Rajd Hiszpanii, tradycyjnie rozgrywany wyłącznie na nawierzchni asfaltowej, w tym roku po raz pierwszy obejmować będzie odcinki szutrowe, stanowiące pierwszy etap całości. Dani Sordo i Diego Vallejo występując w roli gospodarzy zamierzają rozgrzać iberyjską publiczność do czerwoności. Ledwie zdążyły opaść radosne emocje po wygranym Rajdzie Francji, a Citroën Total World Rally Team już przygotowuje się do przedostatniej rundy bieżącego sezonu RMŚ FIA 2010.

Już bez presji, ale z nie mniejszym pragnieniem zwycięstwa zespół wystawia swoje C4 WRC na start w ostatnim asfaltowym rajdzie tegorocznego kalendarza. Jednak dwa Citroëny zespołu fabrycznego ruszą do walki na 18-calowych kołach i oponach Pirelli P Zero dopiero w sobotę rano. Pierwszy, piątkowy etap Rajdu Hiszpanii tym razem przebiegać będzie trasami szutrowymi.

Mieszane nawierzchnie stanowią dodatkowe wyzwanie zarówno dla załóg, jak i mechaników, których czekają liczne zmiany ustawień samochodów podczas trwającego 75 minut serwisu, zaplanowanego na piątkowy wieczór. Odcinki specjalne na szutrze oznaczają oczywiście konieczność „odkurzania” trasy.

Niedogodność ta obciąża zawsze otwierającą załogę, którą pierwszego dnia rajdu będą Sébastien Loeb i Daniel Elena. Obydwaj liczą się w związku z tym z możliwością poniesienia sporych strat czasowych przed wjechaniem na asfalt.

- Jeżeli będzie sucho, obawiam się, że dużo stracimy na czyszczeniu warstwy pyłu pokrywającego twardą nawierzchnię – przewiduje Sébastien Loeb. Za to, moim zdaniem, Dani Sordo będzie miał idealną pozycję na drodze: ruszy jako piąty, mając oczyszczony tor jazdy. Ukończenie tego etapu na prowadzeniu, z 20-30 sekundami przewagi nade mną, jest w zasięgu jego możliwości. Żeby nadrobić taką różnicę wobec Daniego na odcinkach asfaltowych, trzeba będzie jechać piekielnie szybko. Ja w każdym razie podchodzę do tego rajdu tak, jak do każdego innego. Nie jest tak, że skoro walka o tytuł już się rozstrzygnęła, to pojadę ulgowo” – dodaje siedmiokrotny Mistrz Świata.

Po paru pierwszych oesach ocenimy, jak rozwija się sytuacja. Nie lubię przegrywać, nawet kiedy – jak tym razem – startuję tylko dla przyjemności. Natomiast mogę zapewnić, że nie będziemy niepotrzebnie ryzykować.

Rajd Hiszpanii 2010: Citroëny i Sordo na domowych szutrach i asfaltach Foto: Auto Świat
Rajd Hiszpanii 2010: Citroëny i Sordo na domowych szutrach i asfaltach

Podczas, gdy Sébastien Loeb bez wahania faworyzuje Daniego Sordo w tym rajdzie, Hiszpan woli zachować chłodną rezerwę.

- Przede wszystkim jestem szczęśliwy, że wystartuję przed własną publicznością. Kibice francuscy zawiesili poprzeczkę bardzo wysoko. Mam nadzieję, że fani hiszpańscy podejmą rywalizację i zjawią się wzdłuż katalońskich tras jeszcze liczniej – mówi Sordo i dodaje: Pierwszy etap na szutrze, dwa następne na asfalcie - rajd zapowiada się niezwykle interesująco i dotyczy to także serwisu w piątek wieczorem. Wiążę z tą rundą wielkie nadzieje i wiem, że wielu ludzi również wiąże przy tej okazji poważne nadzieje ze mną. Jestem z tego powodu pod pewną presją, ale w sposób pozytywny. Wystartuję z większą swobodą niż we Francji, gdzie za wszelką cenę musiałem zdobyć punkty dające Citroënowi tytuł w Klasyfikacji Producentów. Oczywiście, pragnę wygrać pierwszy rajd w swojej karierze w WRC, ale wiem, że do tego jeszcze daleka droga.

Trzy pytania do Sébastiena LoebaWokół zdobycia przez ciebie po raz siódmy tytułu Rajdowego Mistrza Świata panuje taka gorączka medialna, że zadaję sobie pytanie, czy od zakończenia Rajdu Francji miałeś choć pięć minut dla siebie?

- Cóż, najważniejsze jest to, że znaleźliśmy czas na uczczenie zwycięstwa wspólnie z przyjaciółmi i całym zespołem. Od wtorku rano jestem znowu na testach i treningach. Dwa dni spędziłem w Portugalii za kierownicą DS3 WRC. Później był weekend w Paryżu. Byłem bardzo poruszony tym, z jak ciepłym przyjęciem spotkałem się na Salonie Samochodowym. Rozpocząłem też pierwszym dotknięciem piłki mecz Francja-Rumunia. Bardzo przyjemnie było móc zaprezentować Citroëna C4 WRC publiczności Stade de France. Ale po tym wreszcie wróciłem do domu i miałem luksus kilkudniowego odpoczynku, w zupełnym spokoju, tylko z Séverine i Valentine.

Rajd Hiszpanii 2010: Citroëny i Sordo na domowych szutrach i asfaltach Foto: Auto Świat
Rajd Hiszpanii 2010: Citroëny i Sordo na domowych szutrach i asfaltach

Marzyłeś o zdobyciu siódmego tytułu Mistrza Świata. Urzeczywistniłeś to marzenie. Wyobrażam sobie, że było to naprawdę szczególne przeżycie.

- Otrzymałem wiele listów gratulacyjnych, w tym także od Prezydenta Nicolasa Sarkozy’ego. Cieszyłem się, że zauważył mój sukces i znalazł czas, aby do mnie napisać. W tej chwili faktycznie czuję, że moje sześćdziesiąte zwycięstwo i siódmy tytuł stały się wielkimi wydarzeniami, w każdym razie dzieje się wokół tej sprawy dużo więcej niż gdyby rozstrzygnięcie nastąpiło już w Japonii. Nie wiem natomiast, czy to nagle rozbudzone zainteresowanie okaże się trwałe. Rajd Hiszpanii będzie ostatnim występem C4 WRC na asfalcie.

Rajd Hiszpanii 2010: Citroëny i Sordo na domowych szutrach i asfaltach Foto: Auto Świat
Rajd Hiszpanii 2010: Citroëny i Sordo na domowych szutrach i asfaltach

Jak traktujesz to pożegnanie z pewnym etapem swojej kariery?

- Rzeczywiście, C4 WRC jest samochodem szczególnie konkurencyjnym na nawierzchniach asfaltowych. A raczej to my nadaliśmy mu tę cechę, kosztem ogromnej pracy. Postaram się jeszcze raz z tego skorzystać, ale jestem już gotów do następnego rozdziału mojej kariery. Nie szczędzimy wysiłku, by z nowego DS3 WRC zrobić równie skuteczne auto. Zapewniam, że to nowe wyzwanie dostarcza mi kolosalnej motywacji!

Informacje szczegółowe Rajd Hiszpanii (46 Rajd RACC Katalonia – Costa Daurada) (runda 12/13) (21-24 października)

Nawierzchnia: szuter i asfalt (Etap 1), asfalt (Etapy 2 i 3) Miejsce: Salou.

Informacje praktyczne: Baza rajdu, park serwisowy i biuro prasowe znajdują się w PortAventura. Pierwszego dnia rajdu, w piątek 22 października, słońce wzejdzie w Salou o godz. 8:12, a zajdzie o 19:02. W październiku średnie temperatury w regionie wahają się od 12°C rano do 23°C po południu. Miejscową walutą jest Euro.

Sprawy techniczne: Dwa Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone będą w silniki wykorzystane już w Rajdach Japonii i Francji, a następnie przeznaczone jeszcze do użycia w ostatniej rundzie sezonu – Rajdzie Wlk. Brytanii.

Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 18 szt. opon Pirelli Scorpion na odcinek testowy (6 szt.) i pierwszy etap rajdu. Na dwa następne etapy każdej załodze przysługuje wybór 24 szt. opon P-Zero spośród udostępnionych 20 szt. o mieszance miękkiej i 16 szt. o mieszance twardej.

Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 19 i środę 20 października w godz. od 8:30 do 19:00. Każda załoga ma prawo dwukrotnie przejechać zapoznawczo trasy wszystkich odcinków specjalnych z prędkością do 90 km/h z wyjątkiem miejsc, w których obowiązują niższe limity.

Odcinek testowy: Czwartek 21 października w godz. 8:00 – 12:00, w okolicach Salou, na odcinku długości 3 km, którego start znajduje się o 2,36 km od parku serwisowego.

Konferencja prasowa przed rajdem: – we czwartek 21 października, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.

Start: czwartek 21 października w Salou, od godz. 20:00. Trasa: W sumie 1301,70 km, w tym 16 odcinków specjalnych (8 różnych) o łącznej długości 344,88 km.

Program: Etap 1 – piątek 22 października: 564,74 km, w tym 6 odcinków specjalnych (3 różne) o łącznej długości 125,96 km. Start o 7:30. OS1: Terra Alta 1 (35,94 km) ; OS2: La Ribera d’Ebre 1 (14,97 km) ; OS3: Les Garrigues 1 (12,07 km). Serwis A (12 :54 / 30 min.). OS4: Terra Alta 2 (35,94 km) ; OS5: La Ribera d’Ebre 2 (14,97 km) ; OS6: Les Garrigues 2 (12,07 km). Serwis B (18 :38 / 75 min). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 23:00.

Etap 2 – sobota 23 października: 369,01 km, w tym 6 odcinków specjalnych (3 różne) o łącznej długości 126,62 km. Start o 9:00. Serwis C (9:00 / 15 min). OS7: Santa Marina 1 (26,51 km) ; OS8: La Mussara 1 (20,48 km) ; OS9: Riudecanyes 1 (16,32 km). Serwis D (12 :57 / 30 min.). OS10: Santa Marina 2 (26,51 km) ; OS11: La Mussara 2 (20,48 km) ; OS12: Riudecanyes 2 (16,32 km). Serwis E (17 :14 / 45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.

Etap 3 – niedziela 24 października: 367,95 km, w tym 4 OS (2 różne) o łącznej długości 92,30 km. Start: 7:30. Serwis F (7:13 / 15 min.). OS13: El Priorat 1 (42,04 km) ; OS14: La Serra d’Almos 1 (4,11 km). Serwis G (11 :05 / 30 min.). OS15: El Priorat 2 (42,04 km) ; OS16: La Serra d’Almos 2 (4,11 km). Serwis H (14 :43 / 10 min.).

Meta o godz. 15 :03. Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 24 października, od godz. 15:10.

Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 24 października w biurze prasowym rajdu, o godz. 16:00.

Statystyki załóg przed Rajdem Hiszpanii:

Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1998 (Saxo Kit-Car / nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 136. Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 60. Tytuły Mistrza Świata WRC: 7 (od 2004 do 2010).

Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (Mitsubishi Lancer Evo VII/18 m.). Liczba startów w WRC: 82. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Diego Vallejo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Hiszpanii 1996 (Citroën ZX / 25 m.).

Liczba startów w WRC:

22. Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Hiszpanii: Sébastien Loeb i Daniel Elena wystartują w nim po raz 11. Dotychczasowe wyniki: 1999 (Saxo S1600 / 15 m.); 2002 (Xsara WRC / nie ukończ.) ; 2003 (Xsara WRC / 2 m.) ; 2004 (Xsara WRC / nie ukończ.) ; 2005 (Xsara WRC / 1) ; 2006 (Xsara WRC / 1) ; 2007 (C4 WRC / 1) ; 2008 (C4 WRC / 1) ; 2009 (C4 WRC / 1).

Dani Sordo weźmie udział w Rajdzie Hiszpanii po raz 8. Dotychczasowe wyniki: 2003 (Mitsubishi Lancer / 18) ; 2004 (Mitsubishi Lancer / 20) ; 2005 (C2 S1600 / 12) ; 2006 (Xsara WRC / 2) ; 2007 (C4 WRC / 2) ; 2008 (C4 WRC / 2) ; 2009 (C4 WRC / 2).

Diego Vallejo: w Rajdzie Hiszpanii wystąpi po raz 6. Dotychczasowe wyniki: 1996 (Citroën ZX / 25) ; 1999 (Peugeot 306 / nie ukończ.) ; 2000 (Mitsubishi Lancer / nie ukończ.) ; 2001 (Fiat Punto / wyklucz.) ; 2008 (Fiat Grande Punto / nie ukończ.).

Fot. Rallyworld©Willy Weyens