- Producenci będą musieli zwiększyć udział plastiku z recyklingu w nowych pojazdach
- Regulacje mają zmniejszyć wpływ motoryzacji na środowisko i wzmocnić sektor recyklingu
- Teraz rozpoczną się negocjacje trójstronne między Parlamentem, Komisją Europejską i Radą UE
Parlament Europejski zatwierdził nowe regulacje, które mają zmienić podejście do recyklingu i ponownego użycia materiałów w przemyśle motoryzacyjnym. Cel? Zwiększenie odporności branży motoryzacyjnej i wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym. Nowe przepisy obejmą cały cykl życia pojazdów — od projektu aż po utylizację.
Gospodarka o obiegu zamkniętym w motoryzacji: recykling na dużą skalę
Za wprowadzeniem nowych przepisów głosowało 431 europosłów, 145 było przeciw, a 76 wstrzymało się od głosu. Regulacje mają na celu zmniejszenie wpływu produkcji i utylizacji pojazdów na środowisko, a także wzmocnienie sektora recyklingu. Szczegółowe przepisy będą dotyczyć niemal wszystkich pojazdów, z wyjątkiem m.in. pojazdów wojskowych, ratunkowych oraz tych o znaczeniu historycznym.
Kluczowym elementem nowych regulacji jest wymóg, aby nowe pojazdy były projektowane w sposób umożliwiający łatwy demontaż części i podzespołów w celu ich ponownego użycia, recyklingu lub odnowienia. To krok, który ma zmniejszyć ilość odpadów i zwiększyć efektywność wykorzystania surowców.
- Przeczytaj także: Mandat za gaśnicę to nie żart. Policjanci sprawdzają na potęgę
Plastik z recyklingu w samochodzie — obowiązek dla producentów
Nowe przepisy nakładają również obowiązek zwiększenia udziału plastiku pochodzącego z recyklingu w nowych pojazdach. W ciągu sześciu lat od wejścia regulacji w życie, co najmniej 20 proc. plastiku w nowych samochodach ma pochodzić z recyklingu. Po dziesięciu latach ten udział ma wzrosnąć do 25 proc., chyba że wysokie ceny surowców wtórnych uniemożliwią realizację tego celu.
- Przeczytaj także: Normy emisji spalin zabiją motoryzację? Francuzi pokazują, co o tym myślą. Małe auto, duży silnik i brak problemów
Taki recykling samochodów nie od razu. Najpierw negocjacje trójstronne i wdrożenie przepisów
Przyjęte przez Parlament Europejski regulacje to dopiero początek procesu legislacyjnego. Teraz rozpoczną się tzw. rozmowy trójstronne między Parlamentem, Komisją Europejską i Radą UE. Warto przypomnieć, że w samej UE w 2023 r. wyprodukowano 14,8 mln pojazdów, a po drogach porusza się już 285,6 mln samochodów. Każdego roku około 6,5 mln pojazdów osiąga koniec swojego cyklu życia — wyzwanie związane z ich recyklingiem staje się więc coraz bardziej palące.
Nowe przepisy to ważny krok w kierunku bardziej ekologicznej i zrównoważonej motoryzacji. Jednak ich wdrożenie będzie wymagało od producentów znaczących zmian w projektowaniu pojazdów oraz dostosowania procesów produkcyjnych. Czy branża motoryzacyjna sprosta tym wyzwaniom? Czas pokaże, ale jedno jest pewne — przyszłość motoryzacji będzie bardziej zielona.