Grupa Fiat Auto chce w tym roku dowieść, że nie jest tylko liderem pod względem stylistyki, ale również producentem najnowocześniejszych jednostek benzynowych. Pierwszym i rewolucyjnym osiągnięciem w tym zakresie będzie nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy, który w Genewie zadebiutuje w samochodach marek Alfa Romeo i Lancia.

Jednostka o pojemności skokowej 1742 cm3 będzie się w przypadku Lancii ukrywać pod oznaczeniem 1,8 Di Turbo Jet, w wypadku Alfa Romeo sytuacja jest bardziej skomplikowana. Materiały prasowe mówią o jednostce 1,75 l, natomiast na samochodach znajdzie się symbol 1,8 TBi. Silnik otrzymał system zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych, system bezpośredniego wtrysku paliwa, doładowanie nowoczesną turbosprężarką oraz doskonale zaprogramowaną jednostkę sterującą, dzięki której znacząco powinny się skrócić czasy reakcji turbosprężarki i samego silnika na nagłe naciśnięcie pedału gazu.

Jednostka oferuje moc maksymalną 147 kW (200 KM) osiąganą przy 4750 obr./min, która utrzymuje się do 5500 obr./min. Ważniejszy jest jednak wysoki moment obrotowy na niskich i średnich obrotach, którego maksimum powinno być osiągane już przy 1400 obr./min. Na razie znane są dane dla właśnie tej odmiany, ale w Genewie przedstawi się również koncepcyjne Alfa Romeo MiTo GTA, które otrzyma ten sam silnik, jednak wzmocniony do 169 kW (230 KM).

W Alfa Romeo (na razie 159, Brera) silnik standardowo łączony będzie z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, zaś w Lanciach z 6-biegowym automatem.

Nadzwyczajne osiągi jednostka oferuje dzięki stałemu monitoringowi i optymalizacji parametrów pracy silnika za pośrednictwem dokładnego dawkowania paliwa, pozycji wariatora systemu zmiennych faz rozrządu, dokładnego ustawienia zapłonu czy chwili wtrysku paliwa. W praktyce silnik pracuje bardziej precyzyjnie i bez zbędnych strat, a turbosprężarka szybciej osiąga odpowiednie obroty. W wyniku tego przy 1500 obr./min moment obrotowy jest o 70 % większy niż u innych doładowanych silników o podobnej pojemności. Czas między ruchem pedału gazu i reakcją turbosprężarki zmniejszył się o połowę.

Bezpośredni wtrysk paliwa wyposażony w 7-kanalikowe wtryskiwacze pracuje z ciśnieniem 150 barów. Temperatura w cylindrze obniżana jest przez ulatnianie się wtryskiwanego paliwa, co obniża tendencje do samozapłonu mieszanki. Wysoki stopień sprężania (9,5:1) zwiększa co prawda ryzyko wystąpienia tego zjawiska, ale zarazem przyczynia się do osiągania ponadprzeciętnych osiągów.

Płynnie pracujący system zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych rozszerza możliwości silnika. Nowością jest ściślejsze połączenie pracy tego systemu poprzez jednostkę sterującą z pracą turbosprężarki, co w efekcie zmniejsza tzw. turbodziurę.

Turbosprężarka podłączona jest do nowego układu wydechowego, który wykorzystuje pulsacje ciśnieniowe do zwiększenia momentu obrotowego przy niskich obrotach. Turbosprężarka i układ wydechowy wykonano ze stali odpornej na temperatury do 1020 °C.

Straty wewnętrzne powodowane tarciem udało się w porównaniu do poprzedniej generacji jednostek Twin Spark znacząco obniżyć. W niektórych przypadkach nawet o 65 %.Silnik benzynowy 1.7 Turbo w Alfa Romeo i LanciiModelAlfa Romeo 159Alfa Romeo 159 SWAlfa Romeo BreraLancia DeltaOznaczenie silnika1.8 TBi1.8 TBi1.8 TBi1.8 Di Turbo JetPojemność skokowa [cm3]1742174217421742Cylindrów/zaworów4/44/44/44/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]147 (200)/5000147 (200)/5000147 (200)/5000147 (200)/5000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]320/2000320/2000320/2000320/2000Prędkość maksymalna [km/h]235233235230Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]7,77,97,77,4Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]8,18,38,17,8Masa własna [kg]1430148014301430