Pojazdy wojskowe bywają fascynujące, nie tylko dla pasjonatów wojskowości. Buduje się je często w sposób bezkompromisowy i bez patrzenia na koszty, mimo że na współczesnym polu walki ich "przeżywalność" jest niewielka. Starsze pojazdy wojskowe, w czasach pokoju, po zakończeniu aktywnej służby, trafiają do magazynów, czasami na kilkanaście, a nawet na kilkadziesiąt lat, a później trafiają często nie do hut, a w ręce pasjonatów, którzy tylko czekają na takie okazje. Gdzie, poza wojskowymi magazynami "zapasów nienaruszalnych" znaleźć można perełki takie, jak np. ciężarówki czy prawdziwe auta terenowe o przebiegach liczonych nie w setkach tysięcy, a w zaledwie setkach kilometrów.
Ci, którzy byli w wojsku, mają łatwiej, przynajmniej z odpowiedzią na część pytań naszego quizu. Pod warunkiem że służbę odbyli niedawno, bo w ostatnich latach dużo się w sprzęcie używanym przez wojsko zmieniło, choć nadal armia korzysta też niekiedy z konstrukcji o kilkudziesięcioletnim stażu. Interesujesz się pojazdami wojskowymi? Sprawdź, czy potrafisz je rozpoznać.
Rozpocznij quiz
Ten pojazd, w różnych wersjach i odmianach, znajduje się na wyposażeniu Wojska Polskiego od początku lat 90. aż do dziś. Jego nazwa to:
Poprawna odpowiedź: Tarpan Honker przez wiele lat był podstawowym pojazdem terenowym polskiej armii.
Wojsko Polskie używało Honkerów w najróżniejszych wersjach i pochodzących od kilku wytwórców, bo prawa do tego modelu kilkukrotnie zmieniały właściciela: od FSR Polmo Poznań, przez Daewoo, Andoria-Mot, Intral, DZT–Tymńscy.
Ten kołowy opancerzony pojazd rozpoznawczy to:
Poprawna odpowiedź: BRDM-2 to produkowany od lat 60., radziecki pojazd opancerzony, który wciąż jest używany w wielu krajach świata. W latach 90. BRDM-y używane przez Wojsko Polskie zostały poddane licznym modernizacjom, na bazie tej konstrukcji powstał pojazd opancerzony Żbik.
Ten kołowy transporter opancerzony używany przez Wojsko Polskie to:
Poprawna odpowiedź: KTO Rosomak
KTO Rosomak to produkowany w Polsce transporter, który powstał na bazie konstrukcji stworzonej przez fińską firmę Patria.
Star 66 był pierwszą terenową ciężarówką produkowaną w Polsce po II WŚ. Pojazd ten w pierwotnej wersji napędzany był silnikiem:
Poprawna odpowiedź: Benzynowym, 6-cylindrowym o mocy 105 KM.
Słaby silnik benzynowy był jedną z największych wad tego modelu, który i tak uchodził za jedną z lepszych konstrukcji z tamtych lat.
Mercedesy klasy G używane przez Wojsko Polskie są wyposażone w silniki:
Poprawna odpowiedź: Wojskowe "gelendy" napędzane są silnikami Diesla.
W czasach PRL-u ten model przez wiele lat był podstawowym autem terenowym LWP i Milicji Obywatelskiej, ale pozostał w służbie także po 1989 roku. Jego nazwa to:
Poprawna odpowiedź: UAZ 469
To jeden z nowszych nabytków Wojska Polskiego. Jest to:
Poprawna odpowiedź: Oshkosh M-ATV
Szczególnie straż graniczna i wojska specjalne potrzebują często niewielkich pojazdów o wysokich zdolnościach terenowych. Ten widoczny na zdjęciu to:
Poprawna odpowiedź: Polaris XP4 RZR 1000
Z tych ciężkich motocykli Ludowe Wojsko Polskie korzystało do ok. połowy lat 50 ubiegłego wieku. Ten model to:
Poprawna odpowiedź: Harley Davidson WLA
Motocykle Harley Davidson WLA trafiały do Polski za sprawą dostaw z programów Lend-Lease i UNRRA. Stopniowo, z racji wyeksploatowania i braku części były wymieniane na maszyny ze Związku Radzieckiego.