkcji samochodów Porsche a obie firmy tworzą partnerski układ obejmując m.in. wspólne platformy.

Porsche chce poszerzyć liczącą cztery modele ofertę, aby w średniej perspektywie zwiększyć sprzedaż do 150 tys. sztuk. Sprzedaż w 9-miesięcznym okresie do kwietnia b.r. spadła o 0,1% do 53605 szt. Całoroczna sprzedaż może jednak być wyższa od 75238 szt. z roku podatkowego 2009, bowiem do salonów - jak zapowiedziano 18 czerwca - wkrótce trafi owa wersja Cayenne i sześciocylindrowy model Panamera.

Cayenne ma wspólną ramę i najważniejsze podzespoły z modelami Volkswagen Touareg i Audi Q7. Volkswagen wytwarza również ramę Panamery.

Największy producent aut w Europie VW zwiększył w I półroczu sprzedaż o 15% do ponad 3,5 mln szt. - ogłosił Winterkorn. Z tego na modele pod marką VW przypadło ponad 2 mln. Do końca 2010 r. grupa VW zakończy wprowadzenie na całym świecie 70 nowych modeli i nowych wersji, w tym 30 dla marki VW.

- Dobrze widać, że nasze wyniki są lepsze od średniej dla rynku, który może w tym roku wzrosnąć o ok. 5%, i możemy ustanowić kolejny rekord sprzedaży. Jesteśmy na dobrej ścieżce wzrostowej w Brazylii, Chinach i Indiach - dodał Winterkorn.

Koncern z Wolfsburga w wybuduje 10. fabrykę w Chinach w ramach planu podwojenia mocy produkcyjnych na największym rynku w ciągu 4 lat do 3 mln szt. VW planuje zainwestować również w ciągu 3 lat 1 mld dol. w Meksyku. Jak mówi Heizmann, obejmie to również nową fabrykę silników koło Puebla.

Volkswagen negocjuje z szefem swojego amerykańskiego oddziału Stefanem Jacobym warunki jego odejścia. Jacoby zamierza objąć stanowisko prezesa Volvo Cars. - Bardzo nas zaskoczyła utrata Jacoby’ego. Volkswagen w Ameryce to bardzo atrakcyjna marka i wkrótce przedstawimy następcę - powiedział Winterkorn.

Podczas imprezy na południu Niemiec we wtorek VW zaprezentował nową wersję rodzinnego vana Sharan. Jest to pierwsza nowa wersja tego modelu od chwili jego wprowadzenia w 1995 r., będzie miała szerszy rozstaw kół i trafi do dealerów 3 września.

Winterkorn zapowiedział, że były menedżer z Porsche Frank Tuch dołączy 1 sierpnia do grupy VW.

Macht przez 10 lat kierował produkcją w Porsche, zanim został awansowany na szefa całego działu samochodowego w chwili, gdy ustępował prezes Wendelin Wiedeking (z powodu załamania się jego planów przejęcia VW). Winterkorn jest obecnie także prezesem Porsche SE czyli spółki-matki producenta samochodów. VW posiada 49,9% spółki zajmującej się produkcją samochodów Porsche. Jest to pierwszy krok w stronę fuzji obu firm.

W I połowie 2011 r. , jak zapowiedział Winterkorn, Porsche przeprowadzi zaplanowane podniesienie kapitału. VW wciąż dąży do zakończenia integracji w przyszłym roku pomimo protestów sądowych ze strony niektórych funduszy hedgingowych z USA.

Heizmann będzie kierował nowym zespołem nadzorującym należące do VW firmy produkujące ciężarówki. Wchodził on w skład zarządu VW od lutego 2007 r. Jak twierdzą dobrze poinformowane źródła. jego zadaniem będzie zacieśnienie współpracy między Scanią a MAN-em.

Volkswagen posiada udziały dające 71% głosów w Scanii i jest największym udziałowcem MAN-a (29,9%).

- To bardzo atrakcyjne marki. Mamy związany z nimi program. Przewidujemy konkretne kroki w kierunku integracji spółek MAN i Scania - mówił Winterkorn, ale odmówił podania szczegółów.