Za nim jednak - to co bardzo istotne dla większości potencjalnych nabywców: cena. Cennik nowych modeli - poszczególnych wersji silnikowych i stopnia wyposażenia zaprezentowany zostanie dopiero 10 września podczas konwencji dealerów. Nam udało się ustalić, że wersja wyższa - Expression - nowej Laguny kosztować będzie 74 tysiące złotych. A więc o sześć procent taniej od ceny bazowej (Authentique) Laguny II!
Stworzona pod względem jakości
Od momentu wprowadzenia do sprzedaży w styczniu 1994 roku, dwie pierwsze generacje Laguny sprzedano w ilości 2,3 miliona egzemplarzy.
Nowa Laguna produkowana jest w zakładzie w Sandouville we Francji z zachowaniem niezwykle wysokich wymagań w zakresie jakości. Przygotowuje bowiem ona powrót Renault do segmentu pojazdów klasy wyższej, toteż została zaprojektowana jako solidny i niezawodny samochód. Wynikiem tego jest trzyletnia gwarancja (lub przebieg 150 tysięcy kilometrów).
Zgodnie z zapowiedziami, celem jest zdobycie miejsca wśród trzech najlepszych samochodów w segmencie pod względem jakości produktu i usług. A rywale są poważni: nowy Ford Mondeo, Citroën C5, Volvo S60, Toyota Avensis, Peugeot 407, Volkswagen Passat, Audi A4, BMW serii 3 czy Opel Vectra...
Pierwsze wrażenia
Dziś nie będziemy szczegółowo opisywać nowej Laguny, ani też jej prezentować - na to przyjdzie czas osobno. Pragniemy podzielić się pierwszymi wrażeniami. Przejechaliśmy różnymi wersjami Renault Laguna kilkaset kilometrów, ale to zbyt mało, aby traktować to jako pełny test. Ponieważ najwięcej podróżowaliśmy modelem z silnikiem 2,0 dCi o mocy 127 kW, czyli 173 KM skupimy się właśnie na nim.
Wcześniej najnowszy Renault oglądałem jedynie na zdjęciach i miałem mieszane odczucia. W rzeczywistości samochód prezentuje się zdecydowanie lepiej.
Laguna posiada dynamiczny design zewnętrzny o płynnej i eleganckiej linii - dotyczy to zarówno wersji pięciodrzwiowej jak i Grandtour.
Długa, opadająca maska z przetłoczeniami i duży wlot powietrza wyeksponowany chromowaną listwą robi bardzo pozytywne wrażenie. Wyprofilowane reflektory z trzema układami optycznymi mają dużą siłę wyrazu. Boki i opadająca linia nadkoli dodają osobowości i elegancji. Chromowane obwódki bocznych szyb tworzą delikatny łuk, podkreślający klasę pojazdu. Dolna część nadwozia z mocno zarysowanymi progami oraz obręcze (o wymiarach od 16 do 18 cali) przesuniętych na zewnątrz kół sprawiają, że samochód wydaje się wręcz przywierać do ziemi.
W wersji pięciodrzwiowej przetłoczenie sięga aż na klapę bagażnika, tworząc kwadratowy zarys nad tylnymi światłami, wyposażonymi w diody LED, których charakterystyczny układ pozwala łatwo rozpoznać samochód w nocy. W wersji Grandtour rzuca się w oczy silnie pochylona szyba tylna. Z kolei kształt trzeciej, bocznej szyby i wydłużony zarys szyb bocznych podkreślają sportowy charakter samochodu, a wysmukłe relingi dachowe przyczyniają soę do stworzenia wrażenia płynnej linii.
Grandtour ma taki sam rozstaw osi jak wersja pięciodrzwiowa. Wydłużony tył pozwala wygospodarować bagażnik o pojemności od 501 do 1593 litrów.
Umieszczone wysoko lampy (w obu wersjach), przyczyniają się do wrażenia ogólnej dynamiki i podkreślają optycznie szerokość auta.
Dwie rury wydechowe w wersjach wyposażonych w najmocniejsze silniki przypominają o drzemiącej pod maską mocy.
Aby zyskać większa płynność linii, antena radiowa została wbudowana w tylną szybę.
Wybór wersji zależy oczywiście od klienta - od jego potrzeb, upodobań i gustu. Po długim namyśle osobiście wybrałbym model pięciodrzwiowy...
Wnętrze
Kabina nowej Laguny nawiązuje stylistycznie do zewnętrznego designu pojazdu. Dominują doskonałe materiały i wysokiej jakości wykończenie, a harmonia stylistyczna wnętrza pojazdu zapewnia użytkownikom poczucie pełnego komfortu!
Kształt deski rozdzielczej, wykończonej miękkim tworzywem i zajmującej całą szerokość samochodu (nie połączonej ze środkową konsolą),zdradza predyspozycje samochodu do klasy najwyższej. Wszystkie przełączniki i wyświetlacze zostały zaprojektowane i rozmieszczone tak, aby zapewnić kierowcy optymalną ergonomię i pełen komfort.
Na konsoli środkowej, przy dźwigni biegów znajduje się dźwignia automatycznego hamulca postojowego (w zależności od poziomu wyposażenia może być ręczny), ogranicznika prędkości oraz nawigacji i łączności.
Nam najbardziej podobały się wersje Initiale (skórzana tapicerka Haicell w jasnej lub ciemnej tonacji, deska rozdzielcza i panele drzwi wykończone listwą z jasnego drewna) oraz Privilege (wyposażenie i funkcje godne auta klasy S: welurowo - skórzana tapicerka w kolorze beżowym lub ciemnografitowym, elementy wykończeniowe w kolorze ciemnego chromu lub brązu). W wersji Dynamique tapicerka ze skóry łączonej z tkaniną komponuje się z wnętrzem utrzymanym w ciemnografitowej tonacji oraz do sportowej kierownicy ze spłaszczoną dolną częścią i aluminiową wstawką... Ale i na wyposażenie Authentique nie może narzekać nawet największy malkontent!
Fotele Laguny są wygodne i nawet po przejechaniu ciągiem dużej ilości kilometrów nie odczuwa się zmęczenia. Były jednak i takie głosy, że w wersjach najmocniejszym warto byłoby zastosować "kubełki". Pewnie tak się stanie w awizowanych wersjach z silnikami 3,5 litra V6 oraz 3,0 dCi V6 czy w wersji cabrio, zapowiadanej na przyszły rok...
Dynamiczny diesel
Silnik dCi o mocy 127 kW / 173 KM posiada moment obrotowy 380 Nm. Współpracuje on z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopat. Jeździliśmy samochodami wyposażonymi w mechaniczną, sześciobiegową skrzynię.
Wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne. Choć były głosy, że silnik ten zbyt późno "zbiera" się w dolnym zakresie, to jednak my tego nie potwierdzamy. Duży moment obrotowy pozwala na uzyskanie doskonałych przyspieszeń zarówno na niskich jak i wysokich biegach. I to w najróżniejszych zakresach obrotów!
Wręcz doskonałe wyciszenie wnętrza powoduje, że szóstego biegu często po prostu zapomina się wrzucić... Przerabiałem to jadąc po niemieckich autostradach. Ale wbrew wszystkiemu - "szóstka" nie jest tylko nadbiegiem, przeznaczonym do oszczędzania paliwa, ale pełnoprawnym biegiem!
Z dynamiką pojazdy wiąże się taż fakt, że nowa Laguna jest dzięki wytężonym pracom konstruktorów - lżejsza od "dwójki"...
Świetne zawieszenie i precyzyjne układy
Za nim nowa Laguna trafiła do produkcji, przejechała kilkaset tysięcy podczas testów w najróżniejszych warunkach pogodowych w Rosji, Australii, Malezji i Argentynie.
Auto trzyma sie drogi jak przyklejone! Jednocześnie nie czuć zupełnie, że pojazd jest mocno usztywniony. Znalezienie kompromisu pomiędzy komfortem i sztywnością jest atutem i dużym sukcesem konstruktorów. Z zaprezentowanych podczas konferencji wykresów wynika niezbicie, żenowa Laguna posiada zdecydowanie mniejszych wychył niż jej poprzedniczka.
Jeździliśmy po krętych, górskich drogach i tam, gdzie inni użytkownicy drogi zmuszeni byli ostro hamować - nasz pojazd wchodził w zakręty z pełną szybkością. Oczywiście jest to także zaletą układów i systemów zamontowanych w nim, a działających rzeczywiście precyzyjnie.
Auto też świetnie hamuje - na wszelki wypadek w sytuacjach awaryjnych trzeba było śledzić w lusterku to, co się za nim dzieje w obawie przed najechaniem z tyłu przez inny pojazd... Powiększono wymiary tarcz i zacisków, zastosowano nowy blok elektroniczny i zespół hydrauliczny, obejmujący zespół wspomagania nagłego hamowania i precyzyjniej sterujący pracą układu.
Nowością jest tez system doświetlający zakręty. Aby szanować źródła prądu zainstalowany został system, zmieniający automatycznie światło bi-ksenonowe podczas jazdy w dzień na oświetlenie konwencjonalne, nie pobierające tak dużej ilości watów.
Bezpieczeństwo
W modelu nie tylko zastosowane, ale rozbudowane zostały najróżniejsze elementy i systemu bezpieczeństwa czynnego i biernego.
Obecne systemy bezpieczeństwa sterowane są przy zastosowaniu potrójnego (!) algorytmu obejmującego wszelkie konfiguracje zdarzeń, aby w optymalny sposób dostosować działanie urządzeń do różnych konfiguracji wypadków drogowych (złożone przypadki zderzeń czołowych, bocznych i uderzeń w tył samochodu). Specjalnym zabiegom poddano konstrukcję boków auta. Nowa Laguna posiada np. niespotykany dotąd układ dwóch czujników wbudowanych w drzwi przednie i środkowy słupek, pozwalający na dwukrotnie szybsze wykrycie zagrożenia i uruchomienie urządzeń zabezpieczających. Specjalny algorytm pracy dostosowuje czas przetwarzania danych siły uderzenia i steruje odpaleniem dwukomorowej poduszki powietrznej nowej generacji (chroniącej klatkę piersiową i miednicę), wypełniającej się gazem o dwóch poziomach ciśnienia. Stąd też model zapewnia ochronę nie do szybkości 50 km/godz. jak wymagają przepisy, ale do 70 km/godz... System obejmuje 6 - 8 poduszek.
Zastosowano tez podwójne napinacze pasów (również na bocznych siedzeniach z tyłu), system montowania fotelika oraz w opcji - zagłówki dla dzieci typu Isofix.
Udogodnienia
Można by je długo wymieniać. Począwszy od licznych schowków, a na wydajnej klimatyzacji z trzema automatycznymi trybami pracy "Soft - Auto - Fast" skończywszy. Czujniki cofania i parkowania, automatyczne włączanie świateł dziennych, wybór języka komunikatów na tablicy rozdzielczej (9 opcji, w tym polski), karta "Hands free" zamiastkonwencjonalnego kluczyka, wysokiej klasy radioodtwarzacz, możliwość zablokowania zamków przy pomocy przycisku w klamce kierowcy, uchwyty na puszki lub kubki z napojami w tylnym, środkowym podłokietniku to tylko niektóre z nich. W wersji Grandtour jest możliwość odblokowywania tylnych siedzeń niezależnie z dwóch stron (od bagażnika i od słupka - oparcia składają się automatycznie), miejsce na złożenie rolety pod podłogą bagażnika oraz płaska podłoga po złożeniu siedzeń.
W samochodach z mechaniczną skrzynią biegów umieszczona jest kontrolka, pokazująca kierowcy optymalny moment na zmianę, co pozwala oszczędzać paliwo. Z kolei pokrywa wlewu paliwa z wbudowanym korkiem ułatwia napełnianie zbiornika.
Podsumowanie
Nowy Renault Laguna jest niewątpliwie samochodem na wskroś nowoczesnym. Wyposażeniem, właściwościami jezdnymi i zakresem bezpieczeństwa pretenduje do klasy wyższej.
Pierwsze wrażenia z jazd są niezwykle pozytywne. Francuska firma przygotowywała ten model prze wiele lat - opracowanie w ciągu 32 miesięcy samochodu kosztowało blisko miliard euro! Na koszty projektu i wdrożenia do produkcji przemysłowej przeznaczono kolejny miliard i 52 miliony euro (w tym na prace projektowe 606 mln, na inwestycje - 407 mln, na koszty rozruchu - 39 mln).
Teraz czas na klientów. Czy docenią nowy produkt? - przekonamy sie niebawem!
Na nas nowy pojazd zrobił duże wrażenie. Znacznie większe niż przypuszczaliśmy wyruszając do Austrii!
Dane techniczne nowego Renault LagunaWymiary zewnętrzne:Wersja:HatchbackGrandtour (combi)B. Długość (mm):46954803G1. Szerokośćbez lusterek (mm):18111811G. Szerokośćz lusterkami (mm)20602060H. Wysokość (mm):14451445A. Rozstaw osi (mm):27562756I. Zwis przedni (mm)10401040J. Zwis tylny (mm)9261031E. Rozstaw z przodu (mm):15571557F. Rozstaw z tyłu (mm):15121512K. Prześwit (mm)120120Wymiary wewnętrzne:
Ilość miejsc2/32/3Przestrzeń nad przednimi fotelami (mm)890890Przestrzeń nad tylnymi fotelami (mm)842895Szerokość na poziomie ramionprzód/tył (mm)1440/14001440/1400Szerokość na poziomie bioderprzód/tył (mm)1487/14901487/1490Szerokość bagażnika (mm)10001000Długość bagażnikaze złożoną tylną kanapą (mm)10051120Długość bagażnikaz rozłożoną tylną kanapą (mm)18051910Inne:Pojemność zbiornika paliwa (l):6666Rozmiar oponod 195/60 R16do 225/45 R18Silniki benzynowe:Typ silnika:1,6 16V2,0 16V2,0 TurboCylindry/zawory4/164/164/16Pojemność skokowa (cm3):159819971998Moc (kW/obr./min):81/6000103/6000125/5000Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min):151/4250195/3750270/3250Maksymalne obroty (obr./min):620064006250Własności eksploatacyjne:Skrzynia biegówmanmanautPrędkość maksymalna hatchback/combi (km/h):192/ -210/205220/215Przyspieszenie (0 - 100 km/h):11,79,19,2Elastyczność (80 - 120 km/h na 5 biegu/6 biegu)bd10,7/14,37,7/-Zużycie paliwa - cykl mieszany/miejski/pozamiejski (l/100 km):7,6/10,4/6,37,9/10,7/6,38,9/13/6,6Emisja CO2 (g/km)180185210Masa:Masa całkowita: hatchback/combi (kg)1355/ -1369/13901467/1488Masa przodu: hatchback/combi (kg)bd846/839947/940Masa tyłu: hatchback/combi (kg)bd523/551520/548Maksymalna masa przyczepki z hamulcem/bez hamulca (kg)1300 / 6501300/6501300/650Hamulce:Rozmiar - mm (przód/tył)280 x 24/300 x 11296 x 26/300 x 11296 x 26/300 x 11Zaciski - mm (przód/tył)57/3857/3857/38Silniki diesla:Typ silnika:1,5 dCi K9K 7802,0 dCi M9Ra 742 2,0 dCi M9Ra 7422,0 dCi M9Rk 8052,0 dCi M9Rk 800Cylindry/zawory4/164/164/164/164/16Pojemność skokowa (cm3):14611995199519951995Moc (kW/obr./min):81/400096/4000110/4000110/4000127/3750Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min):240/2000320/2000340/2000340/2000380/2000Maksymalne obroty (obr./min):50005200520052005200Własności eksploatacyjne:Skrzynia biegówmanmanmanautmanPrędkość maksymalna hatchback/combi (km/h):192-187204-200210-211210-205220-215Przyspieszenie (0 - 100 km/h):12,110,69,59,88,7Elastyczność (80 - 120 km/h na 5 biegu/6biegu)11,5/1510,8/14,19,2/12,18,1/-7,8/9,8Zużycie paliwa - cykl mieszany/miejski/pozamiejski (l/100 km):5,1/6,1/4,66,1/7,8/5,16,1/7,8/5,17/9,6/5,66,5/8,6/5,4Emisja CO2 (g/km)136-139158-160158-160185-188172-174Masa:Masa całkowita: hatchback/combi (kg)1386/14071462/1483 1480/15011536/15571492/1513Masa przodu: hatchback/combi (kg)868/861949/942 959/9521018/1011973/966Masa tyłu: hatchback/combi (kg)518/546513/541 521/549518/546519/547Maksymalna masa przyczepki z hamulcem/bez hamulca (kg)1300/6501500/6501500/6501500/6501500/650Hamulce:Rozmiar - mm (przód / tył)296 x 26 /300 x 11296 x 26 / 300 x 11296 x 26 / 300 x 11296 x 26 / 300 x 11296 x 26 / 300 x 11Zaciski - mm (przód / tył)57 / 3857 / 3857 / 3857 / 3857 / 38