Układ komunikacyjny po zachodniej stronie KCK wraz z tunelem drogowym to jedna z największych inwestycji drogowych Krakowa w ostatnich latach. Jej realizację rozpoczęto w 2005 roku. W maju ubiegłego roku przebudowano skrzyżowanie ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej, Pawiej, a także zakończono modernizację ul. Pawiej i Ogrodowej. Następnie oddano do użytku ul. Kurniki i rozpoczęto budowę ul. Nowej Pawiej, od ul. Ogrodowej do węzła al. 29 Listopada. Równolegle realizowane było torowisko tramwajowe wzdłuż ul. Pawiej. Od lutego br. tramwaj dojeżdża do Politechniki Krakowskiej. W międzyczasie, w styczniu tego roku, zakończono budowę ul. Nowy Szlak, na odcinku pomiędzy ul. Warszawską i ul. Nową Pawią.

Największym wyzwaniem konstrukcyjnym inwestycji była budowa tunelu drogowego pod dworcem. Realizacja obiektu planowana była od 30 lat. W latach 70-tych, wraz z rozpoczęciem przebudowy dworca głównego i okolic, wykonano część tunelu. W międzyczasie zmianom uległy normy i standardy budowlane, m.in. w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Spowodowało to konieczność wprowadzenia do tunelu dodatkowych zabezpieczeń i specjalnej sygnalizacji.

Tunel drogowy pod dworcem głównym ma 240 metrów długości i po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, położone w dwóch niezależnych komorach. Łączy ul. Wita Stwosza z ul. Pawią. Korzystając z niego, kierowcy znacząco skrócą czas przejazdu pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią KCK.

Wykonawcą inwestycji wartej ok. 63 mln złotych jest konsorcjum firm Budimex Dromex S.A oraz errovial Agroman S.A.

W ramach Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego pozostał jeszcze do ukończenia tunel linii szybkiego tramwaju od Ronda Mogilskiego do Politechniki Krakowskiej wraz z podziemnym przystankiem w rejonie uczelni. Inwestycja ta ma zostać zakończona do 2009 roku.