Logo
WiadomościAktualnościPrzeterminowane poduszki?

Przeterminowane poduszki?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Z wnikliwej lektury instrukcji obsługi samochodu można dowiedzieć się wielu czasem zaskakujących rzeczy. Na przykład tego, że w aucie trzeba wymieniać poduszki powietrzne.

Przeterminowane poduszki?
Auto Świat
Przeterminowane poduszki?

Tak, to nie pomyłka! W wielu samochodach airbagi mają określony "termin przydatności". Dla większości kierowców jest to spora niespodzianka. Dla pracowników warsztatów również. W wielu autoryzowanych serwisach nikt nie słyszał o tym, żeby ktokolwiek zażyczył sobie wymiany poduszki powietrznej wy-łącznie z powodu jej wieku. Dzieje się tak pomimo wyraźnych wskazówek zawartych w instrukcjach, a często nawet rzucających się w oczy naklejek umieszczonych na samochodzie. Trudno się temu dziwić - w przypadku wiekowych aut koszt takiej operacji może przekroczyć ich wartość rynkową.Przeważnie wymianę airbagów zaleca się po upływie 10--15 lat od daty produkcji. W takim wieku niewiele samochodów trafia jeszcze na regularne przeglądy do autoryzowanych stacji.Kontrolka to za małoDlaczego należy wymieniać pirotechniczne systemy zabezpieczeń? Poza widoczną częścią znajdującą się w kierownicy lub na desce rozdzielczej składają się one z modułów sterujących wraz z okablowaniem. Podzespoły elektroniczne mają obwody diagnostyczne kontrolujące nieustannie sprawność systemu. Jakakolwiek usterka powinna spowodować profilaktyczne odłączenie poduszki oraz zapalenie lampki ostrzegawczej na desce rozdzielczej. Usterki odnotowywane są w pamięci urządzenia i mogą być odczytywane przy pomocy komputera diagnostycznego. Czasem jednak nawet najbardziej wyrafinowane systemy elektroniczne zawodzą. Znane są przypadki, kiedy poduszka była niesprawna, a mimo to nie zapaliła się kontrolka. Sporadycznie poduszki "odpalają" nawet bez powodu. W tym roku amerykański Ford wezwał do warsztatów właścicieli ponad 400 tys. samochodów właśnie w celu usunięcia usterki mogącej powodować nieuzasadnioną aktywację poduszek powietrznych. Również europejskie firmy dosyć często zmuszone są do przeprowadzania akcji serwisowych w związku z niesprawnymi airbagami. Nieprawidłowe działanie systemów pirotechnicznych może stanowić śmiertelne niebezpieczeństwo dla pasażerów. Bomba w aucieNajbardziej niebezpieczny element całego systemu stanowią generatory gazowe. Są to niewielkie ładunki wybuchowe wraz ze sterowanymi elektronicznie zapalnikami. W ciągu kilku lat airbagi przestały być czymś nadzwyczajnym, spotyka się je w niemal każdym nowym aucie. Dlatego zabawnie brzmi dziś informacja, że 20 lat temu, kiedy poduszki powietrzne po raz pierwszy pojawiły się w samochodach sprzedawanych w Niemczech, ich właściciele musieli podpisywać oświadczenie, że są świadomi, że wraz z samochodem stali się właścicielami pewnej ilości niebezpiecznego materiału wybuchowego!Gazy powstające w trakcie eksplozji precyzyjnie dobranej dawki materiału wybuchowego napełniają poduszkę powietrzną w ciągu ok. dwudziestutysięcznych części sekundy. Istnieje pewne ryzyko, że zawarte w ładunkach składniki organiczne mogą z czasem ulegać rozpadowi. Na początku lat 90., kiedy poduszki powietrzne stawały się coraz popularniejsze, brakowało praktycznych doświadczeń dotyczących trwałości substancji zawartych w generatorach gazowych. Po kilkunastu latach masowego stosowania tej technologii w przemyśle samochodowym okazuje się, że obawy o żywotność airbagów były całkowicie nieuzasadnione. Wszystko też wskazuje na to, że producenci samochodów powoli wycofują się z zaleceń dotyczących okresowej wymiany poduszek. Ze zdobytych już doświadczeń wynika, że poduszki mogą zachowywać swoje właściwości nawet przez ponad 25 lat. Niewiele samochodów dożywa tak sędziwego wieku. Już teraz nieograniczone zaufanie do trwałości systemów pirotechnicznych mają m.in: BMW, Honda, Kia, Mazda, Mitsubishi, Opel, Porsche, Saab, Smart, Subaru, Toyota i VW. Producenci wymagają jedynie okresowej kontroli systemu i jeśli wszystko działa prawidłowo, nie trzeba dokonywać wymiany. Zresztą we współcześnie produkowanych samochodach odnowienie wszystkich elementów pirotechnicznych (nawet czterech poduszek powietrznych i napinaczy pasów) wiązałoby się z dużymi kosztami (patrz tabela). Dlatego też często auta, w których opłacałoby się naprawiać karoserię po wypadku, uzyskują status "szkody całkowitej". Airbagów nie opłaca się wymieniać także w starszych pojazdach. Znakomita większość importowanych aut powypadkowych zamiast poduszek powietrznych ma atrapy.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: