Auto Świat Wiadomości Aktualności Rajd Hiszpanii 2010 : Loeb i C4 WRC zwycięsko przechodzi do historii

Rajd Hiszpanii 2010 : Loeb i C4 WRC zwycięsko przechodzi do historii

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

W trzy tygodnie po zdobyciu tytułów Rajdowego Mistrza Świata 2010 w obydwu klasyfikacjach*, Sébastien Loeb, Daniel Elena i Citroën Total World Rally Team po raz kolejny potwierdzili swoją klasę w Rajdzie Hiszpanii. Sébastien i Daniel prowadzili od startu do mety i wygrali swój 61 rajd w formacie WRC

Rajd Hiszpanii 2010 : Loeb i C4 WRC zwycięsko przechodzi do historii
Zobacz galerię (70)
Auto Świat
Rajd Hiszpanii 2010 : Loeb i C4 WRC zwycięsko przechodzi do historii

Ponieważ była to ostatnia w tym sezonie runda na nawierzchni asfaltowej, Citroën C4 WRC przechodzi dzięki nim do historii jako samochód, który od swojego debiutu w 2007 r. aż do końca pozostał niepokonany we wszystkich rajdach asfaltowych, w jakich wystartował. Co więcej, w Hiszpanii Citroën po raz piąty w bieżącym sezonie zaliczył potrójne zwycięstwo – za załogą Loeb-Elena miejsca na podium zajęli Petter Solberg / Chris Patterson oraz Dani Sordo / Diego Vallejo.

Sébastien Loeb, mający po 2 etapie ponad 40 s. przewagi, odcinki niedzielne przejechał ze spokojem. Zacięta walka rozgrywała się natomiast o drugie miejsce, gdyż po etapie sobotnim Pettera Solberga dzieliła od Daniego Sordo różnica tylko 16,9 s. Dani, zdeterminowany, by odebrać Norwegowi drugą lokatę, przez cały czas atakował. Zaczął od wygrania długiego oesu El Priorat (42,04 km), a swoją siłę potwierdził zaliczając najlepszy czas na odcinku Serra d’Almos (4,11 km) i zmniejszając dystans do 10,8 s.

„Sébastien jest niezagrożonym liderem, ale my z Petterem mamy tu jeszcze rozgrywkę między sobą” – komentował Dani na serwisie w połowie etapu.- „Wiem, że na długim odcinku nie uda nam się zbliżyć więcej niż o parę sekund, bo gdybyśmy naciskali zbyt mocno przez dłuższy czas, nie starczyłoby nam opon. Z kolei na krótkim oesie od startu do mety jechałem na 100 procent. W sumie zyskałem 6 sekund, a zostało jeszcze 10, więc się obawiam, że w normalnej walce drugie miejsce pozostanie poza moim zasięgiem. Ale oczywiście będę się o nie starał aż do mety”.

Z kolei Sébastien Loeb mógł sobie pozwolić na spokojne kontrolowanie dużej przewagi i nie musiał już wygrywać poszczególnych odcinków. „Jadę tak, aby bezpiecznie dotrzeć do mety, a po drodze sprawdzam międzyczasy moich rywali” – mówił.

„Tak, jak wszyscy, na odcinku El Priorat wystrzegałem się przegrzania opon.”

Po trwającej 30 minut przerwie serwisowej kierowcy ruszyli na ponowny przejazd dwóch odcinków specjalnych. Dani Sordo zgodnie z obietnicami atakował, po raz kolejny notując najlepszy czas na El Priorat. Różnica dzieląca go od Solberga zmalała do 5,1 s., ale Norweg zrewanżował się i wygrał ostatni oes rajdu, zachowując drugi stopień podium. „To był piękny pojedynek” – komentował trzeci na mecie Sordo.

„Jestem trochę rozczarowany, że nie zapewniłem zespołowi Citroën Total World Rally Team podwójnej wygranej, ale i tak mamy Citroëny na trzech pierwszych miejscach. Zapamiętam z tego rajdu dwa bardzo udane dni jazdy na asfalcie. Pragnę też podziękować publiczności za wspaniałe kibicowanie”.

Sébastien Loeb, który za kierownicą C4 WRC zwyciężył od 2007 r. we wszystkich rajdach rozgrywanych na nawierzchniach asfaltowych, na mecie chwalił swój samochód:

„Na myśl o rozstaniu z nim czuję ukłucie w sercu, tyle szczęścia przyniósł nam na trasach całego świata. Wliczając Monte-Carlo, w ciągu ostatnich 4 lat wygraliśmy nim piętnaście rajdów asfaltowych. W Hiszpanii nie musieliśmy przeliczać naszej pozycji na zysk punktowy, było więc łatwiej, bo mogłem po prostu jechać, nie przejmując się niczym”. „Osiągnięcia Sébastiena i Daniela wzbudzają prawdziwy podziw!” – podkreślał Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny Citroëna.- „W trzy tygodnie po euforii triumfu we Francji zawodnicy ci zachowali motywację do walki i formę, by postarać się o jeszcze jedno piękne zwycięstwo. Hiszpania jest jednym z najważniejszych rynków Citroëna, zatem ten sukces ma dla naszej marki wielkie znaczenie. Jestem dumny z całego zespołu. Imponuje mi to, że zdobycie w Alzacji dwóch tytułów mistrzowskich nawet w najmniejszym stopniu nie rozluźniło postawy zespołu – choć najważniejsza walka jest już rozstrzygnięta, wszyscy prezentują ten sam profesjonalizm i poważne podejście do pracy”.

* Wynik ten będzie oficjalny po ogłoszeniu przez FIA.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata 2010 - klasyfikacja kierowców

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Poz.KierowcaSMEXJORTURNZLPORBULFINDJAPFEGBsuma
1Sébastien Loeb182525251518251525102525-251
2Sébastien Ogier101581218251218152581-167
3Jari-Matti Latvala151018425082512151212-156
4Petter Solberg2181518012151210181518-151
5Dani Sordo1201201015181018121815-140
6Mikko Hirvonen25120151212100081010-114
7Matthew Wilson6010688288048-68
8Henning Solberg882060100624-37
9Federico Villagra-66824---460-36
10Kimi Räikkönen00410-1006000-21
11Mads Östberg4----6-60-0--16
12K. Al-Qassimi0--0-2-04006-12
13PG Andersson1-0--0610----8
14Xavier Pons-41-10--0-0--6
15Jari Ketomaa--0-40-0-20--6
16Frigyes Turan------4---00-4
17Juha Kankkunen-------4-----4
18Martin Prokop02--0--0010--3
19Dennis Kuipers---2-000-00--2
20Juhö Hanninen-----0-2-----2
21.Mark Van Eldik--------2----2
22,Patrick Sandell0-0-0-0--01-1--2
23.Ken Block-0-0-0--0-02-2
24Armando Araujo010--0--0-0--1
25Aaron Burkat---1-0--0-00-1

Klasyfikacja zespołów

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

1Citroën Total WRT303140253033433343374343431
2BP Ford Abu Dhabi WRT402720244012222512282727304
3Citroën Junior Team14181627-3119202315106199
4Stobart M-Sport Ford141416121810141010121018158
5Munchi’s Ford-881068---68458

Zdjęcia: Rallyworld©Willy Weyens

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków