• Stylizacja samochodów powoduje, że koła stają się coraz większe i cięższe, co wpływa negatywnie na zwinność samochodu, komfort jazdy i osiągi. Dlatego firmy są zmuszone inwestować w kosztowne projekty kompozytowych felg. 
  • Już dzisiaj Polacy są 10. największym eksporterem części i akcesoriów na świecie.
  • Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce wciąż się podnosi. Według raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i Frost & Sullivan - w 2017 roku wyniosła ona 84,3 mld zł. To o ponad 7 mld więcej niż rok wcześniej.

Felgi wykonane z kompozytu węglowego według projektu Fibratech są lżejsze o 14 proc. i sztywniejsze o 30 proc.od aluminiowych. Założyciele spółki, Michał Smentoch, dr inż. Michał Sobolewski i dr inż. Claus Bayreuther prognozują, że rynek felg kompozytowych ma ogromny potencjał wzrostu. W 2017 roku w projekt zainwestował fundusz Alfabeat i rozpoczęły się prace badawczo-rozwojowe. Prototyp doceniono m.in w ostatniej edycji konkursu “Orzeł innowacji - Startup”, gdzie zwyciężył w kategorii “Przełomowa technologia”.

Nawiększy wybór felg aluminiowych w najniższych cenach - wszystkie rozmiary, wszystkich producentów - sprawdź teraz!

Foto: Mat. producenta
Fibratech

Obecnie coraz więcej firm produkujących sportowe samochody jak choćby Koenigsegg, czy Porsche wprowadza do sprzedaży felgi kompozytowe. Niska masa koła jest niezwykle istotna nie tylko w samochodach sportowych, ale również w popularnych SUV-ach, czy przyszłościowych autach elektrycznych. Obecnie koła stają się coraz większe i cięższe, co wpływa negatywnie na zwinność samochodu, komfort jazdy, osiągi i spalanie. Dlatego firmy inwestują w kosztowne projektykompozytowych felg. 

Twórcy Fibratech wspierani przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju opracowali autorską strukturę tekstyliów kompozytowych. Rozwiązanie zakłada ułożenie włókien węglowych w taki sposób, by odpowiadały rozkładowi sił oddziałujących na felgę w trakcie jazdy. Pozwala to na lokalne i kontrolowane wzmacnianie struktury obręczy. To z kolei przekłada się na obniżenie masy felgi, która na etapie masowej produkcji ma ważyć około 8.5 kg (dla rozmiaru 20’’ x 10’’) - czyli 15% mniej niż najlżejsze istniejące na świecie felgi (aluminiowe kute). Dzięki takiej konstrukcji koła Fibratech koszt produkcji i masa mają być bardzo konkurencyjne. 

Foto: Mat. producenta
Fibratech

Najpierw pomysłodawcy będą chcieli skupić się na konkurowaniu ceną z producentami kutych felg aluminiowych. Wraz z rosnącą optymalizacją produkcji i przewidywanym spadkiem cen włókien węglowych i żywicy możliwe będzie osiągnięcie ceny niższej niż w wypadku felg kutych. Docelowo felgi mają kosztować ok. 700 euro za sztukę, czyli ok. pięć razy mniej niż podobne produkty dostępne obecnie na rynku. Felgi mają trafić do fabryk na tzw. pierwszy montaż, czyli z przeznaczeniem do zamontowania w nowych pojazdach. Założyciele stworzą również ofertę obręczy na tzw. aftermarket pod własną marką Fibratech. 

W 2016 roku wyprodukowano 410 mln felg. Według Global Market Insight w 2024 roku rynek osiągnie wartość 105 mld dolarów. Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce wciąż się podnosi. Według raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i Frost & Sullivan - w 2017 roku wyniosła ona 84,3 mld zł. To o ponad 7 mld więcej niż rok wcześniej. Nasz kraj może stać się zapleczem motoryzacyjnym Europy. Już dzisiaj Polacy są 10. największym eksporterem części i akcesoriów na świecie. W raporcie Agencji Rozwoju Przemysłu możemy przeczytać, że branża odpowiada za ok. 8 proc. PKB, a rozwój nowych technologii może przyczynić się do jeszcze szybszego wzrostu tej gałęzi przemysłu. Ponadto, w ciągu ostatnich lat, Polska wyróżniała się na tle innych krajów Europy Środkowej, przyciągając bezpośrednie zagraniczne inwestycje do sektora zajmującego się produkcją części i komponentów motoryzacyjnych.

Nawiększy wybór felg aluminiowych w najniższych cenach - wszystkie rozmiary, wszystkich producentów - sprawdź teraz!