Auto Świat Wiadomości Aktualności Najdłuższa autostrada w Polsce trafi w ręce państwa. Jest data. Kierowcy czekają

Najdłuższa autostrada w Polsce trafi w ręce państwa. Jest data. Kierowcy czekają

O miano najdłuższej autostrady w Polsce walkę toczyły dwie drogi szybkiego ruchu. Teraz, kiedy obie zostały już ukończone, łatwo wskazać zwycięzcę. Jest o około 80 km dłuższa. W pojedynku na długość z trasą północ-południe wygrywa wschód-zachód. Mamy kilka ciekawostek. I dwie informacje z serii tych nie najlepszych.

Autostrada A4
Michał Soroko / GDDKiA
Autostrada A4
  • Najdłuższą polską autostradą jest A4, biegnąca od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą, o długości 667 km
  • A4 przebiega przez pięć województw i przecina się z ważnymi trasami, umożliwiając szybki dojazd do wielu regionów Polski. Historia A4 sięga czasów III Rzeszy, gdzie planowana była jako Reichsautobahn, a pierwsze odcinki oddano do użytku w latach 30. XX w
  • Rząd nie planuje przedłużać umowy z obecnym koncesjonariuszem po jej wygaśnięciu w 2027 roku. Rozważane jest uczynienie przejazdu tym strategicznym odcinkiem bezpłatnym
  • Na A4 właśnie ruszył remont, a na kwiecień planowane są podwyżki

Zanim do nich przejdziemy rozstrzygnijmy to od razu. Najdłuższą polską autostradą jest A4. Autostrada A4, łącząca zachód z wschodem naszego kraju, to prawdziwy kręgosłup komunikacyjny Polski. Zaczynając od granicy z Niemcami, przez Wrocław, Gliwice, Katowice, Kraków, aż po Rzeszów, kończy swój bieg na granicy z Ukrainą. Z 667 km długości, autostrada ta nie tylko łączy ważne ośrodki miejskie, ale również wpisuje się w sieć tras europejskich, będąc częścią III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego.

Druga najdłuższa autostrada w kraju traci do A4 około 80 km. Chodzi oczywiście o autostradę A1, która biegnie od Bałtyku i Trójmiasta aż do południowej granicy kraju w Gorzyczkach. Ma 584 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Autostrada A4, czyli kluczowa trasa na południu

Licząca 667 km autostrada A4 przebiega przez pięć województw: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie. Przy trasie leży kilka dużych miast.:

  • Legnica,
  • Wrocław,
  • Opole,
  • Katowice,
  • Kraków,
  • Tarnów,
  • i Rzeszów.

A4 pozwala kierowcom ruszyć także w inne rejony Polski. Przecina się m.in. z S19, S7, A1 i S3. A to sprawia, że szybko można dostać się do Lublina, Warszawy, Łodzi czy Poznania. Albo nawet ruszyć aż nad Bałtyk. Polska sieć dróg szybkiego ruchu robi się coraz gęstsza.

Przeczytaj także: I kto jedzie pierwszy? 10 zagadek ze skrzyżowaniami. Każdy powinien mieć 10/10

Autostrada A4 bez pasa awaryjnego
Autostrada A4 bez pasa awaryjnegoŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Historia autostrady A4

Autostrada A4, kluczowa trasa łącząca zachód z wschodem Polski, ma swoje korzenie w czasach III Rzeszy. Początkowo projektowana jako Reichsautobahn, składała się z dwóch segmentów: RAB 9 z Berlina do Wrocławia oraz RAB 29 z Wrocławia przez Opole, Gliwice do Bytomia. W momencie zakończenia II wojny światowej na terenie Polski funkcjonowały jedynie fragmenty przyszłej A4, w tym odcinki Krzywa – Legnica, Legnica – Wrocław (Bielany Wrocławskie) oraz Gliwice – Bytom, które w sumie liczyły 103,3 km.

Już w 1936 roku oddano do użytku pierwszy odcinek Krzywa – Legnica, a rok później kolejny fragment Golnice – Krzyżowa – Krzywa. Prace budowlane trwały również na innych odcinkach, w tym jednojezdniowych Wrocław (Bielany Wrocławskie) – Brzeg oraz Ujazd – Gliwice. Niektóre z nich, jak Owczary – Nogowczyce, nie zostały ukończone, a prace na trasie Zgorzelec – Bolesławiec były widoczne aż do momentu rozpoczęcia budowy nowej autostrady na początku XXI wieku.

Autostrada ta przetrwała bez większych zmian aż do lat 90. XX wieku. Nawierzchnia, wykonana z betonowych płyt odlewanych na miejscu, z czasem uległa deformacji. Teraz trasa jest oczywiście odnowiona, ale czeka ją jeszcze jedna kluczowa inwestycja. Chodzi o kluczowy odcinek między Krakowem a Katowicami.

Przeczytaj także: Na autostradzie A4 bez zmian. Ruszył remont, zaraz podwyżka opłaty za przejazd. Dwie daty

Autostrada A4 bez pasa awaryjnego
Autostrada A4 bez pasa awaryjnegoKatarzyna Prusakiewicz / Auto Świat

Duże zmiany na A4 między Krakowem a Katowicami

Kluczowym odcinkiem autostrady A4 jest niewątpliwie fragment między Katowicami a Krakowem. To tutaj, jak podaje Stalexport – koncesjonariusz tego odcinka, codziennie przewija się blisko 47 tys. pojazdów, z czego prawie 39 tys. to samochody osobowe. Ten fragment autostrady jest najbardziej oblegany w Polsce, co świadczy o jego ogromnym znaczeniu dla ruchu krajowego.

Rząd nie planuje przedłużać umowy z obecnym koncesjonariuszem po jej wygaśnięciu w 2027 roku. Rozważane jest uczynienie przejazdu tym strategicznym odcinkiem bezpłatnym. Rządzący dostrzegają rosnące natężenie ruchu na A4 i planują zwiększenie przepustowości trasy. Rozważana jest rozbudowa odcinka między Katowicami a Krakowem o dodatkowy, trzeci pas ruchu w obu kierunkach, co z pewnością poprawiłoby komfort podróżowania tą trasą.

Autostrada A4
Autostrada A4GDDKiA

Co się dzieje na A4 w 2025 r.?

W marcu ruszyły kolejne prace modernizacyjne. Operator obiecuje, że nie będą miały większego wpływu na przepustowość trasy.

Aktualnie na odcinku Katowice – Kraków (i analogicznie w drugim kierunku) opłaty pobierane są w dwóch miejscach – Mysłowicach i Balicach. Na każdej bramce kierowcy samochodów osobowych (kategoria 1) płacą po 16 zł, co daje łączny rachunek w wysokości 32 zł. Od kwietnia ta kwota ma wzrosnąć do 34 zł.

Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji