Nowy Saab 9-5 ma długość całkowitą 5008 mm. Oznacza to, iż jest dłuższy od BMW5 o 11 cm, a od Mercedesa-Benz E-Klasa o 14 cm. Saab ma jednak najkrótszy rozstaw osi, co wynika z innej jego konstrukcji.
Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,28, ale mimo takiego korzystnego wyniku udało się konstruktorom utrzymać koncepcję typowego sedana.
Charakterystycznym elementem nadwozia jest jego przednia część z atrapą wlotu powietrza znana już z konceptu Aero X, która także stanie się rozpoznawalnym elementem wszystkich kolejnych lub odnawianych modeli tej marki.
Oprócz Audi A6 pod względem wielkości nowy Saab 9-5 zbliżony jest do Volvo S80. Oba modele mają identyczną szerokość i wysokość, rozstaw osi 2,84 m. Jednak Saab jest o 15 cm dłuższy.
Saab 9-5 - porównanie wymiarów z konkurentami | |||||
Model | Saab 9-5 | BMW 5 (F10) | Mercedes-Benz E | Jaguar XF | Audi A6 |
Długość [mm] | 5008 | 4899 | 4868 | 4961 | 4927 |
Szerokość [mm] | 1868 | 1860 | 1854 | 1877 | 1855 |
Wysokość [mm] | 1466 | 1464 | 1464 | 1460 | 1459 |
Rozstaw osi [mm] | 2837 | 2968 | 2874 | 2909 | 2843 |
Opel Insignia, który z Saabem ma identyczną platformę podłogową Epsilon II, ma o 10 cm krótszy rozstaw osi.
Saab 9-5 - porównanie wymiarów z konkurentami | ||||
Model | Saab 9-5 | Opel Insignia | Volvo S80 | VW Passat CC |
Długość [mm] | 5008 | 4830 | 4851 | 4796 |
Szerokość [mm] | 1868 | 1856 | 1861 | 1856 |
Wysokość [mm] | 1466 | 1498 | 1490 | 1422 |
Rozstaw osi [mm] | 2837 | 2737 | 2835 | 2710 |
Saab 9-5 może poszczycić się długowiecznością, podobnie jak większość modeli tej marki. Warto przypomnieć, iż pierwszym dużym modelem z Trollhättan był Saab 99, produkowany w latach 1968-1984.
Po czterech latach koncept Aero X przeniesiony został do produkcji seryjnej.
Jest w nim kilka charakterystycznych elementów designu, które przetrwały do dzisiaj w nowym modelu 9-5. Kolejnym modelem był Saab 900 (1978-1993), którego kontynuacją jest druga generacja 900 o długości 4,68 m oraz dwie generacje modelu 9-3.
Poprzednikiem rodziny 9-5 stał się zatem model 9000. Ten klasyczny liftback był efektem wspólnego projektu marek Saab, Fiat, Lancia i Alfa Romeo, który wykorzystywał identyczną platformę. W ten sposób powstały cztery samochody: Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema i Saab 9000. Oprócz Alfy Romeo samochody te miały identyczne niektóre elementy nadwozia - drzwi oraz szybę przednią (Saab 9000 - Fiat Croma). Saab 9-5 produkowany w dwóch generacjach w latach 1985-1992 oraz 1992-1998.
Saab 9-5 - porównanie generacji | |||
Wymiar | Saab 9-5 (od 2010) | Saab 9-5 (1997-2009) | różnice |
Długość | 5008 | 4836 | +172 |
Szerokość | 1868 | 1793 | +75 |
Wysokość | 1466 | 1453 | +13 |
Rozstaw osi | 2837 | 2703 | +134 |
Następcą została pierwsza generacja 9-5, która przetrwała na rynku wyjątkowo długo. Od chwili swojej premiery w 1997 roku aż do 2009 roku z tylko jednym poważniejszym faceliftingiem w 2005 roku.
Także w najnowszej generacji mamy w ofercie silniki z turbodoładowaniem. Są to dwa benzynowe i dwa wysokoprężne oraz 2,0T BioPower przystosowany do spalania bioetanolu E85.
Podstawowy silnik 1,6 Turbo znajdzie się w ofercie już kilka miesięcy od chwili premiery. Według filozofii downsizingu będzie miał on moc 132 kW i maksymalny moment obrotowy 230 Nm w zakresie 2200-5000 obr./min. Moment będzie można zwiększyć do 266 Nm przy wykorzystaniu funkcji overboost. Od 0 do 100 km/h przyspiesza on w ciągu 9,5 sekundy i średnio zużywa 7,6 l/100 km paliwa.
Saab 9-5 - silniki benzynowe | ||||
Silnik | 1,6T | 2,0T | 2,0T XWD | 2,8T XWD |
Przekładnia | 6M | 6M (6A) | 6M (6A) | 6A |
Napęd | przedni | przedni | 4x4 | 4x4 |
Pojemnośc skokowa [cm3] | 1598 | 1998 | 1998 | 2792 |
Cylindry/zaworyy | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 132/5500 | 162/5300 | 162/5300 | 221/5500 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 230/2200 | 350/2500 | 350/2500 | 400/2000 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 220 | 240 (235) | 230 (230) | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 9,5 | 7,9 (8,5) | 8,0 (8,8) | 6,9 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 7,6 | 8,4 (9,4) | 9,4 (9,9) | 10,6 |
Cena Linear (zł) | - | 169 900 | 181 900 | - |
Cena Vector (zł) | - | 177 500 | 189 500 | - |
Cena Aero (zł) | - | 199 500 | 211 500 | 250 000 |
Turbodiesle znajdą się w ofercie już od chwili premiery. Czterocylindrowy 2,0 TiD z jedną turbosprężarką i zmienną geometrią łopatek turbiny o mocy 118 kw i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm oraz średnim zużyciem oleju napędowego 5,3 l/100 km.
Większy 2,0 TTiD ma dwie turbosprężarki, które uruchamiane są w zależności od obrotów silnika. Na najwyższych obrotach pracuje tylko ta większa. Jego moc wynosi 140 kW, a maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 1750 obr./min. Wersja ta będzie dostępna także z napędem na cztery koła.
Saab 9-5 - silniki wysokoprężne | |||
Silnik | 2,0TiD | 2,0TTiD | 2,0TTiD XWD |
Przekładnia | 6M (6A) | 6M | 6M |
Napęd | przedni | przedni | 4x4 |
Pojemność skokowa [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 118/4000 | 140/4000 | 140/4000 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 350/1750 | 400/1750 | 400/1750 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 215 (209) | 230 | 220 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 9,9 (10,1) | 8,8 | 9,2 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 5,3 (6,8) | - | - |
Cena Linear (zł) | 139 900 | - | - |
Cena Vector (zł) | 147 500 | - | - |
Cena Aero (zł) | - | - | - |
W zależności od zamontowanej jednostki napędowej Saab 9-5 ma dwie rożne konfiguracje zawieszenia. Za dodatkową dopłatą będzie można otrzymać adaptacyjne amortyzatory ze sterowaniem Saab DriveSense, które mogą pracować w stylu Sport i Comfort.
Napęd czterech kół Saab XWD wykorzystuje znany system Haldex czwartej generacji. Stabilizację jazdy poprawia tylny dyferencjał eLSD z elektroniczną blokadą.
Do dalszych nowości technicznych należy zaliczyć m.in. adaptacyjny tempomat, system head-up ukazujący kierowcy najważniejsze parametry na szybie czołowej, światła Bi-Xenon Smart Beam z funkcją doświetlania zakrętów i szerszym oświetleniem drogi, system rozpoznawania znaków drogowych i linii bocznej drogi oraz półautomatyczny asystent parkowania.
Konstruktorzy nowego Saaba poświęcili dużo czasu na bezpieczeństwo, czego efektem jest zastosowanie aktywnych zagłówków SAHR3, bocznych poduszek na tylnych siedzeniach oraz napinacze pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach.