• Łada Xray to samochód spokrewniony z Dacią Sandero. Samochód mierzy 4,17 m długości i 1,8 m szerokości. Produkowany jest od grudnia 2015 roku
  • Pod maską tylko jeden silnik. To benzynowy model 1.8 l o mocy 122 KM. Do wyboru dwie skrzynie pięciostopniowe – manualna i automatyczna
  • Samochód osiąga prędkość maksymalną 180 km/h (skrzynia manualna). Do 100 km/h rozpędza się w 10,9 s.

Łada Xray to nic innego jak podwyższony kompaktowy hatchback. Sam producent określa ten model mianem crossovera. Już bowiem w bazowej wersji Xray wyróżnia się sporym prześwitem (195 mm) i zawieszeniem wzmocnionym specjalnie na rosyjskie drogi. Xray to bowiem konstrukcja spokrewniona z Dacią Sandero znaną także z naszych dróg. I do tego Xray to dość popularny samochód – mieści się w pierwszej 10 najchętniej kupowanych aut. Z wynikiem 26 296 sztuk (pierwsze 9 miesięcy 2018 roku) wyprzedza takie modele jak Skoda Rapid (25 813 egz.), KIA Sportage (24 619 szt.) czy Chevrolet Niva (20 617 sztuk).

W listopadzie w rosyjskich salonach debiutuje najnowsza wersja Xray Cross o jeszcze bardziej bojowym charakterze. Prześwit powiększono bowiem do 215 mm a nadwozie wzbogacono o dodatkowy pakiet plastikowych osłon. Do tego dodano specjalnie opracowane 17 calowe opony Continental (215/50). Na tym jednak nie poprzestano.

Łada chwali się, że specjalnie na potrzeby modelu z serii Cross zaprojektowano nowe ustawienia charakterystyki silnika oraz układu kontroli trakcji. Kierowca będzie mógł wybrać tryb jazdy odpowiedni dla różnych rodzajów nawierzchni czy warunków: śnieg, piasek i błoto. Do tego jeszcze opcja sport.

Łada Xray Cross - wnętrze
Łada Xray Cross - wnętrze

Rosyjska firma szczyci się czymś jeszcze. W materiałach prasowych podkreślono, że Xray Cross po raz pierwszy zyskał takie dodatki jak  regulacja wysokości kierownicy w dwóch kierunkach czy tapicerka ekologiczna. W ramach opcji można będzie zamówić rozszerzony system ogrzewania foteli: obejmuje nie tylko przednie siedzenia ale także tylną kanapę.

Xray Cross to kolejny model Łady wyposażony w system automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku. Pod względem działania układ jest bardzo podobny do europejskiego eCall. W odróżnieniu od europejskiego systemu rosyjskie rozwiązanie bazuje wyłącznie na bazie dawnego radzieckiego systemu ERA-GLONASS.

Łada Xray Cross - selektor trybu jazdy
Łada Xray Cross - selektor trybu jazdy

O ile lista wyposażenia jest dość długa to wybór gamy silników został ograniczony. Xray Cross jest dostępny tylko z jednym benzynowym silnikiem o1.8 l o mocy 122 KM.