Nowa 4-cylindrowa jednostka przeznaczona jest dla najmniejszych modeli Hyundai, a później najprawdopodobniej znajdzie zastosowanie również w samochodach marki Kia.
Nowoczesna konstrukcja w całości wykonana jest z aluminium. Silnik przewidziano do zastosowania na globalnym rynku, dlatego nie zaskakuje, że od razu zaprezentowano jego dwie wersje. Pojemnościowo mniejszy 1,2 l (59 kW/80 KM) przeznaczony jest na rynek indyjski, gdzie Hyundai od października 2007 produkuje i sprzedaje popularny mały model i10. Drugą wersję o pojemności 1,25 l (57 kW/77 KM) przewidziano dla Europy, gdzie silnik musi pełnić bardziej rygorystyczne normy. Producent potwierdził, że jednostka kappa pojawi się pod maską i10 oraz w nowej generacji i20, która zadebiutuje podczas październikowych targów w Paryżu.
Obie wersje dysponują 16-zaworowym rozrządem z hydrauliczną regulacją luzów zaworów i dłuższymi świecami zapłonowymi, które umożliwiły zwiększyć kanaliki z cieczą chłodzącą w najbardziej narażonych miejscach głowicy cylindrów. Konstrukcję, materiały i wykończenie powierzchni ruchomych elementów wybrano tak, by obniżyć tarcie. Rozwiązaniem mającym obniżyć hałas i zużycie paliwa jest również nachylenie pierścieni tłoka, które nie są tym samym ustawione równolegle do wału korbowego. W ten sposób udało się zminimalizować zmiany sił bocznych na tłok. Nowy silnik sterowany jest dwoma 16-bitowymi mikroprocesorami 32 MHz.
Bardzo niska masa silnika i nowoczesna konstrukcja umożliwiły osiągnąć doskonałych wyników w zakresie zużycia paliwa, porównywalnych do europejskiej i japońskiej konkurencji. Model i10 z nowym silnikiem zużywa w cyklu mieszanym zaledwie 5,0 l/100 km emitując 119 g CO2 na km.
Produkcja nowego silnika rozpoczęła się w Korei w zeszłym tygodniu, planowana objętość produkcji wynosi 250 tys. jednostek rocznie.
Silnik Hyundai kappa 1,2 l a 1,25 l - podstawowe dane techniczneSilnik1,2 kappa (Indie)1,25 kappa (Europa)Cylindrów/zaworów4/44/4Układ cylindrówR4R4Pojemność skokowa [cm3]11971248Przygotowanie mieszankiwtrysk przed zawory ssącewtrysk przed zawory ssąceTyp silnikawolnossącywolnossącyRozrządDOHCDOHCNapęd wałków rozrządułańcuchłańcuchStopień sprężania10,5:110,5:1Średnica [mm]7171Skok [mm]75,578,8Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]59 (80)/520057 (77)/6000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]112/4000118/4000Masa [kg]82,4-