- Jaka jest kara za nieprzedłużenie polisy OC na czas w 2025 r.?
- Czy dostanę karę, jeśli nie mam polisy, ale policja mnie nie złapie?
- Co się stanie, jeśli spowoduję wypadek, nie mając ważnej polisy OC?
- Czy muszę mieć OC, jeśli nie jeżdżę swoim samochodem?
- Kiedy umowa OC nie przedłuża się automatycznie?
- Masz OC w tej firmie? Nie odnowi się automatycznie
- Jak sprawdzić, czy moja polisa OC jest ważna?
Każdy pojazd mechaniczny musi mieć polisę OC. Brak ubezpieczenia to ogromne ryzyko nałożenia bardzo dotkliwych kar przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). W 2025 r. stawki są rekordowo wysokie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJaka jest kara za nieprzedłużenie polisy OC na czas w 2025 r.?
Za brak ciągłości w ubezpieczeniu OC kary są uzależnione od czasu, przez który pojazd pozostawał bez ochrony. W przypadku samochodu osobowego w 2025 r. UFG naliczy grzywnę w wysokości:
- 1870 zł przy przerwie do 3 dni,
- 4670 zł przy przerwie od 4 do 14 dni,
- aż 9330 zł przy przerwie powyżej 14 dni.
Zwróćmy uwagę na fakt, że już jeden dzień zwłoki oznacza niemal 2 tys. zł kary, a różnica w jej wysokości między 14., a 15. dniem wynosi niemal 5 tys. zł.
Oczywiście kary obowiązują też dla innych typów pojazdów. Najwięcej zapłacą spóźnialscy właściciele ciężarówek. W ich przypadku powyżej 14 dni zwłoki oznacza 14 tys. zł grzywny.
Czy dostanę karę, jeśli nie mam polisy, ale policja mnie nie złapie?
Brak ciągłości polisy OC zostanie wykryte podczas kontroli policyjnej — to oczywiste. Czy to jedyny sposób weryfikacji? Jasne, że nie. UFG ma przecież bazę wszystkich ubezpieczonych i to Fundusz jest skuteczniejszy w karaniu spóźnialskich niż policja. Ponad 70 proc. przypadków braku polisy OC jest wykrywanych dzięki analizie ewidencji prowadzonej przez UFG. Ten udział wciąż rośnie — Fundusz jest coraz skuteczniejszy.
Co się stanie, jeśli spowoduję wypadek, nie mając ważnej polisy OC?
Brak OC oznacza nie tylko karę finansową za samo nieopłacenie polisy, ale także konieczność pokrycia szkód wynikających z ewentualnej kolizji. Koszty naprawy uszkodzonych pojazdów oraz świadczeń dla poszkodowanych są regulowane najpierw przez UFG, który później domaga się ich zwrotu od sprawcy wypadku. Nazywamy to regresem ubezpieczeniowym. W 2024 r. największy regres, jaki musiał pokryć nieubezpieczony kierowca, wynosił 4,7 mln zł. To oczywiście przypadek ekstremalny, ale i średnia robi wrażenie — w 2023 r. wyniosła 20 tys. zł. Oznacza to, że Kowalski, który nie miał ważnej polisy w 2023 r. i spowodował wypadek, musiał zapłacić średnio 20 tys. za szkody, które spowodował, a dodatkowo był karany standardową stawką za brak ubezpieczenia.
Właściciel pojazdu bez ważnego ubezpieczenia OC może też stracić możliwość uzyskania przyszłych zniżek ubezpieczeniowych.
Czy muszę mieć OC, jeśli nie jeżdżę swoim samochodem?
Warto podkreślić, że obowiązek posiadania OC dotyczy wszystkich pojazdów zarejestrowanych, nawet tych od dawna nieużywanych lub niesprawnych technicznie. Sam fakt, że samochód nie jest wykorzystywany na drogach, nie zwalnia z obowiązku wykupienia polisy. Ponadto niedopełnienie obowiązku skutkuje naliczeniem kary już od dnia, w którym umowa poprzedniej polisy wygasła.
Fundusz działa wielotorowo — wezwania do zapłaty są kierowane do właścicieli, którzy regularnie pozostają bez ważnego OC. Jeśli nie odpowiesz na wezwanie, sprawa trafia do urzędu skarbowego, który może zająć twoje konto bankowe w celu egzekucji należności.
Kiedy umowa OC nie przedłuża się automatycznie?
Nie każdy właściciel auta zdaje sobie sprawę z sytuacji, w której ochrona ubezpieczeniowa nie zostanie automatycznie przedłużona. Takie przypadki obejmują:
- nieopłacenie pełnej składki za istniejącą polisę — w takim wypadku OC obowiązuje do końca wskazanego terminu, ale nie zostaje przedłużone,
- korzystanie z polisy OC poprzedniego właściciela pojazdu — umowa wygasa z chwilą jej zakończenia.
Warto pamiętać szczególnie o tym drugim przypadku. Co prawda sprzedający ma 14 dni od chwili sprzedaży pojazdu na zgłoszenie jego zbycia ubezpieczycielowi, ale de facto często się tak nie dzieje. Po nabyciu auta warto samodzielnie skontaktować się z ubezpieczycielem i sprawdzić:
- czy poprzedni właściciel uregulował płatności związane z polisą (mógł np. podzielić opłatę na raty, których nie opłacił po zbyciu pojazdu);
- czy polisa nie wymaga ponownego przeliczenia (stawki są różne dla różnych kierowców).
Fakt, że niewożenie przy sobie dokumentów, takich jak dowód rejestracyjny lub potwierdzenie zawarcia polisy, nie jest już karane, nie oznacza, że można zaniedbać obowiązek posiadania OC.
Masz OC w tej firmie? Nie odnowi się automatycznie
Najważniejsza informacja dla kierowców, którzy mają ważną polisę OC w firmie DallBog objętej decyzją KNF: mimo zakazu prowadzenia działalności w Polsce, dotychczas zawarte umowy OC pozostają ważne. DallBogg musi nadal wypłacać odszkodowania i rozpatrywać zgłoszenia szkód. To dobra wiadomość. Jest też zła.
Od 17 kwietnia 2025 r. umowy ubezpieczenia w tej firmie nie są już odnawiane automatycznie. Klienci firmy muszą poszukać nowego ubezpieczyciela, aby uniknąć ryzyka jazdy bez obowiązkowego ubezpieczenia.
Jak sprawdzić, czy moja polisa OC jest ważna?
Aby upewnić się, czy posiadane ubezpieczenie OC jest aktualne, kierowcy mogą skorzystać z usług Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Sprawdzenie ważności polisy możliwe jest online na stronie UFG lub osobiście w oddziale Funduszu.