Na utrzymanie samochodu wydajemy coraz więcej, częściej też zaglądamy do warsztatów samochodowych. Potwierdza to tegoroczny raport rynku samochodowego GIPA.

Wymiana oleju silnikowego

W ostatnim roku rynek olejów silnikowych w Polsce rósł w tempie 8,8%, osiągając poziom ponad 55 milionów litrów. Przeciętny Polski kierowca przejeżdża 15 000 km, wymianę oleju silnikowego zaleca się po 10 - 15 000 przebiegu, z czego wynika, że olej silnikowy wymieniamy co najmniej raz w ciągu roku. Co ciekawe, w porównaniu z ubiegłymi latami, coraz częściej zlecamy jego wymianę. Obecnie robi tak już połowa polskich kierowców, a jedynie co czwarty wykonuje tę czynność samodzielnie. Wymiana oleju (średnio 4,1 litra) jest głównym powodem wizyty w warsztacie samochodowym dla co piątego kierowcy. Bardziej samodzielni jesteśmy przy najprostszych czynnościach serwisowych, takich jak dolewanie oleju silnikowego. Tę usługę zleca jedynieco 10 kierowca.

Polacy wybierają oleje Mobil

Mobil jest tegorocznym liderem na rynku olejów silnikowych w Polsce. Jego największym konkurentem są produkty spółki Lotos Oil. Pozostałe firmy mogą pochwalić się kilku lub kilkunastoprocentowymi udziałami w rynku. Poniższe zestawienia pokazują popularność i poziom zaufania polskich kierowców do marek olejów silnikowych. Oleje Mobil wyróżnia charakterystyczna tylko dla nich tendencja rynkowa. W ciągu ostatnich dziesięciu lat marka Mobil jako jedyna notuje w badaniach stale rosnący udział w rynku. Imponujący i nieustanny wzrost, z 15 do 30%, wskazuje na odporność tej marki na koniunkturę oraz wysoki wskaźnik lojalności. Aż 81% klientów Mobil deklaruje jej absolutną wierność, a zatem powtórny wybór.

Idziemy na zakupy

Ankieterzy GIPA sprawdzili też, czym kierujemy się przy kupnie wybranych produktów motoryzacyjnych – amortyzatorów, świec, olejów silnikowych, opon, akumulatorów, łożysk oraz piór wycieraczek. Dla polskich kierowców zaufanie do marki ma największe znaczenie przy kupnie (w kolejności malejącej) olejów silnikowych, opon, akumulatorów oraz świec. Na cenę zwracamy szczególną uwagę przy zakupie piór do wycieraczek, opon, akumulatorów oraz amortyzatorów. Dla uczestników badania, przy wskazaniu trzech powodów, najważniejsze przy zakupie oleju silnikowego są, oprócz zaufania do marki (57,9%), cena (51,5%) oraz wybór tej samej marki co wcześniej (45,2%). Poradą sprzedawcy sugeruje się co piąty polski kierowca.

Raport GIPA powstał w oparciu o wyniki ankiet przeprowadzonych w marcu i kwietniubr. metodą face-to-face na reprezentatywnej grupie polskich kierowców. Próba na poziomie blisko 2,5 tys. osób oraz metodologia badania czynią raport GIPA jednym z najbardziej wiarygodnych badań rynku motoryzacyjnego w Polsce.