Nowe Lancery Evo X (jednego prezentujemy na zdjęciu powyżej), prowadzić będą znani kierowcy japońscy: Katsuhiko Taguchi oraz Fumio Nutahara, a także Hiroshi Hoshino, Tatsuru Saito i Yu Matsui. Ciekawe jak wypadnie debiut? Czy w przeciwieństwie do najnowszego Subaru grupy N będzie on udany?

Tymczasem Sébastien Loeb ma nadzieję odeprzeć atak Mikko Hirvonena, który na szutrach w Japonii może być groźny. Francuza wspierać będzie najszybszy na odcinku testowym Dani Sordo, z kolei Fina - Jari - Matti Latvala, który powrócił do pierwszego zespołu Forda.

Jedno jest pewne - emocji przez trzy dni zmagań nie zabraknie! Na naszych łamach będziemy informowali tradycyjnie o przebiegu zmagań! Relacja z pierwszego etapu poniżej...

A oto najważniejsze informacje dotyczące imprezy.

• 38 Rajd Japonii. Runda 14/15, 30 października – 2 listopada 2008• nawierzchnia: szuter;• miejsce: Sapporo;• informacje praktyczne: Baza, park serwisowy i biuro prasowe rajdu, a także trasa Superoesu, rozmieszczone są na terenie Sapporo Dome – miejskiego stadionu baseballowego. Japonia leży w strefie czasowej UTC +9 czyli różnica czasowa wobec Europy Zachodniej i Środkowej wynosi 7 godzin. Gdy w Warszawie jest południe, zegar w Sapporo wskazuje godzinę 19. Miejscową walutą jest jen; 1000 JPY = 7,2 Euro;• sprawy techniczne: pod względem wykorzystania tych samych ram pomocniczych pod silnikiem oraz samych silników runda ta powiązana jest w parę z Rajdem Nowej Zelandii. Ponadto, silniki uczestniczących samochodów zostaną wykorzystane w Rajdzie Wielkiej Brytanii. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzyni biegów / mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła;• opony: dopuszcza się tylko jeden typ opon: Pirelli Scorpion WRC 205/65R15 Soft. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon wynosi 42 szt. na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym;• trasa: o całkowitej długości 1314,62 km, w tym 29 odcinków specjalnych (12 rożnych), o łącznej długości 343,28 km;• program szczegółowy:Etap 1: piątek 31 października: trasa o długości 498,02 kilometrów, w tym dziesięć odcinków specjalnych (5 rożnych) o łącznym dystansie 90,42 km. Są to: OS 1: Heper 1 (13,24 km); OS 2: Yuparo 1 (11,10 km); OS 3: Isepo 1 (13,67 km); OS 4: Pipaoi 1 (5,74 km); OS 5: Heper 2; OS 6: Yuparo 2; OS 7: Isepo 2; OS 8: Pipaoi 2; OS 9: Superoes Sapporo 1 (1,46 km); OS 10: Sapporo 2. Ostatni samochód w parc ferme o godz. 23:00.Etap 2: sobota 1 listopada: trasa o długości 498,02 kilometrów, w tym dziesięć odcinków specjalnych (5 rożnych) o łącznym dystansie 467,98 km, w tym dziesięć odcinków specjalnych (5 rożnych) o łącznym dystansie 156,72 km. Są to: OS 11: Imeru 1 (2,57 km); OS 12: Nikara 1 (31,12 km); OS 13: Kamuycep 1 (33,66 km); OS 14: Kina 1 (9,55 km); OS 15: Imeru 2; OS 16: Nikara 2; OS 17: Kamuycep 2; OS 18: Kina 2; OS 19: Superoes Sapporo 3 (1,46 km); OS 20 (po racz czwarty w rajdzie) Superoes Sapporo. Ostatni samochód w parc ferme o godz. 23:00.Etap 3: niedziela 2 listopada: trasa o długości 348,62 km, w tym w tym dziewięć odcinków specjalnych (5 rożnych) o łącznym dystansie 96,14 km. Są to: OS 21: Nidom 1 (3,44 km); OS 22: Iwanke 1 (13,57 km); OS 23: Sikot 1 (27,76 km); OS 24: Imeru 3 (2,57 km); OS 25: Superoes Sapporo 5 (1,46 km); OS 26: Nidom 2; OS 27: Iwanke 2; OS 28: Sikot 2; OS 29: Imeru 4;• uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 2 listopada, w Sapporo Dome, od godz. 15:00;• konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 2 listopada, w biurze prasowym rajdu w Sapporo Dome, od godz. 16:00;• nowością jest cała trasa rajdu, po raz pierwszy zorganizowanego wokół miasta Sapporo, w regionie Do-oh;• Toni Gardemeister, kierowca zespołu Suzuki musiał zdawać egzamin, po tym jak władze japońskie nie uznały jego... międzynarodowego prawa jazdy, wydanego w Monako. Fin - jak sie okazało -jednak zna przepisy i potrafi jeździć samochodem, stąd w rajdzie wystartuje...

Nasza relacja z pierwszego etapu

Z powodu zalegającego na jezdni śniegu. organizatorzy zdecydowali się odwołać dwa odcinki pierwszego etapu: OS 3 i 7: Isepo (13,67 km).

Pierwszy odcinek specjalny wygrali Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC). Dalsze miejsca zajęli: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - strata 3,8 sekundy), François Duval i Patrick Pivato (Ford Focus WRC - 7,0 sek.), Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 11,1 sek.), Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 13,0 sek.), Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - 13,3 sek.). Ten ostatni miał problemy z samochodem.

Drugi OS ponownie padł łupem Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena. Sébastien Loeb i Daniel Elena stracili 2,1 sek., François Duval i Patrick Pivato - 3,3 sek., Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila - 4,1 sek., Dano Sordo i Marc Marti - 4,7 sek., Matthew Wilson i Michael Orr - 8,0 sek.

Trzecia próba - odwołana.

OS czwarty: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila - 1,3 sek.; 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen - 2,3 sek.; 4. François Duval i Patrick Pivato - 2,6 sek.; 5. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Subaru Impreza WRC - 3,6 sek.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 3,7 sek.).

Piaty odcinek zakończył siś zwycięstwem Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena. Dalsza kolejność: François Duval i Patrick Pivato - 1,3 sek., Sébastien Loeb i Daniel Elena - 7,7 sek., Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila -8,6 sek., Chris Atkinson i Stéphane Prévot - 13,2 sek., Daniel Sordo i Marc Marti - 16,0 sek.

Klasyfikacja po pięciu odcinkach: 1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen; 2. François Duval i Patrick Pivato - 11,9 sek.; 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila - 15,5 sek.; 4. Sébastien Loeb i Daniel Elena - 20,4 sek.; 5. Daniel Sordo i Marc Marti - 33,5 sek.; 6. Petter Solberg i Philip Mills - 42,0 sek.; 7. Matthew Wilson i Michael Orr - 42,9 sek.; 8. Chris Atkinson i Stéphane Prévot - 44,9 sek.; 9. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC - 45,0 sek.); 10. Toni Gardemeister i Tomi Tuominen (Suzuki SX4 WRC - 1.11,7 min.).

Podczas szóstego odcinka specjalnego poważny wypadek miała załoga François Duval i Patrick Pivato (Ford Focus WRC).

Kierowcy praktycznie nic sie nie stało, natomiast Patrick Pivato został przewieziony helikopterem do szpitala.

Odcinek został przerwany po przejeździe sześciu załóg.

Czasy: Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila - strata 6,6 sek., Sébastien Loeb i Daniel Elena - 6,9 sek., Chris Atkinson i Stéphane Prévot - 11,1 sek., Petter Solberg i Philip Mills - 12,4 sek., Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC) - 16,7 sek. Pozostałym załogom rezultaty nada Zespół Sędziów Sportowych.

Z powodów technicznych (turbosprężarka) wycofali się Daniel Sordo i Marc Marti.

Po odcinku Mikko Hirvonen powiększył przewagę nad Jari - Matti Latvala do 22,1 sek. oraz Sébastienem Loebem do 27,3 sekundy.

W PCWRC na prowadzeniu znajdują się Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudert (Mitsubishi Lancer Evo IX). Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Mitsubishi Lancer Evo IX) tracą do nich zaledwie 4,4 sekundy.

Pierwszy z Lancerów Evo X - załogi Fumio Nutahara i Daniel Barritt jedzie na piątym miejscu.

OS 7 - odwołany.

OS 8 - odwołany.

W tej sytuacji do zakończenia pierwszego etapu pozostały już tylko dwa przejazdy Superoesu.

Dziewiąty odcinek. Mikko Hirvonen o 0,1 sekundy przed Sébastienem Loebem. Trzeci Jari - Matti Latvala stracił już 2,0 sekundy. Dalsza kolejność: Henning Solberg (3,3 sek.), Petter Solberg (3,4 sek.), Chris Atkinson (3,5 sek.).

Dziesięty, ostatni OS pierwszego etapu zakończył sie sukcesem Mikko Hirvonena. Fin wyprzedził Chrisa Atkinsona o 1,3 sek., Jari - Mattiego Latvalę o 2,1 sek.oraz Toniego Gardemeistera o 2,9 sek.

Sébastien Loeb stracił 3,2 sekundy. Jest w wynikach, ale nie wiadomo czy długo. Sędziowie nie oddali mu bowiem karty drogowej na PKC.

- Nie wiem o co chodzi, nikt nie mówił z nich po angielsku - uskarżał sie Francuz.

Petter Solberg i Matthew Wilson stracili doi Hirvonena po 4,2 sekundy.

Po 10. OS powiedzieli:

S. Loeb: Jedziemi się dobrze.M. Hirvonen: Podczas pierwszego przejazdu miałem defekt, ale zdążyłem wymienić koło.J.M. Latvala Nie pojmuję dlaczego nie osiągnąłem lepszego czasu. Jadę jak najszybciej tylko potrafię. To jakaś dziwna sytuacja.Ch. Atkinson: Panuje tutaj piękny chaos z kartami. Mikko jedzie dzisiaj jak szalony.P. Solberg: Miałem problemy z ustawieniem zawieszenia, ale po zmianach jest już OK.

W PCWRC na prowadzeniu znajdują się Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Mitsubishi Lancer Evo IX).

Na razie Evo X jest gorsze od swojego poprzednika - Evo IX - pierwsza z załóg (Katsuhiko Taguchi) w nowym modelu zajmuje piąte miejsce. Fumio Nutahara jest szósty.

Patrick Pivato doznał złamania miednicy i złamania kości piszczelowej prawej nogi. Jest operowany w szpitalu w Sapporo.

Nieoficjalna klasyfikacja po pierwszym etapie

MiejsceZałoga (Auto)Czas / strata1.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)42.40,8 min.2.Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC)26,2 sek.3.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)30,6 sek.4.Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Subaru Impreza WRC)1.00,9 min.5.Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC)1.02,0 min.6.Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC)1.11,2 min.7.Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC)1.11,6 min.8.Toni Gardemeister i Tomi Tuominen (Suzuki SX4 WRC)1.36,8 min.9.Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC)1.46,6 min.10.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)1.46,7 min.Fot. Rallyworld@Willy Weyens...................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!