Niestety wczoraj po raz kolejny ucierpiał sport. Zespół Citroëna, któremu ostatnio wiodło się nie najlepiej musi odnieść sukces. Stąd wczorajsze "zagrywki" taktyczne, zwalnianie przed metą odcinka specjalnego tylko po to, aby to rywalowi dzisiaj było trudniej.

Niby nie można się "czepiać" - w ubiegłym sezonie takich samych ruchów próbował Ford. Taktyka jest częścią rywalizacji, a jeśli nie jest ona regulaminowo zabroniona: można ja stosować. A sfera moralna, etyczna? Baron Pierre de Coubertin umarł dawno, jego piękne poglądy niestety są dawno już zapomniane...

Loeb, Hirvonen, a może Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)? Sympatyczni Hiszpanie mają najmniej szans na zwycięstwo, no chyba, że coś przydarzy się ich kolegom. Bo zapewne w innej sytuacji team odpowiednio zareaguje...

Citroën pewnie wygra i w tym roku mistrzostwa Producentów. Bo Ford niestety nie ma optymalnego składu. Duet Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wciąż przysparza tylko problemów. Jari - Matti, młody i utalentowany i... także bardzo sympatyczny, ale niestety wciąż zupełnie niedojrzały. Po ogromnej wpadce podczas rajdu Polski, teraz popełnił błąd i przebił oponę. Cała, żmudnie opracowana taktyka kierownictwa teamu Forda po raz kolejny "wzięła w łeb"...

A więc Loeb czy Hirvonen? W zdecydowanie lepszej sytuacji jest ten pierwszy, ale to jest sport...

Etap trzeci liczy 541,23 kilometrów, w tym dziesięć odcinków specjalnych (6 różnych) o długości 124,48 km. Oto nasza relacja.

OS 26: Monroe 1 (7,14 km) Bardzo dobry start Sébastiena Loeba i Daniela Eleny. Francuzi obejmują prowadzenie w zawodach. Sébastien Ogier stracił 1,1 sek., Jari - Matti Latvala - 1,5 sek., Mikko Hirvonen - 2,3 sek., a Dani Sordo - 6,2 sek.

Klasyfikacja po OS-ie: Loeb, Hirvonen (2,3 sek.), Sordo (6,1 sek.), Latvala (45,8 sek.), Ogier (47,2 sek.).

Matthew Wilson i Henning Solberg zrównali się w klasyfikacji - maja obecnie jednakowy czas i zajmują szóste miejsce.

W PCWRC zwyciężył Richard Mason, ale Martin Prokop utrzymał prowadzenie z przewaga 15 sekund nad konkurentem.

OS 27: Castrol Edge West 1 (21,52 km) Wygrał Dani Sordo, ale Sébastien Loeb powiększył przewagę nad Mikko Hirvonenem. Jari - Matti Latvala znów przebił oponę, tracąc 54,5 sekundy i spadł o jedno "oczko" w punktacji. Matthew Wilson szybszy o 0,2 sekundy od Henninga Solberga.

Wyniki: Sordo,. Loeb (0,5 sek.), Hirvonen (2,9 sek.), Ogier (7,2 sek.), latvala (54,5 sek.).

Po odcinku: Loeb, Hirvonen (5,6 sek.), Sordo (5,7 sek.), Ogier (53,9 sek.), Latvala (1.39,8 min.).

W PCWRC najszybszy lider, Martin Prokop.

OS 28: Gondwana 1 (10,88 km) Mikko Hirvonen zakończył pętle zwycięstwem i to dla Fina dobry znak: podczas drugich przejazdów odcinków powinien jechać szybciej niż rano, czyszcząc trasę. Sébastien Loeb stracił jednak tylko 1,3 sekundy i nadal prowadzi. Mikko oddalił się natomiast od Daniego Sordo.

Wyniki: Mikko Hirvonen, Sébastien Loeb, Dani Sordo (6,0 sek.), Jari - Matti Latvala (10,0 sek.), Sébastien Ogier (15,5 sek.).

Po próbie: Loeb, Hirvonen (4,4 sek.), Sordo (10,3 sek.), Oger (1.08,1 min.), Latvala (1.48,5 min.).

W PCWRC najszybszy Prokop.

OS 29: Upper Clarence 1 (6,94 km) Chyba koniec marzeń Mikko Hirvonena o zwycięstwie. Odcinek wygrał Jari - Matti Latvala przed Sébastienem Ogierem (0,8 sek.) oraz Sébastienem Loebem (0,9 sek.) Dani Sordo stracił 2,5 sek.), natomiast Mikko Hirvonen - 4,4 sek.

Mathew Wilson znów szybszy o 0,3 sekundy od Henninga Solberga.

Po OS: Loeb, Hirvonen (7,9 sek.), Sordo (11,9 sek.), Ogier (1.08,0 min.), Latvala (1.47,6 min.).

W PCWRC triumfował Martin Prokop, który nad Richardem Masonem ma już 34,6 sek. przewagi.

OS 30: CTEK West 2 (8,59 km) Sébastien Loeb najszybszy. Za nim Jari - Matti Latvala (0,4 sek.), Sébastien Ogier (1,5 sek.0, Dani Sordo (2,9 sek) i Mikko Hirvonen (3,1 sek.). Henning Solberg odrobił do Matthewa Wilsona, ale Brytyjczyk pozostał na szóstym miejscu.

Wyniki: Loeb, Hirvonen (11,0 sek.), Sordo (14,8 sek.), Ogier (1.09,5 min.), Latvala (1.48,0 min.), Wilson (3.59,4 min.), H. Solberg (4.05,9 min.).

W PCWRC atak Richarda Masona.

OS 31: Monroe 2 (7,40 km) Sébastien Loeb przypieczętował praktycznie zwycięstwo. Trwa natomiast rywalizacja o drugie miejsce - atakuje bowiem Dani Sordo, trzeci na mecie (1,7 sek.), tuż za Sébastienem Ogierem 1,2 sek.). Mikko Hirvonen stracił 2,3 sek., a Jari - Matti Latvala - 2,7 sek.

Zakończył się pojedynek o szóste miejsce - Henning Solberg stracił prawie pół minuty.

Po odcinku: Loeb, Hirvonen (13,3 sek.), Sordo (16,5 sek.), Ogier (1.10,7 min.), Latvala (1.50,7 min.).

W PCWRC zwyciężył Toshihiro Arai.

OS 32: Castrol Edge West 2 (21,52 km) Bardzo mocny atak Daniego Sordo zakończony sukcesem. Hiszpan uzyskał spora przewagę nad konkurentami i awansował na drugie miejsce w rajdzie. Co zrobi Mikko Hirvonen?

Wyniki: Dani Sordo, Sébastien Loeb (4,4 sek.), Mikko Hirvonen (4,7 sek.), Jari - Matti Latvala (8,2 sek.), Sébastien Ogier (8,8 sek.).

Po OS: Loeb, Sordo (12,1 sek.), Hirvonen (13,6 sek.), Ogier (1.15,1 min.), Latvala (1.54,5 min.).

W PCWRC Najszybszy Maertin Prokop, który już w pełni kontroluje sytuację.

OS 33: Gondwana 2 (10,88 km) Znów Sébastien Loeb! Mikko Hirvonen dojechał drugi (3,2 sek.) i odzyskał pozycje wicelidera w rajdzie, bowiem Dani Sordo był dopiero czwarty (7,0 sek.), za Jari - Mattim Latvalą (5,6 sek.), a przed Sébastienem Ogierem (13,0 sek.).

Kłopoty ma Henning Solbverg, który stracił siódma pozycję na rzecz Federico Villagry.

Po OS: Loeb, Hirvonen (16,8 sek.), Sordo (19,1 sek.), Ogier (1.28,1 min.), Latvala (2.00,1 min.)

W PCWRC znów najszybszy Martin Prokop.

OS 34: Upper Clarence 2 (6,94 km) Tym razem w jednakowym czasie najlepsi Jari - Matti Latvala i Sébastien Ogier. Tuż za nimi Sébastien Loeb (0,3 sek.). Dani Sordo(1,7 sek.) nieco odrobił do Mikko Hirvonena (1,9 sek.).

Henning Solberg zaatakował Federico Villagrę, traci obecnie tylko 2,3 sekundy.

Po OS: Loeb, Hirvonen (18,4 sek.), Sordo (20,5 sek.), Ogier (1.27,8 min.), Latvala (1.59,8 min.), Wilson (5.06,6 min.), Villagra (7.11,1 min.), H. Solberg (7.13,4 min.).

W PCWRC oczywiście Martin Prokop...

OS 35: Repco 2 (transmisja w TV - 22,41 km). Ostatnia, długa próba w rajdzie miała dać odpowiedź na dwa pytania w czołówce, dotyczące drugiej i siódmej pozycji.

W rywalizacji o drugie miejsce nic sie nie zmieniło: odcinek wygrał bowiem Mikko Hirvonen przed Danim Sordo. W walce o miejsce siódme, lepszy okazał się Henning Solberg.

W PCWRC wygrał Martin Prokop, udowadniając tym samym, że był zdecydowanie najlepszy w swojej klasie w rajdzie.

Wyniki ostatniego odcinka specjalnego rajdu Australii: Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC), Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - strata 2,5 sek.), Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - 5,9 sek.), ari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 10,6 sek.), Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC - 13,9 sek.), Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 22,8 sek.), Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC - 38,1 sek.), Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (Citroën C4 WRC - 41,7 sek.), Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 46,7 sek.), Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 54,0 sek.).

Był to interesujący rajd., Krótkie odcinki sprawiły, że różnice w czołówce przez cały czas nie były znaczne. Szkoda, że Sébastien Loeb posunął się wczoraj do wybiegów taktycznych - odebrało to bowiem nieco splendoru jego sukcesowi. Tymczasem Francuz rzeczywiście był najlepszy i wygrał zasłużenie...

Rajd Australii 2009 - wyniki na mecie bez doliczonych kar

Poz. Nr KierowcaKategoria Czas Strata Strata do lidera1.1Sebastien LOEBM2:52:54.00.00.02.3Mikko HIRVONENM2:53:06.5+12.5+12.53.2Dani SORDOM2:53:11.1+4.6+17.14.12Sebastien OGIERM2:54:29.8+1:18.7+1:35.85.4Jari-Matti LATVALAM2:54:58.5+28.7+2:04.56.5Matthew WILSONM2:58:32.8+3:34.3+5:38.87.6Henning SOLBERGM3:00:24.3+1:51.5+7:30.38.9Federico VILLAGRAM3:00:45.9+21.6+7:51.99.62Hayden PADDON-3:08:42.6+7:56.7+15:48.610.31Martin PROKOPP3:08:51.2+8.6+15:57.211.50Richard MASONP3:09:33.4+42.2+16:39.412.59Cody CROCKERP3:10:26.5+53.1+17:32.513.39Armindo ARAUJOP3:12:59.3+2:32.8+20:05.314.45Stewart TAYLORP3:14:30.3+1:31.0+21:36.315.68Matthew SELLEY-3:23:54.3+9:24.0+31:00.316.78John GOASDOUE-3:30:41.8+6:47.5+37:47.817.8Conrad RAUTENBACHM3:34:41.8+4:00.0+41:47.818.72Stephen TONNA-3:38:52.0+4:10.2+45:58.019.34Gianluca LINARIP3:38:52.8+0.8+45:58.820.15Khalid AL QASSIMI-3:40:14.3+1:21.5+47:20.321.75Trevor TAYLOR-3:54:53.8+14:39.5+1:01:59.822.66Stewart REID-3:55:42.9+49.1+1:02:48.923.69Han HAN-4:01:43.3+6:00.4+1:08:49.324.54Steven SHEPHEARD-4:03:16.7+1:33.4+1:10:22.725.65Glenn BRINKMAN-4:04:12.6+55.9+1:11:18.626.76Richard HOUGHTON-4:31:49.0+27:36.4+1:38:55.0

Po zakończeniu Rajdu Australii 2009 nastąpiła weryfikacja wyników. Sędziowie dopatrzyli się w trzech samochodach zespołu Citroen elementu niezgodnego z homologacją. W efekcie Sebastien Loeb, Dani Sordo i Sebastien Ogier otrzymali po 1 minucie kary. Zespół Citroën nie będzie składał odwołania. Tym samym zwycięzcą rajdu został Fin Mikko Hirvonen oraz BP Ford Abu Dhabi WRT.

Rajd Australii 2009 - klasyfikcaja generalna po doliczeniu kar

Poz. Nr Kierowca Kategoria Czas KaraCzas z karą StrataStrata do lidera1.3M. HIRVONENA82:53:06.502:53:06.50.00.02.1S. LOEBA82:52:54.01:002:53:54.0+47.5+47.53.2D. SORDOA82:53:11.11:002:54:11.1+17.1+1:04.64.4J. LATVALAA82:54:58.502:54:58.5+47.4+1:52.05.12S. OGIERA82:54:29.81:002:55:29.8+31.3+2:23.36.5M. WILSONA82:58:32.802:58:32.8+3:03.0+5:26.37.6H. SOLBERGA83:00:04.3203:00:24.3+1:51.5+7:17.88.9F. VILLAGRAA83:00:45.903:00:45.9+21.6+7:39.49.62H. PADDONN43:08:42.603:08:42.6+7:56.7+15:36.110.31M. PROKOPN43:08:51.203:08:51.2+8.6+15:44.711.50R. MASONN43:09:33.403:09:33.4+42.2+16:26.912.59C. CROCKERN43:10:26.503:10:26.5+53.1+17:20.013.39A. ARAUJON43:12:59.303:12:59.3+2:32.8+19:52.814.45S. TAYLORN43:14:30.303:14:30.3+1:31.0+21:23.815.68M. SELLEYN43:23:54.303:23:54.3+9:24.0+30:47.816.78J. GOASDOUEN43:23:21.87:203:30:41.8+6:47.5+37:35.317.72S. TONNAA83:36:52.02:003:38:52.0+8:10.2+45:45.518.34G. LINARIN43:38:52.803:38:52.8+0.8+45:46.319.15K. AL QASSIMIA83:39:54.3203:40:14.3+1:21.5+47:07.820.75T. TAYLORN43:52:33.82:203:54:53.8+14:39.5+1:01:47.321.66S. REIDN43:55:32.9103:55:42.9+49.1+1:02:36.422.69H. HANN44:01:43.304:01:43.3+6:00.4+1:08:36.823.54S. SHEPHEARDN44:03:06.7104:03:16.7+1:33.4+1:10:10.224.65G. BRINKMANN44:02:42.61:304:04:12.6+55.9+1:11:06.125.76R. HOUGHTONN44:26:59.04:504:31:49.0+27:36.4+1:38:42.5

Fot. Rallyworld©Willy Weyens

.................................................................................................................................................

UWAGA:

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane