Model 205 pojawił się w 1983 roku jako następca mniejszego 104, który był spokrewniony z Citroëna LN. Jednak w przypadku 205 była to już samodzielna konstrukcja Peugeota. W ofercie był model hatchback z nadwoziem trzydrzwiowym, pięciodrzwiowym, kabriolet i wersja użytkowa.Wszystkie miały długość całkowitą 3,70 m. Obok podstawowych silników o pojemności skokowej od 1,0 do 1,4 l i wersji GTI (hatchback) i CTI (kabriolet) z silnikiem 1,6 o mocy 76 kW, w późniejszym okresie pojawiły się także mocniejsze o pojemności skokowej 1,9 l i mocy 88 i 94 kW. Jednostka wysokoprężna o pojemności skokowej 1,8 l, to ponad 1 mln sprzedanych egzemplarzy. Peugeot zaprezentował także wersję Électrique z napędem elektrycznym.
Prawdziwą perełką było 205 Turbo 16. Doładowany silnik o pojemności skokowej 1,8 l i napęd na cztery koła. Homologowana seria miała moc 147 kW, wersja B Grupowa aż 260 kW. W rajdowych mistrzostwach świata 205 T16 odnosił znaczne sukcesy. W latach 1985 i 1986 Peugeot zdobył tytuły wśród kierowców jak i konstruktorów. Po wyłączeniu B Grupy z mistrzostw świata, samochody te odnotowały jeszcze dwa zwycięstwa w rajdzie Dakar 1987 i 1988.
Od początku swojego istnienia Peugeot 205 cieszył się wielkim zainteresowaniem i to nie tylko w rodzimej Francji. W Niemczech uzyskał aż pięć razy z rzędu tytuł "Die besten Autos" w ankiecie czytelników miesięcznika Auto Motor i Sport.
W 1998 roku produkcja modelu 2005 definitywnie została zakończona. Wyprodukowano 5 278 000 egz.Jego następca model 206 tę granice przekroczył dopiero w 2005 roku i stał się najchętniej kupowanym samochodem francuskiej marki wszech czasów, a 205 utrzymuje sie na drugiej pozycji.