Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowy Saab 9-5: wiemy o nim prawie wszystko

Nowy Saab 9-5: wiemy o nim prawie wszystko

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

To typowy przedstawiciel szwedzkiej marki. Designerzy pod kierownictwem Simona Paina wykorzystali wszelkie doświadczenia z serii konceptów, a największy wypływ miał model studyjny Aero X z 2009 roku

Nowy Saab 9-5: wiemy o nim prawie wszystko
Zobacz galerię (23)
Auto Świat
Nowy Saab 9-5: wiemy o nim prawie wszystko

Nowy Saab 9-5 ma długość całkowitą 5008 mm. Oznacza to, iż jest dłuższy od BMW5 o 11 cm, a od Mercedesa-Benz E-Klasa o 14 cm. Saab ma jednak najkrótszy rozstaw osi, co wynika z innej jego konstrukcji.

Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,28, ale mimo takiego korzystnego wyniku udało się konstruktorom utrzymać koncepcję typowego sedana.

Charakterystycznym elementem nadwozia jest jego przednia część z atrapą wlotu powietrza znana już z konceptu Aero X, która także stanie się rozpoznawalnym elementem wszystkich kolejnych lub odnawianych modeli tej marki.

Oprócz Audi A6 pod względem wielkości nowy Saab 9-5 zbliżony jest do Volvo S80. Oba modele mają identyczną szerokość i wysokość, rozstaw osi 2,84 m. Jednak Saab jest o 15 cm dłuższy.

Saab 9-5 - porównanie wymiarów z konkurentami
ModelSaab 9-5BMW 5 (F10)Mercedes-Benz EJaguar XFAudi A6
Długość [mm]50084899486849614927
Szerokość [mm]18681860185418771855
Wysokość [mm]14661464146414601459
Rozstaw osi [mm]28372968287429092843

Opel Insignia, który z Saabem ma identyczną platformę podłogową Epsilon II, ma o 10 cm krótszy rozstaw osi.

Saab 9-5 - porównanie wymiarów z konkurentami
ModelSaab 9-5Opel InsigniaVolvo S80VW Passat CC
Długość [mm]5008483048514796
Szerokość [mm]1868185618611856
Wysokość [mm]1466149814901422
Rozstaw osi [mm]2837273728352710

Saab 9-5 może poszczycić się długowiecznością, podobnie jak większość modeli tej marki. Warto przypomnieć, iż pierwszym dużym modelem z Trollhättan był Saab 99, produkowany w latach 1968-1984.

Nowy Saab 9-5: wiemy o nim prawie wszystko
Nowy Saab 9-5: wiemy o nim prawie wszystkoŻródło: Auto Świat

Po czterech latach koncept Aero X przeniesiony został do produkcji seryjnej.

Jest w nim kilka charakterystycznych elementów designu, które przetrwały do dzisiaj w nowym modelu 9-5. Kolejnym modelem był Saab 900 (1978-1993), którego kontynuacją jest druga generacja 900 o długości 4,68 m oraz dwie generacje modelu 9-3.

Poprzednikiem rodziny 9-5 stał się zatem model 9000. Ten klasyczny liftback był efektem wspólnego projektu marek Saab, Fiat, Lancia i Alfa Romeo, który wykorzystywał identyczną platformę. W ten sposób powstały cztery samochody: Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema i Saab 9000. Oprócz Alfy Romeo samochody te miały identyczne niektóre elementy nadwozia - drzwi oraz szybę przednią (Saab 9000 - Fiat Croma). Saab 9-5 produkowany w dwóch generacjach w latach 1985-1992 oraz 1992-1998.

Saab 9-5 - porównanie generacji
WymiarSaab 9-5 (od 2010)Saab 9-5 (1997-2009)różnice
Długość50084836+172
Szerokość18681793+75
Wysokość14661453+13
Rozstaw osi28372703+134

Następcą została pierwsza generacja 9-5, która przetrwała na rynku wyjątkowo długo. Od chwili swojej premiery w 1997 roku aż do 2009 roku z tylko jednym poważniejszym faceliftingiem w 2005 roku.

Także w najnowszej generacji mamy w ofercie silniki z turbodoładowaniem. Są to dwa benzynowe i dwa wysokoprężne oraz 2,0T BioPower przystosowany do spalania bioetanolu E85.

Podstawowy silnik 1,6 Turbo znajdzie się w ofercie już kilka miesięcy od chwili premiery. Według filozofii downsizingu będzie miał on moc 132 kW i maksymalny moment obrotowy 230 Nm w zakresie 2200-5000 obr./min. Moment będzie można zwiększyć do 266 Nm przy wykorzystaniu funkcji overboost. Od 0 do 100 km/h przyspiesza on w ciągu 9,5 sekundy i średnio zużywa 7,6 l/100 km paliwa.

Saab 9-5 - silniki benzynowe
Silnik1,6T2,0T2,0T XWD2,8T XWD
Przekładnia6M6M (6A)6M (6A)6A
Napędprzedniprzedni4x44x4
Pojemnośc skokowa [cm3]1598199819982792
Cylindry/zaworyy4/44/44/44/4
Moc [kW/obr./min]132/5500162/5300162/5300221/5500
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]230/2200350/2500350/2500400/2000
Prędkość maksymalna [km/h]220240 (235)230 (230)250
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]9,57,9 (8,5)8,0 (8,8)6,9
Średnie zużycie paliwa [l/100 km]7,68,4 (9,4)9,4 (9,9)10,6
Cena Linear (zł)-169 900181 900-
Cena Vector (zł)-177 500189 500-
Cena Aero (zł)-199 500211 500250 000

Turbodiesle znajdą się w ofercie już od chwili premiery. Czterocylindrowy 2,0 TiD z jedną turbosprężarką i zmienną geometrią łopatek turbiny o mocy 118 kw i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm oraz średnim zużyciem oleju napędowego 5,3 l/100 km.

Większy 2,0 TTiD ma dwie turbosprężarki, które uruchamiane są w zależności od obrotów silnika. Na najwyższych obrotach pracuje tylko ta większa. Jego moc wynosi 140 kW, a maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 1750 obr./min. Wersja ta będzie dostępna także z napędem na cztery koła.

Saab 9-5 - silniki wysokoprężne
Silnik2,0TiD2,0TTiD2,0TTiD XWD
Przekładnia6M (6A)6M6M
Napędprzedniprzedni4x4
Pojemność skokowa [cm3]195619561956
Cylindry/zawory4/44/44/4
Moc [kW/obr./min]118/4000140/4000140/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]350/1750400/1750400/1750
Prędkość maksymalna [km/h]215 (209)230220
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]9,9 (10,1)8,89,2
Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,3 (6,8)--
Cena Linear (zł)139 900--
Cena Vector (zł)147 500--
Cena Aero (zł)---

W zależności od zamontowanej jednostki napędowej Saab 9-5 ma dwie rożne konfiguracje zawieszenia. Za dodatkową dopłatą będzie można otrzymać adaptacyjne amortyzatory ze sterowaniem Saab DriveSense, które mogą pracować w stylu Sport i Comfort.

Napęd czterech kół Saab XWD wykorzystuje znany system Haldex czwartej generacji. Stabilizację jazdy poprawia tylny dyferencjał eLSD z elektroniczną blokadą.

Do dalszych nowości technicznych należy zaliczyć m.in. adaptacyjny tempomat, system head-up ukazujący kierowcy najważniejsze parametry na szybie czołowej, światła Bi-Xenon Smart Beam z funkcją doświetlania zakrętów i szerszym oświetleniem drogi, system rozpoznawania znaków drogowych i linii bocznej drogi oraz półautomatyczny asystent parkowania.

Konstruktorzy nowego Saaba poświęcili dużo czasu na bezpieczeństwo, czego efektem jest zastosowanie aktywnych zagłówków SAHR3, bocznych poduszek na tylnych siedzeniach oraz napinacze pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: