Auto Świat Wiadomości Aktualności Najdłuższa autostrada w Polsce trafi w ręce państwa. Jest data. Kierowcy czekają

Najdłuższa autostrada w Polsce trafi w ręce państwa. Jest data. Kierowcy czekają

O miano najdłuższej autostrady w Polsce walkę toczyły dwie drogi szybkiego ruchu. Teraz, kiedy obie zostały już ukończone, łatwo wskazać zwycięzcę. Jest o około 80 km dłuższa. W pojedynku na długość z trasą północ-południe wygrywa wschód-zachód. Mamy kilka ciekawostek. I dwie informacje z serii tych nie najlepszych.

Autostrada A4
Autostrada A4Michał Soroko / GDDKiA
  • Najdłuższą polską autostradą jest A4, biegnąca od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą, o długości 667 km
  • A4 przebiega przez pięć województw i przecina się z ważnymi trasami, umożliwiając szybki dojazd do wielu regionów Polski. Historia A4 sięga czasów III Rzeszy, gdzie planowana była jako Reichsautobahn, a pierwsze odcinki oddano do użytku w latach 30. XX w
  • Rząd nie planuje przedłużać umowy z obecnym koncesjonariuszem po jej wygaśnięciu w 2027 roku. Rozważane jest uczynienie przejazdu tym strategicznym odcinkiem bezpłatnym
  • Na A4 właśnie ruszył remont, a na kwiecień planowane są podwyżki

Zanim do nich przejdziemy rozstrzygnijmy to od razu. Najdłuższą polską autostradą jest A4. Autostrada A4, łącząca zachód z wschodem naszego kraju, to prawdziwy kręgosłup komunikacyjny Polski. Zaczynając od granicy z Niemcami, przez Wrocław, Gliwice, Katowice, Kraków, aż po Rzeszów, kończy swój bieg na granicy z Ukrainą. Z 667 km długości, autostrada ta nie tylko łączy ważne ośrodki miejskie, ale również wpisuje się w sieć tras europejskich, będąc częścią III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego.

Druga najdłuższa autostrada w kraju traci do A4 około 80 km. Chodzi oczywiście o autostradę A1, która biegnie od Bałtyku i Trójmiasta aż do południowej granicy kraju w Gorzyczkach. Ma 584 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Autostrada A4, czyli kluczowa trasa na południu

Licząca 667 km autostrada A4 przebiega przez pięć województw: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie. Przy trasie leży kilka dużych miast.:

  • Legnica,
  • Wrocław,
  • Opole,
  • Katowice,
  • Kraków,
  • Tarnów,
  • i Rzeszów.

A4 pozwala kierowcom ruszyć także w inne rejony Polski. Przecina się m.in. z S19, S7, A1 i S3. A to sprawia, że szybko można dostać się do Lublina, Warszawy, Łodzi czy Poznania. Albo nawet ruszyć aż nad Bałtyk. Polska sieć dróg szybkiego ruchu robi się coraz gęstsza.

Przeczytaj także: I kto jedzie pierwszy? 10 zagadek ze skrzyżowaniami. Każdy powinien mieć 10/10

Autostrada A4 bez pasa awaryjnego
Autostrada A4 bez pasa awaryjnegoŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Historia autostrady A4

Autostrada A4, kluczowa trasa łącząca zachód z wschodem Polski, ma swoje korzenie w czasach III Rzeszy. Początkowo projektowana jako Reichsautobahn, składała się z dwóch segmentów: RAB 9 z Berlina do Wrocławia oraz RAB 29 z Wrocławia przez Opole, Gliwice do Bytomia. W momencie zakończenia II wojny światowej na terenie Polski funkcjonowały jedynie fragmenty przyszłej A4, w tym odcinki Krzywa – Legnica, Legnica – Wrocław (Bielany Wrocławskie) oraz Gliwice – Bytom, które w sumie liczyły 103,3 km.

Już w 1936 roku oddano do użytku pierwszy odcinek Krzywa – Legnica, a rok później kolejny fragment Golnice – Krzyżowa – Krzywa. Prace budowlane trwały również na innych odcinkach, w tym jednojezdniowych Wrocław (Bielany Wrocławskie) – Brzeg oraz Ujazd – Gliwice. Niektóre z nich, jak Owczary – Nogowczyce, nie zostały ukończone, a prace na trasie Zgorzelec – Bolesławiec były widoczne aż do momentu rozpoczęcia budowy nowej autostrady na początku XXI wieku.

Autostrada ta przetrwała bez większych zmian aż do lat 90. XX wieku. Nawierzchnia, wykonana z betonowych płyt odlewanych na miejscu, z czasem uległa deformacji. Teraz trasa jest oczywiście odnowiona, ale czeka ją jeszcze jedna kluczowa inwestycja. Chodzi o kluczowy odcinek między Krakowem a Katowicami.

Przeczytaj także: Na autostradzie A4 bez zmian. Ruszył remont, zaraz podwyżka opłaty za przejazd. Dwie daty

Autostrada A4 bez pasa awaryjnego
Autostrada A4 bez pasa awaryjnegoKatarzyna Prusakiewicz / Auto Świat

Duże zmiany na A4 między Krakowem a Katowicami

Kluczowym odcinkiem autostrady A4 jest niewątpliwie fragment między Katowicami a Krakowem. To tutaj, jak podaje Stalexport – koncesjonariusz tego odcinka, codziennie przewija się blisko 47 tys. pojazdów, z czego prawie 39 tys. to samochody osobowe. Ten fragment autostrady jest najbardziej oblegany w Polsce, co świadczy o jego ogromnym znaczeniu dla ruchu krajowego.

Rząd nie planuje przedłużać umowy z obecnym koncesjonariuszem po jej wygaśnięciu w 2027 roku. Rozważane jest uczynienie przejazdu tym strategicznym odcinkiem bezpłatnym. Rządzący dostrzegają rosnące natężenie ruchu na A4 i planują zwiększenie przepustowości trasy. Rozważana jest rozbudowa odcinka między Katowicami a Krakowem o dodatkowy, trzeci pas ruchu w obu kierunkach, co z pewnością poprawiłoby komfort podróżowania tą trasą.

Autostrada A4
Autostrada A4GDDKiA

Co się dzieje na A4 w 2025 r.?

W marcu ruszyły kolejne prace modernizacyjne. Operator obiecuje, że nie będą miały większego wpływu na przepustowość trasy.

Aktualnie na odcinku Katowice – Kraków (i analogicznie w drugim kierunku) opłaty pobierane są w dwóch miejscach – Mysłowicach i Balicach. Na każdej bramce kierowcy samochodów osobowych (kategoria 1) płacą po 16 zł, co daje łączny rachunek w wysokości 32 zł. Od kwietnia ta kwota ma wzrosnąć do 34 zł.

Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków