Przypominamy wydanie "Auto Świata" z 1997 r. Jedną z gwiazd numeru był Citroen Xsara
Numer 31 "Auto Świata" ukazał się w połowie wakacji 1997 r. Liczył 40 stron i kosztował 1,80 zł. Jedną z gwiazd numeru – nietypową, bo w dziale Używane – był Chevrolet Corvette 5.7. Drugą był – po raz pierwszy tak dokładnie opisany – Citroen Xsara.
Foto: Auto Świat
Chevrolet Corvette 5.7
W drugiej połowie lat 90. docierały do Polski używane egzemplarze z USA. Opisywaliśmy 4. generację modelu (na rynku od 1984 r.). 10-letnie Corvetty kosztowały 40-50 tys. zł, a więc tyle, ile np. 5-letnie BMW czy Mercedesy. Kupowali je amatorzy amerykańskiej motoryzacji, traktując Corvette jako drugie auto w rodzinie, przeznaczone do zabawy raczej letnią porą. Zaskakujące były "nie kosmiczne" koszty części zamiennych i do przyjęcia koszty eksploatacji (ale bez ubezpieczeń, które były bardzo wysokie). Corvette miała silnik 5.7 litra o mocy 243 KM, do "setki" rozpędzała się w 6,7 s. Zachwycaliśmy się autem, ale skrytykowaliśmy jego wnętrze.
Foto: Auto Świat
Citroen Xsara
Na dwa miesiące przed salonem samochodowym we Frankfurcie przedstawiliśmy Citroëna Xsarę. To była następczyni modelu ZX. Z poprzednika przejęła tylną skrętną oś, ale stylistycznie była zupełnie inna. Na początek, tuż po frankfurckiej premierze, w sprzedaży miała pojawić się wersja 5-drzwiowa. Atutem nowego modelu miały być: przestronny 408-litrowy bagażnik, komfort i bezpieczeństwo (4 poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa oraz wzmocnienia w drzwiach). Xsara miała być oferowana z sześcioma rodzajami silników benzynowych i Diesla o mocach od 75 do 167 KM. Podkreślaliśmy, że mierząca 4,17 m długości Xsara ma przestronne wnętrze, jedno z największych w tej klasie aut. Zapowiadaliśmy także wersję 3-drzwiową oraz kombi, a także minivana. Citroën Xsara produkowany był do roku 2006. Zastąpił go model C4.
Foto: Auto Świat
Peugeot 306 kombi
W drugiej połowie lat 90. w Polsce coraz bardziej popularne stawały się auta z nadwoziem kombi. Wynikało to z potrzeby rynku i z bogatej oferty tego typu aut. Do wyboru były m.in.: Opel Astra Caravan, Ford Escort kombi, Toyota Corolla Wagan, Suzuki Baleno Wagon, Skoda Felicia kombi. Zapowiadaliśmy kolejnego kombiaka – Peugeota 306. Auto moało4344 mm długości, a bagażnik oferował 442 l pojemności (po rozłożeniu kanapy 1512 l). To był średni wynik na tle konkurencji. 306 kombi miał być oferowany z czterema rodzajami silników – dwoma benzynowymi i dwoma Diesla (moce 71-90 KM.
Foto: Auto Świat
Opel Vectra
Zapowiadaliśmy test długodystansowy Opla Vectry 1.6 16V. Auto do testu przekazał GM Poland, mieliśmy nim przejechać 30 tys. km. Taki dystans pozwalał na poznanie zalet i wad auta oraz ujawnienie wszelkich niedomagań. Testowa Vectra wyposażona była w 16-zaworowy silnik benzynowy 1.6 l o mocy 100 KM. Pozwalał on rozpędzić się do 188 km/h a do "setki" w 12,7 s. Wyposażenie było dość bogate: ABS, poduszka powietrzna dla kierowcy, wspomaganie kierownicy, centralny zamek. Dodatkowo Vectra miała klimatyzację, radio i elektrycznie sterowane szyby. Cena podstawowa Vectry – 52 tys. zł. Wrażenia po pierwszych przejechanych kilometrach były bardzo pozytywne.
Foto: Auto Świat
Auto Świat nr 31, 30 lipca 1997
Poza tym w numerze 30 z 31 lipca 1997 r. przedstawiliśmy topową wersję BMW 323 ti o mocy 170 KM, zapowiadaliśmy większy podatek akcyzowy na paliwa, co miało spowodować wzrost ceny litra benzyny bezołowiowej do... 2 złotych. Przedstawiliśmy także 3 modele Renault z fabryczną instalacją LPG, testowaliśmy Fiata Punto ELX 85 16V, zamieściliśmy obszerne porównanie 4 samochodów coupé: Lancię k, Mercedesa CLK Peugeota 406 i Volvo C70. W dziale Porady przedstawiliśmy popełniane wówczas najczęściej przez kierowców błędy na autostradach. W dziale Używane oprócz opisanej już Corvette przedstawiliśmy także rodzimego Fiata 125p.
Wisienką na torcie numeru był reportaż ze zlotu motocyklistów Tourist Trophy na wyspie Man. Zlot trwa co roku 2 tygodnie, bierze w nim udział 40 tyś. motocyklistów, którzy nie tylko jeżdżą bardzo szybko, ale często "na golasa".