Jednak po 8 latach od debiutu przyszła pora na radykalne zmiany. Octavia II zbudowana została na płycie podłogowej nowego Golfa V oraz Audi A3. Pozwoliło to na znaczne powiększenie wymiarów auta. W stosunku do dotychczasowego modelu nowa Octavia jest dłuższa o 65 mm, szersza o 38 mm i wyższa o 31 mm. Rozstaw osi zwiększono o 66 mm, co wpłynęło na odczuwalne powiększenie przedziału pasażerskiego, szczególnie przestrzeni na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. Znaczne powiększenie wnętrza nie odbyło się kosztem pojemnościbagażnika, który w starym modelu należał do największych w klasie (528 l). Nowa Octavia oferuje teraz w bagażniku 560 l (1350 po złożeniu tylnych oparć).Ale nie tylko większe wymiary, obszerne wnętrze i pojemny bagażnik są atutami nowej Octavii.Bogate wyposażenie, dużo schowkówZ zewnątrz Octavię II dość łatwo odróżnić od dotychczas produkowanego modelu m.in. po zmienionych reflektorach, innej masce, większych lampach tylnych oraz kierunkowskazach umieszczonych w lusterkach zewnętrznych. Tablica rozdzielcza przypomina tę, którą zastosowano w Golfie V: po lewej duży obrotomierz, po prawej tej samej wielkości prędkościomierz, nad nimi wskaźniki temperatury oleju i stanu paliwa. Wszystko bardzo czytelne. Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, do tego regulacja wysokości fotela kierowcy - dzięki temu każdy kierowca, czy to mały czy "wielkolud", znajdzie dla siebie optymalną pozycję. Charakterystyczna dla nowej Octavii jest duża liczba schowków. Prawdopodobnie projektant wnętrza wiele razy podróżował z dziećmi i wie, jaki to stres dla kierowcy, kiedy nie może pochować przewalających się we wnętrzu w czasie jazdy drobiazgów. W Octavii zaprojektowano schowki w drzwiach przednich i tylnych (z miejscem na litrową butelkę), pod deską rozdzielczą przed fotelem pasażera z przodu, pod podłokietnikiem, w desce rozdzielczej po lewej stronie kierownicy. Jest też szuflada pod przednim fotelem pasażera (wyższe wersje wyposażeniowe) oraz kieszenie przy fotelach. Przy lusterku wstecznym mały schowek na okulary.Na pochwałę zasługują fotele; mają duży zakres regulacji wzdłużnej, a w przednich można ustawiać wysokość. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi pasażerowie na tylnej kanapie już nie będą narzekać na brak miejsca na nogi.Najbardziej odczuwalna podczas jazdy nową Octavią jest zmiana zawieszenia. Stary model ma z tyłu proste rozwiązanie w postaci belki skrętnej, w nowym zastosowano zawieszenie wielowahaczowe (takie jak w Golfie V). Zmiana jest kolosalna. Auto prowadzi się znakomicie, nawet przy dużych prędkościach nie pochyla się na zakrętach, lekko zacieśnia zakręt przy ujęciu gazu. Cztery benzynowe i dwa diesleDo pierwszej jazdy testowej wybraliśmy wersję z silnikiem benzynowym 1.6/102 KM. Jest to sprawdzona jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa do kanału dolotowego. Na pierwszym biegu pozwala uzyskać prędkość 45 km/h, na "dwójce" 85 km/h, na trzecim rozpędza Octavię do 135 km/h, a na "czwórce" pozwala osiągnąć 175 km/h. Za każdym razem obrotomierz "wykręcał" się do 6500 obr./min. Ta jednostka zapewnia średnie osiągi (patrz tabela), prawdopodobnie będzie chętnie wybierana przez większość kupujących ze względu na dobry stosunek ceny do osiągów. Równie dużą popularność wróżymy Octavii z silnikiem Diesla 1.9/105 KM. Tę wersję można polecić osobom pokonującym rocznie co najmniej 30 tys. km. Wersje mocniejsze (benzynowe i diesle) są oczywiście bardziej dynamiczne, ale wybierając je, trzeba się liczyć z dużo większymi kosztami zakupu. Nie polecamy natomiast wersji podstawowej 1.4/75 KM. Jak na tak dużą limuzynę ważącą (na pusto) 1230 km jest po prostu za słaba. No, chyba że ktoś potrzebuje dużego auta, ale lubi bardzo powolną, spokojną jazdę w stylu "emeryt na wakacjach".Octavia II w polskich salonach Skody pojawi się w połowie sierpnia we wszystkich wersjach wyposażeniowych i silnikowych. Cenę poznamy dopiero na początku sierpnia. W Czechach wersja 1.4/75 KM Classic kosztuje 424 900 koron, czyli ok. 60 250 zł. Octavia I będzie oferowana równolegle do końca 2005 r.
Galeria zdjęć
Przemyślana w szczegółach
Przemyślana w szczegółach
Przemyślana w szczegółach
Przemyślana w szczegółach