Można przerobić ciężarowy samochód na osobowy. Dozwolone jest również przekwalifikowanie używanego auta osobowego na ciężarowe. Jednak w tym przypadku ustawodawca, modyfikując przepisy, pamiętał o fiskusie. Homologacja pojazdu pozostaje niezmieniona. To oznacza, że nie można odliczyć 22 proc. podatku VAT od ceny zakupu. Demontaż "kratki"Przerabiania samochodów zabroniono ustawą z dnia 1 stycznia 2002 roku. Obecne przepisy zezwalają na usunięcie kratki oddzielającej przestrzeń bagażową od osobowej. Jednak dotyczy to tylko tych samochodów, w których modyfikacji konstrukcyjnych dokonano przed końcem 2001 roku. Tak więc, jeśli auto zostało kupione w salonie dilerskim jako osobowe, a następnie przerobione przed końcem 2001 roku na ciężarowe, obecne przepisy zezwalają na jego przeróbkę. Również samochody z fabryczną homologacją ciężarową mogą zostać przebudowane. Zwróciliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem, dlaczego wprowadzono powyższe zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Niestety nie otrzymaliśmy odpowiedzi.Okazuje się, że z zapisem ustawy z 17 stycznia 2003 roku nie zdążyły się jeszcze zapoznać niektóre stacje diagnostyczne i wydziały komunikacji. Dlatego z decyzją zmiany konstrukcji auta lepiej jeszcze chwilę zaczekać.Nasz Czytelnik z Olsztyna Krzysztof Grudziński chciał w lutym br. zmienić konstrukcję swojego Audi 100. W wydziale komunikacji powiedziano mu, że najpierw musi odnaleźć warsztat, który świadczy tego typu usługi, zaznaczając jednak, że w województwie warmińsko-mazurskim takiego nie ma! Następnie należy udać się do stacji diagnostycznej. Tutaj pracownik był całkowicie zaskoczony na wieść o przeprowadzanych zmianach konstrukcji pojazdu i polecił konsultację u rzeczoznawcy. Ten ponownie odesłał do wydziału komunikacji. Od czego zacząć?Według Andrzeja Bogdanowicza, dyrektora Departamentu Transportu przy MI, na początku należy ustalić, czy warsztat, w którym ma być zmieniona konstrukcja samochodu, ma zarejestrowaną działalność gospodarczą w zakresie "obsługa i naprawa pojazdów". Użyte elementy wyposażenia (pasy bezpieczeństwa itp.) muszą mieć homologację producenta auta. O fakcie zmian konstrukcyjnych pojazdu trzeba powiadomić wydział komunikacji, który zleci badanie techniczne. Jeśli auto odpowiada warunkom technicznym, jego właściciel powinien otrzymać nowy dowód rejestracyjny z odpowiednim wpisem.
Przerabianie aut
D obra wiadomość dla właścicieli aut z "kratką". W zapisie ustawy zabranijącym zmian konstrukcyjnych zezwolono na pewne odstępstwa.