W szczenięcych latach motoryzacji rajdy wyglądały zgoła inaczej niż dziś. Liczyła się nie tylko regularność i czasy. Ważne były także kwestie niewymierne. Dla przykładu w 1924 r. Jury rajdu przyznało niektórym załogom nagrody uznaniowe za wytrwałą i umiejętną jazdę. Można było także zarobić naganę - w tym wypadku za nieostrożną jazdę.

Aż 4358 km liczyła trasa Rajdu Polski w 1939 r. W ostatniej, przed wybuchem II Wojny Światowej, edycji kierowcy załogi zwiedziły niemal całą Polskę.

Najmniej kilometrów do przejechania zawodnicy mieli w 1921 r. W tym roku trasa rajdu liczyła 600 km.

W 1921 r. nie tylko trasa była krótka, lecz także lista zgłoszeń. Do rywalizacji przystąpiło wówczas zaledwie 6 załóg.

Rekord frekwencji padł w 1972 r. Na starcie zawodów stawiło się aż 130 ekip. Trzy lata później (w 1975 r.) było blisko do wyrównania tego rekordu - lista zgłoszeń liczyła 129 załóg.

Do 2013 r. Rajd Polski dwukrotnie był rundą Mistrzostw Świata i aż 48 razy rundą Mistrzostw Europy.

Pięciu mistrzów świata w rajdach samochodowych startowało w Rajdzie Polski. Są to: Stig Blomqvist, Walter Rohrl, Petter Solberg, Sebastien Loeb oraz urzędujący mistrz świata - Sebastien Ogier.

W Rajdzie Polski często rywalizowali zawodnicy korzystający z polskich samochodów. Najwyższe miejsce wywalczone w polskiej rajdówce to pozycja numer 3. W 1973 i 1976 r. wywalczono ją w Polskim Fiacie 125p, a w 1986 r. - w Polonezie.

Rajd Polski najczęściej był rozgrywany w czerwcu - aż 28 razy. Drugim miesiącem w tej statystyce jest lipiec - 24 edycje. Oprócz tego Rajd Polski 6 razy zaplanowano na sierpień i 4 razy na wrzesień. Trzykrotnie mieliśmy rajd przeprowadzony jednocześnie w lipcu i sierpniu. Raz zdarzyło się, ze zawody odbyły się na przełomie czerwca i lipca.

Rajd Polski został przeniesiony na Mazury z bazą w Mikołajkach, jednak załogi rywalizujące w polskim klasyku odwiedzały mazurskie miasto także wcześniej - w 1955 i 1957 r.

Podobnie jest z litewskimi Druskiennikami, gdzie drugiego dnia rajdu zaplanowano oddalony serwis pomiędzy pętlami rozgrywanymi na Litwie. Przed wojną trasa Rajdu Polski przebiegała przez to urokliwe uzdrowisko.

Od 1989 r. w Rajdzie Polski tylko raz triumfował kierowca w samochodzie z napędem na jedną oś. W 2004 r., na asfaltowych trasach Kotliny Kłodzkiej zwyciężył Włoch Luca Pedersoli.

Jedynym kierowcą, który trzy razy z rzędu nie miał sobie równych w Rajdzie Polski był Antonio Zanini. Hiszpan odniósł zwycięstwa w sezonach 1978, 1979, 1980.

Najwięcej wygranych na swoim koncie ma polski kierowca Sobiesław Zasada. Zawodnik pochodzący z Dąbrowy Górniczej wygrywał za kierownicą takich samochodów, jak: Steyr-Puch 650TR, Porsche 911 i 912 oraz BMW 2002 tii. Rekord Zasady wyrównał Jarosław Baran, który czterokrotnie był pilotem zwycięskiej załogi, raz z Januszem Kuligiem i trzykrotnie z Kajetanem Kajetanowiczem.

Od czasu gdy w Rajdzie Polski na dobre zaczęły rządzić samochody z napędem na cztery koła, najczęściej w tej imprezie zwyciężali zawodnicy w rajdówkach ze znaczkami Forda i Subaru. Od 1989 r. załogi w samochodach wymienionych marek wygrywały po 6 razy. Co ciekawe, w samochodach obu marek zwyciężał trzykrotny triumfator Rajdu Polski - Kajetan Kajetanowicz (Subaru Impreza - 2010 i 2011, Ford Fiesta R5 - 2013).

Michał Sołowow nigdy nie wygrał Rajdu Polski, choć aż pięciokrotnie stawał na podium tej imprezy.

Z kierowców spoza Polski najwięcej startów w Rajdzie Polski zaliczył Attila Ferjancz. Węgier stawał do rywalizacji w tej imprezie aż 14 razy.

W 1977 r. do rywalizacji w Rajdzie Polski zgłosiły się aż 73 załogi zagraniczne.

Aż 6 razy puchar za zwycięstwo w Rajdzie Polski jechał do Belgii. Trzy triumfy zanotował Robert Droogmans (1989, 1990 i 1993), dwa Patrik Snijers (1994, 1997), a jeden Marc Soulet (1988).

10,3 s - tyle wyniosła różnica między pierwszym a drugim zawodnikiem na mecie 68. Rajdu Polski. W sezonie 2011 Kajetan Kajetanowicz wyprzedził Michała Sołowowa. Podczas zmagań na 230 km szutrowych odcinków specjalnych średnia prędkość Kajetanowicza była wyższa od przeciętnej Sołowowa zaledwie o 0,2 km/h!

Rauno Aaltonen - słynny fiński zawodnik zanim wygrał Rajd Polski jako kierowca (w 1965 r.) zwyciężył w tej imprezie w roli pilota (1961 r.).

W czwartek czołowi zawodnicy WRC i WRC 2 wezmą udział w konferencji prasowej poprzedzającej rozpoczęcie zmagań w 71. LOTOS Rajdzie Polski. Spotkanie z zawodnikami odbędzie się w biurze prasowym zawodów przed ceremonią startu na Rynku w Mikołajkach.

Walka w rajdzie rozpocznie się od przejazdu 14,54-kilometrowego odcinka specjalnego Miłki. Otwierająca rajd próba ruszy o 16:40. Następnie załogi zmierzą się z próbą Kruklanki (17,24 km, od 17:30). Czwartkową rywalizację zakończy przejazd superoesu Arena Mikołajki. Ten odcinek zaplanowano na 20:05.

Łączna liczba kilometrów do pokonania podczas pierwszego dnia zmagań to 166,92, w tym 34,28 km odcinków specjalnych. W piątek, po raz pierwszy w historii imprezy, załogi będą rywalizować na czterech odcinkach specjalnych na Litwie.

Organizatorzy LOTOS 71. Rajdu Polski podjęli decyzję o skróceniu piątego i siódmego odcinka specjalnego (Kapciamiestis-Lithuania) ? najdłuższej próby rozgrywanej na Litwie z powodu silnych opadów deszczu, które doprowadziły do zniszczenia trasy. Pierwotna długość odcinka wynosiła 26,61 km. Jego obecna długość to 12,92 km. Próba została skrócona od jej startu.