Logo
WiadomościAktualnościNowe auta będą w większym stopniu starymi autami. Parlament Europejski przyjął przepisy

Nowe auta będą w większym stopniu starymi autami. Parlament Europejski przyjął przepisy

Samochody będą w większym stopniu śmieciarkami, choć w pozytywnym znaczeniu. Parlament Europejski zatwierdził regulacje wspierające gospodarkę o obiegu zamkniętym w motoryzacji. Znaczy to, że nowe samochody będą budowane z większej ilości materiałów z recyklingu. W końcu będą aż w 25 proc. ze śmieci.

Parlament Europejski chce, by w nowych samochodach więcej było tych starych. Nowe pojazdy mają mieć więcej elementów z recyklingu
Auto Bild
Parlament Europejski chce, by w nowych samochodach więcej było tych starych. Nowe pojazdy mają mieć więcej elementów z recyklingu
  • Producenci będą musieli zwiększyć udział plastiku z recyklingu w nowych pojazdach
  • Regulacje mają zmniejszyć wpływ motoryzacji na środowisko i wzmocnić sektor recyklingu
  • Teraz rozpoczną się negocjacje trójstronne między Parlamentem, Komisją Europejską i Radą UE

Parlament Europejski zatwierdził nowe regulacje, które mają zmienić podejście do recyklingu i ponownego użycia materiałów w przemyśle motoryzacyjnym. Cel? Zwiększenie odporności branży motoryzacyjnej i wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym. Nowe przepisy obejmą cały cykl życia pojazdów — od projektu aż po utylizację.

Gospodarka o obiegu zamkniętym w motoryzacji: recykling na dużą skalę

Za wprowadzeniem nowych przepisów głosowało 431 europosłów, 145 było przeciw, a 76 wstrzymało się od głosu. Regulacje mają na celu zmniejszenie wpływu produkcji i utylizacji pojazdów na środowisko, a także wzmocnienie sektora recyklingu. Szczegółowe przepisy będą dotyczyć niemal wszystkich pojazdów, z wyjątkiem m.in. pojazdów wojskowych, ratunkowych oraz tych o znaczeniu historycznym.

Kluczowym elementem nowych regulacji jest wymóg, aby nowe pojazdy były projektowane w sposób umożliwiający łatwy demontaż części i podzespołów w celu ich ponownego użycia, recyklingu lub odnowienia. To krok, który ma zmniejszyć ilość odpadów i zwiększyć efektywność wykorzystania surowców.

Elementy z recyklingu zaczęły się pojawiać w samochodach już wiele lat temu. Były już m.in. w BMW i3
Elementy z recyklingu zaczęły się pojawiać w samochodach już wiele lat temu. Były już m.in. w BMW i3Igor Kohutnicki / Auto Świat

Plastik z recyklingu w samochodzie — obowiązek dla producentów

Nowe przepisy nakładają również obowiązek zwiększenia udziału plastiku pochodzącego z recyklingu w nowych pojazdach. W ciągu sześciu lat od wejścia regulacji w życie, co najmniej 20 proc. plastiku w nowych samochodach ma pochodzić z recyklingu. Po dziesięciu latach ten udział ma wzrosnąć do 25 proc., chyba że wysokie ceny surowców wtórnych uniemożliwią realizację tego celu.

Materiały z recyklingu już dziś znajdziemy w bardzo wielu samochodach. Skoda do barwienia sków wykorzystuje... fusy po kawie. Deska rozdzielcza również ma materiały z recyklingu
Materiały z recyklingu już dziś znajdziemy w bardzo wielu samochodach. Skoda do barwienia sków wykorzystuje... fusy po kawie. Deska rozdzielcza również ma materiały z recyklinguSkoda

Taki recykling samochodów nie od razu. Najpierw negocjacje trójstronne i wdrożenie przepisów

Przyjęte przez Parlament Europejski regulacje to dopiero początek procesu legislacyjnego. Teraz rozpoczną się tzw. rozmowy trójstronne między Parlamentem, Komisją Europejską i Radą UE. Warto przypomnieć, że w samej UE w 2023 r. wyprodukowano 14,8 mln pojazdów, a po drogach porusza się już 285,6 mln samochodów. Każdego roku około 6,5 mln pojazdów osiąga koniec swojego cyklu życia — wyzwanie związane z ich recyklingiem staje się więc coraz bardziej palące.

Kia do produkcji swoich samochodów wykorzystuje m.in. stare sieci rybackie. Takiego pochodzenia jednak nie widać we wnętrzu
Kia do produkcji swoich samochodów wykorzystuje m.in. stare sieci rybackie. Takiego pochodzenia jednak nie widać we wnętrzuMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Nowe przepisy to ważny krok w kierunku bardziej ekologicznej i zrównoważonej motoryzacji. Jednak ich wdrożenie będzie wymagało od producentów znaczących zmian w projektowaniu pojazdów oraz dostosowania procesów produkcyjnych. Czy branża motoryzacyjna sprosta tym wyzwaniom? Czas pokaże, ale jedno jest pewne — przyszłość motoryzacji będzie bardziej zielona.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji